Avsnitt 158: För många laddstationer för det här landet

Audi vs Toyota – där har vi en ny kamp som heter duga! Vi ger våra tips för dig som skall köra norröver under de kommande vinter- och sportlovsresorna. Mercedes visar upp GLB mitt under poddinspelning. Tesla Model 3 Standard blir svårslagen när de kommer in under kommande elbilsbonustaket.

Kan Cupra Raval vara så billig som de säger? Vi tror det ligger en skaldjurspaella någonstans och luktar lite illa. Slutligen funderar vi om

Mobility Sweden eller Naturvårdsverket får rätt i sina spaningar om hur många elbilar vi kommer ha runt 2030. Dessutom går vi igång på effekttarifferna som borde avskaffas för laddplatser.

Följ Peter Esse: https://www.youtube.com/@PeterEsse
Följ Elbilsmagasinet: https://www.youtube.com/@Elbilsmagasinet

• 00:00 – Avsnitt 158
  • 01:31– Feedback & Frågor
  • 13:43 – Mercedes GLB
  • 21:39 – Tesla Model 3 Standard
  • 27:29 – Cupra Raval
  • 31:51 – Mobility Sweden varnar
  • 38:29 – Effekttaxa hemma
  • 45:57 – Effekttaxa för laddplatser
  • 51:57 – Avslut
3 gillningar

Men @Esse, du som numer är mediamogul får kolla över ditt ljud, har vart lite si och så ett tag nu :wink:

Tack för ett bra avsnitt!

God poäng, det är för att vi inte haft möjlighet att spela in i studion på ett tag.

1 gillning

Grymt bra avsnitt och kul att ni fick med GLB också!
Klockrent uttryckt “En fyrkantig bil, utan raka linjer” som @Esse sa :smiley:
Byggde ihop en med allt jag egentligen önskar mig i en sån för runt 650kkr
En begagnad sån GLB skulle jag sukta efter som begagnad, så det ju faktiskt möjlig att bli hyfsat åtkomlig för andra än vanliga kanske rikare Mercedes fans också. Så jag tror absolut den kan bli en minst lika populär elbil för familjer, precis som EQB varit genom åren!

Intressant med prissättningen på den lite bantade Tesla model 3 som lägger sig strax under det nu föreslagna maxpriset för elbilsbonusen.
Helt klart mycket ny bil för dom pengarna jämfört med andra på marknaden. Sedan om man gillar Tesla eller ej, så är det nog nåt som de andra leverantörerna kommer klia sig i huvudet och komma med liknande erbjudanden. Så det inspelet med att lägga sig strax under 450kkr kommer vi alla nog som tittar på bilar i den prisklassen att kunna dra nytta av. Gissar att populära elroq nog kommer att sänkas åtminstone på 60 modellen som också är mycket bil för pengarna t ex. m fl.

Håller helt med vad gäller åtgärder att stimulera elbilar, men är lite orolig för signalerna som nu kommer från EU där man ger med sig i de tidigare överenskomna omställningsåtgärdena.
Jag är inte säker på att man inom EU vinner kampen att höja fossilavgifterna som planerat till 2027, för att ytterligare stimulera planerade övergången till 2035. Gissar att det är nästa kamp fossil-lobbyisterna kommer att ge sig på, men hoppas jag har fel!

Eltariffer och nätavgifter, BLÄH och vi får hoppas nästa regering tar hand om monopolstyret!

Faktum är att vi inte längre har monopol på nätet – vem som helst kan starta igång ett nätbolag och börja dra trådar mellan huset. Frågan är hur praktiskt gångbart det är dock :slight_smile:

1 gillning

Jo du har rätt. Skulle kanske satt ordet monopol inom snuffar.
Telia hade ju inte heller monopol i dess rätta benämning. Det var ju fritt fram för andra att dra kopparkabel när det befann sig med ADSL bredbandsinförandet :slight_smile:
Jag tänkte att monopol måste ringa illa att finnas för högerregeringar, men där gör man inga ansträngningar ännu iallafall att öppna upp elnäten för andra aktörer att själva agera nätägare. Man kan ju undra varför?

Det börjar bli riktigt tröttsamt med el elpriser elområden eltariffer idag fick vi besked från e-on när dom inför eltariffer När vi hade hästgården utanför Enköping hade vi bundet elpris 36 öre/kWh i hur många år som helst idag sen flytt till elområde 4 har vi för en liten Skånegård högre elräkningar men det är bara att bita i det sura har varken tid eller ork att jaga kilowatt och elleverantörer I Italien betalar vi 0.35-0.40 €/kWh så ändå relativt billigt i Sverige

Vi har ju en grannby som testade ö-drift men vad jag hört så gick det så bra att e-on hoppade av projektet och nu är dom åter kopplade till nätet Man kanske skulle göra som i Saudi Arabien där är det vanligt med hushåll som drivs av en dieselgenerator kanske ska räkna på det

Har gett upp och betalar vad det kostar

Vad roligt att ni ska åka till fjällen!

Jag rekommenderar att ni laddar ner programmet ‘A Better Route Planner’ till telefonen. Välj att ni har en Tesla-bil och ställ in en förväntad förbrukning på 235-240 kW. (Om ni åker med takbox, kanske mer om du gillar gasa) Ange vilka laddstationer ni är intresserade av att använda. planera resan och se var ni kommer att ladda. Titta på vilka laddare som finns runt omkring och se till att skaffa appen eller inloggningen till de olika laddstationerna, så slipper du stå i kylan och försöka starta app efter app.

Vad gäller förvärmning, planera om du vill ladda länge under tiden du äter, och strunta då i förvärmning för att spara kilowatt. Om du blir trött och vill komma fram snabbt så är förvärmning ett bra alternativ, men min erfarenhet är att det går ganska mycket energi till att hålla på och förvärma batteriet på långkörning.