Men skulle det vara värt 1000 kr i månaden om du som idag måste sitta och bevaka körningen och vara redo att ta över i varje givet ögonblick?
Enligt Toyota är rekommenderat pris på nya bZ4X:
År 1: 1000kr
År 2: 3000 kr
År 3: 1000 kr
År 4: 3000 kr
osv, alltså 2000 kr/år i snitt
Är det arbetskostnaden eller inkluderar det även material
Det låter ju fantastiskt om de kan hålla sådana låga servicekostnader ![]()
Det är priset jag fått när jag frågat vad en service kommer kosta. Skulle bli förvånad om det inkluderar material dock, det gör aldrig priser som dessa.
Från det jag hört och läst har generalagenten Toyota Sverige gått rätt hårt fram mot små bilhandlare. Man har drivit på både en konsolidering av handlare och uppsägning av mindre återförsäljare.
jag anar varför, men vad tror du syftet är med sånt agerande?
Jag har inte Subarus prislista, men de tre första åren (4500 mil) ingår hos Subaru när man köper en ny bil.
Rent teoretiskt låter det inte värt det.
Men det är svårt att veta om det skulle kännas värt det om det faktiskt fanns som tillval när man bygger sin bil och man skulle väga ihop det med helhetskostnaden för ett bilköp.
Alltså skillnaden mellan hur tänker jag, i teorin, att jag skulle bete mig och hur skulle det se ut i verkligheten ![]()
Det jag skulle behöva självkörning till är att låta bilen köra hem mig när man besöker vänner eller skall på fest. I vårt fall så bor vi på landet med dålig kollektivtrafik. Alltid en av oss som då måste köra och avstå alkohol. All övrig körning skulle jag nog oavsett göra själv, är ju rätt kul att köra bil.
Insåg just att jag sparar in en massa om jag skippar självkörning och alkohol. Jag får roligt när jag rattar bilen vart jag än ska och jag sparar in på alkoholen och slipper köra buss dagen efter en kanske alltför trevlig fest ![]()
Som jag förstår det så behöver man inte teckna abonnemanget för längre än en månad om man endast skulle vilja få lite hjälp vid en längre semesterkörning.
Ja, kanonbra!!!
Hade önskat andra märken hade samma tjänst.
Smart av Tesla
Det lär aldrig bli så att du kan sitta bredvid och aldrig behöva rycka in och därmed kommer du alltid att behöva vara nykter, oavsett självkörning.
Om så är fallet så skulle inte heller Teslas senaste taxibil kunna köra hem folk från krogen. Jag tycker behovet här är så uppenbart att om självkörning inte löser dessa resor så blir jag relativt besviken. Så jag tror nog att vi kommer se detta inom säg 20 år.
Vet inte vad du baserar ditt påstående på, vad jag vet så behöver man inte vara nykter när man åker med Waymo. Just nu har man kommersiellt börjat köra Robotaxi utan operatör i Austin, Texas. Att “föraren” alltid kommer behöva “rycka in” är ett minne blott.
Kul ändå att du @Esse , följer upp Teslas FSD utveckling. Fortsätt gärna med det!
Aha, så Tesla tar alltså fullt ansvar för om bilen kör ihjäl någon?
Austin är speciellt – anledningen att de började där var att det inte fanns några regleringar att tala om så jag skulle tro att det är ute på okänt vatten.
Men det är faktiskt så att de delvis har säkerhetspersonal – det är bara det att de sitter i en följebil.
Ansvarsfull uppskalning tycker jag.