Induktionsladdning, ännu ett Batman-koncept, Mercedes CLA 200 med lite mindre batteri. Kia sänker priserna, V2L till Tesla men ändå inte, privatleasingerbjudanden som heter duga, Toyota CH-R+ och så slutligen Volvo ES90 – den är visserligen i Nice, men frågan är om den ÄR nice.
Indien - Perspektiv - Toyota elbilar - ytterligare lite perspektiv efter lite googlingar, invånare Japan 124 millioner, antal bilar i landet 72 millioner , årlig bilförsäljning ca 4 millioner, andel elbilar ca 2 % 2024 . Och detta i ett land som inte är mycket större än Sverige till ytan . Toyotas ledning hävdar att dom har för smutsig elproduktion, för att det ska bli någon vinst för klimatet med Elbilar i stället för Hybrider. Och enligt min app med olika länders utsläpp , så ligger dom på 300-600 gr 500 - 600 till största del koldioxid per KWT beroende på vilket område i landet . Så det verkar ju stämma . Men med alla dom ICE bilarna på den ytan så borde dom ju ha problem med luftkvalitet kan man tycka . Att dom ändå tar fram bra Elbilar och Vätgasbilar till oss andra med bättre elproduktion tycker jag är bra gjort av dom . Det finns många kunder som köper ”snuttefiltar” ute i stora vida världen .
Volvo ES 90 mycket fin och svindyr för en LO arbetare naturligtvis. Men en Volvo S80 T6 kostade 393000 kr som ny 1999 . Det var inget som En LO arbetare köpte då heller . Jag vill minnas att jag fick ut ungefär hälften så mycket i månaden då .
Jag har en känsla av att det kommer finnas ganska många konkurrerande elbilar att välja från i de olika bilklasserna nästa år. Rätt många nya uppstickare som kommer nästa år och nu är ju också Japanerna med nya Toyota, Subaru och Nissan också är med i matchen rejält.
Det går helt klart åt rätt håll och nu får väl snart de som tänker elbilar köp/leasing ångest av det stora urvalet elbilar, istället för räckviddsångest framöver och då är vi tillbaka till gamla goda tider
Men jag har en annan syn på Toyota. Det är världen bästa bil för alla de som är fullständigt ointresserade av bilar.
De som bara fraktas mellan A-B.
Samma kategori som Suzuki och Dacia mfl fast med bättre kvalitet.
För det finns ingen människa i världen med bilintresse som sätter sig bakom ratten på en Toyota och utbrister ”detta är så sjukt spännande”.
Sen saknade jag en jämförelse på ES90. Och det är mot Polestar 5 där ES90 blir den billiga lillebrorsan.
Tror inte kunderna till BMW i7 har ES90 ens i periferin när de kollar på bil då den senare är allt för slätstruken och anonym, snygg - ja men totalt anonym och utan I7ans ”pondus”
Fast det där är ju inte riktigt sant, finns inte en motorjournalist som inte hyllat nya Yaris GR t.ex Toyota kan bygga intressanta bilar om de vill men för elbilarna har de valt bruksbilar vilket jag tror är vettigt, vi ser inte många Ioniq 5N på vägarna.
svårt att jämföra med P5 när den inte är körd och då kanske ES90 Performance skulle vara bättre men av det jag sett skulle jag hellre ta ES90. Träfanér i mörk björk är mer najs än pianoplast.
Yaris GR delar typ noll delar med vanliga Yaris och byggs i Motomachi fabriken tillsammans med övriga specialbilar.
Och helt byggd från start för att enklare kunna tävla i WRC
och ändå är instrumenteringen i GR lika inspirerande att sitta bakom som en Scania lastbil
Så ja Toyota motorsport är och har alltid varit grymma på att bygga bilar
Var just den jämförelsen jag var ute efter, dvs på pappret och visuellt/känslan av de olika bilarna
Rent krasst skiljer det inte så mycket i pris rent procentuellt mellan ES90 Performance och P5 Dual Motor.
Och jag tror nog de tilltalar ganska lika kundkrets av ganska välbeställda ”herrar/gubbar”, men delar dem ändå i två tydliga läger där ena tycker Volvon är för diskret och tråkig och andra tycker P5 är för sportig.
Så instrumenteringen bestämmer om det är en intressant bil för bilintresserade?
Om jag ska sluta dryga mig. Visst är det så att Toyota oftast kanske köps av de som inte är bilintresserade men jag tycker det gnäll och skit som Toyota får från elbilsevangelister är rätt tröttsamt. Läser man kommentarer på min provkörningsvideo så är det massor om hur de ligger hopplöst efter eftersom den inte har 800V, för att man laddar på 30 minuter, för att räckvidden är så kort etc. Det finns ju ingen annan bil för runt 500-ingen med liknande räckvidd förutom Tesla Model 3 och den har inte heller 800V. Folk hör Toyota och tänker ”skitbil” utan att ens fundera. Sen lm man tycker den är snygg eller om interiören tilltalar eller inte är ju alltid subjektivt. I elbilskretsar är ju ”traditionell bil” oftast dåligt och då passar ju inte Toyota.
Skulle nog vilja säga att instrumenteringen i en bil är otroligt viktig för de som uppskattar bilägandet och inte bara fraktar sig till ICA och jobbet i den, oavsett drivlina så är det stället man spenderar tiden och skall trivas.
Och där är nog Toyota något av det dystraste man kan hitta
Måste ju finnas en anledning till att du rattar BMW och inte en BZ4x
Sen har vi din andra punkt, ja de har legat hopplöst efter, och det handlar mycket om att markanden hittills har flyttat gränserna i ganska omättad takt.
När BZ4X kom var det inte bara en USEL elbil, det var en usel bil rakt igenom.
Nu verkar de ha hittat rätt och placerat den prismässigt bra om man jämför med bilar för samma kundgrupp… dvs ingen av oss som önskar en snabbladdande bil för långresan.
Men den markanden blir ganska tjock kommande åren när Renault, MEB+, Kia mfl fullständigt öser ut modeller i just detta segment.
Men toyota har en stadig skara trogna kunder, frågan är dock om stora delar av den skaran fortsätter köpa nya bilar.
Jag tror att dom kan locka många svenssons som bara vill ha en pålitlig bil , och inte känner sig så trygga med för dom ny teknik . Dom kan nog lockas av Toyotas bättre garantier och goda rykte , när steget ska tas till att köpa elbil . Uppdaterad bZ4X säljer ganska bra i Norge numera .
Jag har aldrig kört en japansk bil, men är inte främmande att välja någon av modellerna nu när de kommit igen på elbilssidan. Jag tycker Toyota, Subaru, Nissan och Mazda har en del mycket intressanta bilar på gång nu.
Jag tror vi människor menar olika, när vi säger att bilen ska vara trevlig att köra, eller vara för människor med eller utan bilintresse?!
Jag anser mig själv vara mycket bilintresserad och när jag säger att jag gillar att köra bil, så är det framförallt att jag ska bli glad då jag sätter mig i bilen. Jag ska sitta skönt och känna mig hemma med alla reglage, knappar och vara hemtrevligt ombonad. Bilen ska vara enkel och skön att ratta runt i på olika vägunderlag, utan att man behöver fippla med en massa inställningar.
Däremot skulle jag inte trivas i en ursnygg prestandabil där man får knö sig in i, men kan förstås ändå gilla dessa med mitt bilintresse.
Bilintresserad och en bil som är trevlig att köra finns det nog lika många olika meningar om som det finns förare om man ska försöka definiera det tror jag
Jag är i övrigt en tekniknörd, men suktar inte efter att ha det i bilen där jag vill njuta av annat under färd. Jag kan däremot bli upphetsad av när det kommer ny teknik i bilarna.
Liksom en anledning varför jag kör BMW och inte Tesla. Jag ser väldigt mycket fram emot att se mer av nya Lexus ES F-Sport som ska komma 2026, BMWs nya interiör ger mig inte samma vill ha-känsla.
Min upplevelse är att Toyota är en av få som håller kvar vid mer traditionell bil och jag tror många kan titta extra åt det hållet när andra går mot mer ”Tesla”-liknande interiörer. Det lockar såklart fler kunder dit men många kunder kommer nog försvinna också.
Fast det där är samtidigt en syn som ni influenser själva varit med och byggt upp, så där tycker jag nog att ni får vara lite självkritiska.
Exakt!! Detta är vad som krävs för att få över den stora massan av köpare. Många vil inte ha ett rymdskepp, de vill ha en bil med knappar och rattar som de hade i sin fossilare. På denna punkten tror jag att tillverkare som t.ex. Toyota och Kia är på rätt väg.
Toyota har alltid varit ett märke att lita på och det har nog vara ett märke som många köpt för ett tryggt ägande, men jag tror att man har fått rätt mycket konkurrens på senaste 10-15 av just Kia som med sina garantier tillfredsställer just tryggheten hos många bilköpare.
Ja hur ska dom göra för att få till bättre elproduktion . Kärnkraft har ju visat sig ha sina risker i deras område. Vindkraft på den lilla arealen med 124 miljoner invånare? . Helt andra förutsättningar här i dom flesta EU länder . Dagsaktuella koldioxidutsläpp gr per KWT , Island 28 , Norge 25-48 , Sverige från norr till söder 12 , 13 , 17 , 26 , Finland 38 , Litauen 140 , Lettland 151 , Estland 191 , Danmark 77-142 , Tyskland 496 , Nederländerna 336 , Belgien 311 , Frankrike 26 , Schweiz 28 , Spanien 95 , Portugal 115 , Slovakien 260 , Ungern 249 , Österrike 207 , Kroatien 316 , Slovenien 325 , norra Italien 368 . Ja och några sämre områden också då . Men dom flesta elområdena ger ju klara sänkningar med Elbilar i stället . Det ser väldigt annorlunda ut på många andra världsdelar. Sydamerika hyfsat ändå . Och några som sticker ut positivt i Afrika som Lesotho 24 , Sierra leone 58 , Malawi 70 , Central Afrikanska Republiken 24 .
Glömde ju Lexus. Kollade in nya RZ 350e som är mera min bil jämfört med sedaner.
Väldigt fin inredning. Grundspecad för 599k passar nästan perfekt med mina behov.
Synd att de lagt in HUD i ett teknikpaket för 32 900kr extra, där man får dessa touchkänsliga rattknapparna som du @cgullin inte gillade i din recension. Hade gärna behållt 18 tummarna också, istället för 20 tums hjulen som ingår i det paketet.
Prismässigt är även grundpriset för högt för mig, men i premium nivån som Lexus brukar hålla sig, så är det säkert konkurrenskraftigt.
Samma gäller för mig. Jag sitter där länge och ofta, ca 2h/vardag och ofta mer på helgerna.
Egen trivsel och skönhet är underskattat i dagens samhälle där allt kretsar kring “vad andra ska tycka”.
Tycker Tesla 3 har en bra känsla då man kör då man “sitter i” bilen. Y däremot gillar jag inte alls.
Märkligt va? Hjärnan är märklig på oss (mig)
Som du gillar jag inte BMWs nya interiör, men frågan är…den kanske känns bra eftr några mil?
Nya CLA el-merca gillade jag i videos, men inte live… Känns plastig och luftuttag stora som tefat??
Fattar ingenting. Och stereon skröt säljaren om, skallrade och lät inte som en Burmester ska.
Där är BMW i4 raka motsatsen. Välbyggd, snyggt o prydligt inne, fin ergonomi och stereon är riktigt bra. Inte lika som min Burmester i E-klass men den är sweeet.
Och är det några fler elbilar som är så trevlig att ratta som i4 i den prisklassen? Harmoni