Avsnitt 164: Den sista biten är den längsta – Om Teslas totala självkörning

I Elbilsveckan avsnitt 164 bjuds det på både långresor, parkeringsfunderingar, batteriteknik och nyheter – innan vi landar i ett högintressant huvudämne.

Vi börjar med VICPICPRODUCTIONS som berättar om sitt ambitiösa äventyr: en resa från Malmö till Vemdalen tur och retur i en fullpackad Tesla Model Y. Avfärd skedde redan klockan 19 för att barnen skulle kunna sova i bilen, och med både bakbox och tung last upplevdes bilen för en gångs skull ovanligt mjuk och komfortabel. Totalt blev det 192 mil, fyra laddstopp per riktning, tre vändor hem – och till och med laddning direkt på fasaden. Trots omfattningen låter resan nästan… smärtfri.

Conny från Youtube lyfter en fråga många elbilsägare känner igen sig i: har parkeringsrutorna hängt med bilarnas utveckling? Standardmåttet på 2,5 x 5 meter krymps ibland till 2,3 meters bredd, samtidigt som bilar vuxit rejält. Från 90-talets 170–180 cm breda bilar är vi idag ofta uppe på 190–200 cm, särskilt bland SUV:ar – något som gör vardagsparkering till en allt större utmaning.

Simon på Spotify vill höra våra tankar om Donut Labs solid-state-batterier. Det finska bolaget uppges ha tagit fram världens första solid-state-batteri för produktionsfordon, som nu ska användas i motorcyklar från Verge. Med imponerande specifikationer som 400 Wh/kg (jämfört med cirka 250 Wh/kg för NCM), laddning till 100 % på 15 minuter, upp till 100 000 laddcykler och 99 % kapacitet kvar vid -30 grader, låter det nästan för bra för att vara sant. Batterierna ska finnas i storlekarna 20 eller 33 kWh.

Från Spotify kommer även en fråga från fr4zze om den uppdaterade, sportiga Xpeng P7 – vad vet vi egentligen om den nya versionen?

I nyhetsdelen går vi igenom flera färska elbilsnyheter. Xpeng G6 i Standard-utförande landar på 499 000 kronor och erbjuder 470 km WLTP, 185 kW effekt, ett 68,5 kWh-batteri och en utrustningsnivå där ”allt ingår”. Subaru presenterar sin eldrivna e-Outback med priser från 570 000 kronor, 595 000 för Touring och upp till 630 000 kronor för en fullutrustad version. Dessutom blickar vi mot Skoda PeaQ – en helt ny sjusitsig elbil från Skoda som ska lanseras redan i år.

Avsnittet avslutas med huvudämnet: en första upplevelse av Tesla FSD. Hur känns det, vad fungerar – och vad väcker fortfarande frågor?

Länk om parkeringsrutestrul i Malmö: P-rutorna på Malmö C för smala för vanliga bilar – Sydsvenskan

Kapitel

• 00:00:00 – Avsnitt 164
  • 00:01:26 – Ingen förvärme i Audin
  • 00:09:50 – Så gick det att köra Malmö - Vemndalen med fullastad bil och ungar
  • 00:14:20 – Börjar bilarna bli för stora för parkeringsfickorna?
  • 00:17:58 – Donut Labs Solid State-batterier – är det på riktigt?
  • 00:28:23 – Vet vi något om New Xpeng P7?
  • 00:30:14 – Xpeng G6
  • 00:34:04 – E-Outback
  • 00:44:14 – Skoda PeaQ
  • 00:48:45 – Tesla FSD

Priser E-Outback

Limited

Från: 589 900 kr 569 900 kr

Räckvidd: TBA
Batteri: 74,7kWh
280 kW
AWD
18" lättmetallfälgar

I Limited ingår:

360° kamera
Dragvikt 1500 kg
Värmepump
Ruttplanerare inkl batteriförvärmningsfunktion*2
Visa allt i Limited
X-Mode
Paddelväxlar (regenerering)
Adaptiva Full LED-strålkastare
Strålkastarspolning
Mörktonade bakrutor
Akustikglas (vindruta + sidorutor fram)
Parkeringssensorer fram/bak
Elmanövrerad baklucka med kick sensor
14" multimedias­kärm
Dubbla trådlösa mobilladdare fram, 15W
Eluppvärmd ratt
8-vägs elektriskt justerbara framsäten inkl svankstöd för förare
Konstläder
Uppvärmda fram- och baksäten (sits och ryggstöd)
Automatisk klimatanläggning, 2 zoner
Automatiskt avbländande backspegel, valbar mellan kamera/analog
Regnsensor för vindrutetorkare
Uppkopplade tjänster via app (ventilation, laddschema, defroster)
Ambientebelysning (64 färger)
Ljudsystem med 6 högtalare
Backspegel, digital
Adaptiv farthållare
Subaru Safety Sense
Körlägen: Eco/Normal/Power
AC-laddkabel Mode 3
Stöldlarm
FCTA
Bagageutrymme 669 liter

Business

Från: 614 900 kr 594 900 kr

Har utöver Limited:

• Ventilerade säten (fram)

• Harman Kardon-ljudsystem, 11 högtalare

• 8-vägs elektriskt justerbara framsäten inkl svankstöd (förarstol med minne)

Touring

Från: 624 900 kr 604 900 kr

Har utöver Business:

• 20” lättmetallfälgar

Touring+

Från: 649 900 kr 629 900 kr

Har utöver Touring:

• Panoramaglastak

• Ombordladdare, AC 22 kW

• 220V/1500W uttag i bagage

• Vehicle-to-Load (V2L)

• Valbar 2-tonslackering

Längre garantier hos Subaru, var det inte det ni bad om i podden? :slight_smile:

3 gillningar

De måste kallat till riktigt tidigt morgonmöte :smiley:

1 gillning

Never underestimate the power of Elbilsveckan! :smiley:

3 gillningar

Fina specar, räckvidden kan tänkas ligga i linje med Model Y gissar jag spontant.

Mer om Skoda Vision 7S från 2023 – lite av en nostalgitrip från en svunnen tid då branschen var så liten att alla samlades på Ecar Expo :slight_smile:

10år, bra!!
Har det på min Miata.

På förekommen anledning i annan tråd då, kanske servicepriser bundna till Toyota och Subaru auktoriserade serviceställen kan vara intressant se priser på jämfört med andra serviceställen.
Det låter bra med 10 år, men, men då är man också bunden till deras serviceställen med den kostnaden om man vill behålla garantin. Man borde kanske försöka ta reda på helhetskostnaden och inte stirra sig blind bara på garantitiden, kan väl vara värt att försöka få reda på kan jag tycka.

1 gillning

Till det varje år också – det är nog bara Subaru och Toyota som har det.

Här kommer en sammanställning över olika tillverkares garantitider. Något för den kommande Wikin eller hur @J.Erasmie

• Polestar 2 års garanti
  • Mercedes 2 års garanti
  • Volkswagen 2 års garanti men går att köpa till fler år (3 år på ID.Buzz)
  • Audi 2 års garanti men går att köpa till fler år.
  • Cupra 2 år
  • BMW 2 år
  • Skoda 3 år
  • Porsche 3 år
  • Volvo Cars 2 års garanti på fossilt, 3 på elbilar (10000 mil)
  • Peugeot 3 år eller 10 000 mil
  • Toyota 3 år eller 10 000 mil (5 års garanti på (5 års garanti på elbilskomponenter)
  • Renault 3 års garanti eller 10 000 mil (två första åren ingen begränsning)
  • Tesla 4 år eller 8000 mil
  • Ford 5 år eller 10-15 000 mil
  • Nio 5 år eller 16 000 mil
  • Hyundai 5 år – inget tak på milen
  • BYD 6 års garanti eller 15000 mil
  • Kia 7 år eller 15000 mil
  • MG 7 års garanti eller 15000 mil
  • Xpeng 7 år eller 16000 mil
  • Zeekr 10 år eller 20 000 mil
  • Subaru 10 år eller 20 000 mil
4 gillningar

Har du redan glömt Subaru? :smiley:

Ja de kör ju 1 år i taget för att garantin ska gälla, men är det egentligen någon skillnad om man har 5 år hos annan leverantör, men bryter garantin efter år 3 och servar på annat ställe. Skillnaden är ju bara hur länge man max kan få garanti om man följer de garantiregler leverantörerna sätter upp. Servicepriserna regleras ju inte av de bundna garantitiderna väl?!

Nej men det är ju dyrare att serva varje år än var 2-3 år.

2 gillningar

Jepp tänkte inte på det :slight_smile: och ja det är ju absolut ytterligare en parameter att tänka på!

Som ni är lite inne på 10-års garanti är ju trevligt. Men krav på serviceintervall varje år eller 1500 mil, befarar Kia priser på servicen för att “finansiera" lång garanti.

Jag hoppas jag har fel och att det blir humana servicekostnader.

Absolut ett steg i rätt riktning🙌

Vad som även vore intressant att veta är om det finns en miltalsbegränsning i serviceintervallet för dom olika märken som tex: VW EV (och dom flesta VAG) service vart annat år obegränsat miltal

Skrev detta någon annan stans om min granne som i våras köpte en KIA Sorento Laddhybrid och har under 2025 behövt serva 4 gånger och nu ska den in igen i mars

Du har något att pilla med framöver🫵

Har kört 9000 mil med min ID 4 och haft den inne på service en gång. :star_struck:

@Bankiren

Min ID.3 rullade en bra bit över 6000mil med bara en service

Det här med självkörande bilar tror jag skulle vara relevant för väldigt många pendlare. Jag pendlar 2 timmar t/r till jobb fyra dagar i veckan och skulle varit överlycklig om bilen körde själv och jag kunde sova / chilla under tiden och väl värt 1000kr i månaden

1 gillning