Duon blir trio denna gång när Alex Andersson från elbilsplankan.com är på besök. Han berättar om sin upplevelse i Polestar 1, hur det är att äga Polestar 2 flera gånger och känner sig taggad på NIO Firefly. På bilmässan i Shanghai har det dykt upp diverse nyheter som gås igenom, Esse fortsätter vara missnöjd med Polestar 3 och EX30 byggs numera i Europa… och som transportbil…? Dessutom har Gullin kört Hyundai Inster och gänget diskuterar dess egenskaper.
EDIT: En kul notering är att Volvo Cars Olofström har gått ut med att man tillverkar ett flertal delar till EX30 i Gent, det är alltså en delvis svensk koppling där
Alltså i stora delar av Europa har man sålt cargo-versioner av små bilar, Fiesta, Zoe, Astra etc, så att Volvo prövar detta känns bara bra. Tror dock inte den kommer säljas i Sverige.
Både Polo och Golf fanns som Van i England några år och är idag väldigt eftersökta i vissa kretsar. Min absoluta favorit Fiat Panda Van har jag ägt en (väldigt risig) och skulle gärna ha en igen
Det finns väl inga större skattefördelar att van/lätt lastbil registrera en bil i Sverige som det gör i Danmark (gule plader) och Holland kanske därför vi inte ser dom här
Jag vet att för många år sedan lasbilsreggade man gamla Diesel Mercor av skatteskäl men man ser det inte idag
För små medeltida stadskärnor är det väl funkis! Vi använde vår Skoda e-Citigo som skåpbil med nedfällt baksäte och en pressening för att skydda inredningen.
Trevlig podd som vanligt och kul att ni bjuder in andra också till podden.
Hyundai Inster är en riktigt fin pärla.
Både Essential och advanced versionen om de kommer med ett bra leasingpris kommer nog bli väldigt populär. Sedan kan den mycket väl bli ett mycket bra begagnat köp efter 3 år då den dessutom har 2 år kvar på nybilsgarantin.
Är väl genomgående tema för nyutvecklade elbilar och det löser sig efterhand med mjukvaruuppdateringar. Är det någon tillverkare som inte haft det?
Dvs, det kommer att ordna sig hoppas jag. Är man först så får man vara beredd på buggar tyvärr.
Väldigt märkligt att Polestar (Volvo) krånglat till det så mycket i de nya bilarna. Är det designers eller räknenissar som fått för mycket att säga till om? Jag kan inte tänka mig att det var ingenjörerna på Volvo/Polestar som tyckte det var smart med bilnycklar utan knappar och att begrava inställningar man behöver medan man kör långt ner i menyer.
Förövrigt skönt att höra att det är fler som är totalt ointresserade av självkörning för eget bruk. Den dagen bilen helt autonomt kan köra hem mig från krogen är jag möjligtvis beredd att betala för det. Fram tills dess styr jag helst själv.
Jag skulle aldrig betala för styr assistent heller , men skulle kunna tänka mig att åka i en självkörande taxi vid Stockholms besöket . Men det kommer inte att hända , för som våra poddare gissandes på samma nivå som oss , så tror också jag att det kommer att dröja väldigt länge innan vi ser det här . Och med bara lite slutlednings förmåga , så inser man att det naturligtvis kommer att dröja ytterligare längre innan tunga fordon på 60-70 ton släpps ut på landsvägarna . Då är jag död för länge sedan .
Jag slötittade lite på YT igår och började se en film gjort att en av de större amerikanska YT “franchise” kanalerna. Under testerna han gjorde så hyllade han FSD flera gånger, men då han hållit på ett tag (var ett repetitivt test) så slankt det ur han att det var väldigt tråkigt att inte köra bilen själv.
Jag tror i en framtid då självkörande bilar är på riktigt självkörande och unga som aldrig kört bil själva så kommer det bli det nya normala. Övergången kommer dock ta sin tid.
Det jag har svårt att tro på är Teslas affärsmodell att folk kommer dela sina privata självkörande bilar, bilpooler på bred front misslyckas varje gång. Finns säkert flera anledningar tex ökat slitage/värdeminskning. En annan anledning kan vara så enkel som att man äger bilen för att kunna använda den när man vill och då ska den inte vara flera mil bort och köra några främlingar.
Finns det en kund för varje bil ? . Finns det en bil för varje kund ? . Inte på dom större bilarna på begagnat marknaden skulle jag vilja påstå , då dom flesta går till tjänstebils marknaden som nya . Vill begagnat marknaden ha bilarna utrustade på samma sätt som tjänstebils föraren ? . Ju fler finesser ju mer som kan gå sönder . Och den utrustningen jag vill ha finns inte på dom flesta bilarna . Som rejäla stänkskydd som skydd för den egna bilen och andra , effektiv strålkastar rengöring , rejäla gummimattor lätt skålade för vårat klimat , är utrustning som borde vara standard . Elektriska fönsterhissar , nyckel fria lås , stora skärmar, breda låg profil däck mm mm kan jag vara utan . Cupran kom med filt mattor , och gummi mattor fanns inte som original tillbehör ! . Det fick jag beställa på efter marknaden . Men elhissar har den som inte går att välja bort . Sjukt . Nä en så enkel men stor och bekväm bil som möjligt , med få finesser och så lite datorer som möjligt får det bli som pensionär bil , när jag ska äga den själv . Dom teknik späckade bilarna som säljs nu ,tror jag kommer att bli en mardröm att äga som 10-15 år gamla . Vem vill äga en gammal BMW 7 serie ? . För biltypen billiga att köpa men en mardröm att äga . Kan vara ett Flipperspel med felkoder och varningslampor kan man läsa i motor press .
Jag tenderar att hålla med självkörning för massmarknaden är helt ointressant och så långt borta att det känns som en pipe dream Waymo däremot har gjort det riktigt bra i några år nu Jag har åkt Waymo i San Francisco och det slår vilken Stockholmsk taxi alla dagar mjukt bekvämt och följsamt vilket man inte kan berömma taxichaufförerna i Stockholm för
Att Tesla ska kunna göra det med bara kameror låter helt omöjligt vi får se hur det går i Austin TX i sommar