I veckan så framkom att Volkswagens dispens för högre dragvikt inte längre är möjlig, Polestar har hållit låda och berättar att Polestar 7 är på gång. Xpeng G7 har läckt, så som G6 borde varit och Eways får leva kvar bland oss alla. Gullin har kört Porsche Macan och håller inte med sina journalistkollegor och en del märken lyckas verkligen inte sälja bilar, hur lång tid tar det innan nästa märket ryker? Och ja, det var Gullin som döpte avsnittet utan Esses inblandning.
Tack för podden! Har gått över till att bara lyssna på er när det kommer till elbilspodd.
En sak ni missade angående Nio: de säljer i huvudsak mot företagsmarknaden - specifik taxi - där batteribytet har en tydligare USP jämfört med privatresor.
Om det är en tillräckligt stor marknad för att hänga kvar? Vem vet…
Överlag är det mycket fokus på privaterbjudanden, men merparten av nybilsförsäljningen är mot företag. Tänk på det framöver.
De sålde 124 bilar i Sverige under hela 2024 och det finns totalt 368 registrerade i landet just nu, detta inkluderar då pressbilar, demobilar och annat, så de säljer i huvudsak inte alls, skulle jag vilja säga.
Försäljningen till privatkunder kommer att vända nu när räntorna börjar komma ner til lite lägre nivåer igen. Så försäljningen till privatkunder kommer att öka under de närmaste åren, lägg till detta att många privatleasingar från tiden innan räntorna stack går ut nu, många av dessa kanske väljer att köpa en ny bil.
@Esse Du vet det där kaffet vi snackat om…vi måste snacka om hur man uttalar Stellantis.
Kör gärna en genomgång av uttalet av Neue Klasse också
Privatleasingen räknar man 100% att gå förlust med, finns inte en chans att den kalkylen går ihop. Många klagar på inköpspriset men man ska absolut inte köpa den.
Jag har personligen dålig erfarenhet av privatleasing. Den LEAF vi leasade kostade mer än förväntat vid tillbakalämning. Det är en riktig gråzon hur slitage ska bedömas, hur leasingavgiften sätts osv och konsumenten har ett otroligt svagt utgångsläge gentemot leasingbolaget och handlaren. Dessutom saknas relevant konsumentlagstiftning på området.
Har ni gjort något program kring det?
Avsnitt 5 för 2 år sedan så pratade vi en del om privatleasing, avsnittet heter “Privatleasingsmockan”
Tack! Det har jag inte lyssnat på. Kanske är dags att göra en ny djupdykning i privatleasing och gärna ställa lite frågor till berörda myndigheter/instanser hur de ser på konsumentskyddet för de som privatleasar?
Jag ser med spänning fram emot er pod om lyxbilar
När Rolls Royce och Bentley stökiga skilsmässa blev klar 1998 hamnade RR hos BMW och Bentley hos VAG Bentley valde att gå mer åt performance hållet och idag har deras top of the line bilar Turbo V8 med hybrid drivlina mycket hämtat från Porsche Panamera och lovsjungs av motorjournalister jorden runt Medan Rolls Royce valde att gå ultra luxury Läste just 2024 årsrapport från Rolls Royce som inte håller på med dumheter som försäljningssiffror men “2024 Most Requested Model was Spectre” med andra ord den mest sålda modellen 2024
Rolls Royce skriver att köparen (Jay Leno köpte en) av Spectre har två tre eller fyra supersportbilar typ McLaren Köningsegg Pagani eller Lamborghini och vill ha en tyst ultra bekväm ultra luxury transport att ta ett damsällskap en kort sväng till en restaurang i eller en längre tur till Palm Springs eller The Hamptons där han har en Series 1 Land Rover Defender väntande altså vill lyxköparen inte ha en bullrande vibrerande bil om han inte känner för det och det verkar som om Rolls Royce hittat bilen för sin kundkrets för jag misstänker att inte någon här kommer kunna slanta upp över 5 miljoner för en Spectre
Nu har alla garvat åt Jaguar men jag tippar att många får svälja det garvet om detta är bilen
Jaguar ser ju ut att sikta in sig någonstans mellan RR och Bentley med denna EV monster sedan och om ryktena håller följer en SUV även den XXL och som grädde på moset en Grand Tourer Coupe Tata har många rupier i kassakistan och dom hade satt Jaguar på sparlåga i väntan på rätt tillfälle och det är nog nu vi har fler Dollar bilionärer (en av dom heilade lite på Trumps Inauguration igår) än någonsin som ska ha det senaste och Jaguar med låga produktionssiffror kommer bli ett eftertraktat bevis på att man inte är ett får i skocken
Tata har gjort ett fantastiskt jobb med dom senaste generationerna Range Rover som kan mäta sig direkt med Cullinan Bentayga Urus och G-Klass om alla kändisars gunst
Jag tippar att EV är den enda vägen för ultra luxury segmentet framöver
Till Porsche Macan nu får ni rätta mig om jag har fel den är på samma plattform som Q6? men har den inte helt egna hjulupphängningar? har den inte egna motorer? och är inte batteriet ett annat? stämmer det är det som att jämföra äpplen och päron Q6 är byggd för TV4-Pölsan att pryda uppfarten med Porsche är en bil som ska köras Jag har nog inte lika mycket tid bakom ratten i en som @cgullin men tillräckligt för att bilda mig min uppfattning Bilen jag haft är en Tyskskyltad Tysk modell (men jag gissar att det är samma som dom som rullar här i Sverige) Macan Turbo Att säga att den är stum tycker jag lite fel en Model Y är stum Macan har ett styvt chassi med väldigt kompetenta fjädrings komponenter styrningen är magisk och även fast den väger nästan 2.5 ton känns det som den trippar på tårna det är inte ofta man sitter i en SUV som känns så nära en 911 man kan komma Inredningens materialval är så långt från Audi man kan komma tycker jag
Herr Doktor Andreas Preuninger har sagt i någon intervju att en Porsche EV aldrig kommer ha one-pedal-driving det stämmer inte överens med Porsche driving filosofin
Inte för att skryta men 1989 var jag i Crew hos Bentley på anställningsintervju men min dåvarande fästmö sedemera xfru gillade inte det Engelska klimatet Jag borde kanske inte gift mig…
Det funkade med Elbilsveckan pod och Flashback Forever på samma dag
Härligt att vi fick ett ”stellEntis” uttal från @Esse denna vecka också . Bra avsnitt för övrigt!
Jag gillar att sätta trender
Ja en siffernisse som mig , kan inte låta bli att undra hur det där går till , med en del väldigt låga privatleasing priser . Jämfört med ägande på tre år med dagens restvärden . Säljer dom för typ 270000 kr till finansbolaget ? . Vet dom något om framtiden som inte vi vet ? . Bensinen kommer enligt bedömare vara ca 5 kr litern dyrare 2028 . Men kommer det verkligen att göra att det blir så stor efterfrågan på begagnade elbilar , så dom kan räkna med väldigt höga restvärden ? . Eller ligger svaret i EU s utsläpps bötes system ? . Inget jag ber dig svara på , utan kul att spåna om . Inte lätt att navigera på dagens nybilsmarknad .
Är nog bra att detaljpeta lite i motorerna, en permanentmagnetmotor som Porsche har fram också har ett magnetiskt motstånd hela tiden som gör att det går lite trögt och går åt extra ström, inte att den drar ström hela tiden
Hur eller hur är det snedtänkt av konstruktörerna för hela poängen med permanentmagnetmotorn är att den är effektivare så det är ovanligt dumt att motarbeta det.
Skillnaden mot en asynkron motor är att den skickar på en trefas magnetiseringström med 270 graders förskjutning på statorlidnkngarna som gör järnkärnorna magnetiska och drar runt rotorn, det är effektivt, billigt och lätt att styra. De allra flesta trefasmaskiner man kan ha hemma har såna motorer, typ vedklyvar…
Nu blev jag ju namedroppad i podden så jag får försvara mig lite här.
Först och främst så tror jag att Porsche och Audi-köparen är två olika kunder. Jag tror inte att Porsche och Audi nödvändigtvis konkurrerar med varandra.
Porsche borde väl egentligen jämföras med andra Performance-SUV:ar.
- Macan vinner på en bättre inredning än Q6 e-tron så som ni båda tycks vara överens om.
- Men den distinkta skillnaden jag fastnade för var körglädjen. Porschen är betydligt mer lekfull än Audin som är lite mer nedtonad/dämpad. Så antingen kan man köpa en bil som man känner sig lite levande i, eller så köper man en bil som behagligt fraktar rumpan från A till B.
- Pengar behöver inte vara så viktigt vid köp av en Porsche.
Skulle säga att just Kia tog det ungefär 12 år att bli stora på svenska marknaden. De startade 1997 i Sverige, cee’d lanserades 2007 och var redan 2008 på sextonde plats och 2009 femte mest sålda bilen i Sverige. Hyundai däremot har alltid haft det svårare.
Framgången för Kia och cee’d var ju just 7års nybilsgaranti och förståelse att europeiska bilköpare smak behövde en bil som var utvecklad för dem och det slog.
Och just 7års garanti försöker väl en del kineser med för att locka till tryggt köp men bilarna idag försöker man globalisera med ett koncept som man skulle kunna kalla “one size fits all” om det slår i längden får vi se men jag tror ändå olika kulturer länge kommer ha olika preferenser som gör det svårt med “one car to rule them all”. Se bara svenska generalagenters motvilja att ta in snikutrustade bilar för att de tror/vet att det inte säljer.
Givetvis är det så. Har väldigt svårt att se att en Porsche-ägare skulle kunna tänka sig en Audi.
De frågor jag har fått har snarare varit tvärtom från Audi-förare: Är Porschen värd de extra pengarna? Jag skulle nej. Men såklart, för vissa är det viktigt att det står Porsche är då är man beredd att betala 2-3-400 000 kr extra
Men dom har ju inte råd att köpa en Porsche hur mycket dom än vill ha en på uppfarten
Kostar ju lika mycket.