Jag förstår retoriken, det borde oavsett regleringar inte spela någon roll för att samla data och finjustera ett system.
Jag har flera gånger åkt lätt till duktigt påstruken från krog eller bar till mitt hotell i en Waymo i San Francisco
Genom SF natten i en Jaguar rutorna nervevade Ulf Lundell på högsta volym och ingen förare som stör…..
Ni som fortfarande tror på Elons FSD “löften” läs Fredrik Sandbergs djupdykning Teslas miljardfälla: Därför kan Elon Musks kameradröm bli dyrare än radar och Lidar på elbilen.se
Vet inte, vem tar ansvaret om en bil idag är orsaken till en dödsolycka? Antar att det får vara samma här… Kanske därför man går systematiskt tillväga med att inte släppa på allt direkt. D.v.s. att man börjar med operatörer som kan avbryta och därefter följebilar som kan göra samma sak.
Troligen något vi kommer få veta under 2026.
Vi har ju redan sett stämmningar där det är tydligt och klart att både Tesla AutoPilot och FSD supervised har stängt av ögonblicket innan impact så att föraren och inte Tesla bär ansvaret för olyckan….
Förstår inte hur Tesla kan vara ansvariga för något som händer med Autopilot eller FSD supervised så varför då stänga av innan en olycka. Låter osannolikt!
Varför sitter det fortfarande en lokförare i varje tåg ./ tunnelbana / spårvagn , dom går ju på räls . Det kan kanske vara en ledtråd till varför det kommer att dröja med självkörande fordon .
Det finns självkörande fordon, eller?
Varför det sitter en lokförare beror säkert på att det är väldigt dyrt att automatisera ett befintligt system. Det är billigare att betala en persons lön. Så det är nog helt ekonomiska anledningar.
Det är väl inte helt sant att det alltid sitter en lokförare i varenda tunnelbana?
Men det är på G!
och danska tunnelbanan är helt förarlös och det kommer även nya tunnelbanelinjen i Stockholm att vara.
Ansvarsfrågan som kan bli dyrt för ett företag om något händer kanske . Skadeståndsanspråk på en förare ger nog inte mycket . Tåg är ju en bra början då . Det blir nog krångligare med fordon som inte är spårbundna . Vem vill ta ansvaret för dom i vårat klimat ? .
Jag har för mig att jag i ”bilar med sladd ” har hört att även Waymo har operatörer som övervakar och ibland ingriper . Inget fel i det , tjänsten har ju sin poäng ändå . Men riktigt så självkörande är dom kanske inte då ? .
Waymo har operatörer som du når genom att trycka på en knapp på skärmen alternativt som kan ta över om det blivit något fel. Så kommer ju Tesla också ha det men Tesla måste göra stegen som Waymo har gjort tidigare innan det blev så – säkerhetschaufförer inne i bilen och därefter enbart egen personal som åker etc etc – anledningen att man kunnat hoppa över detta delvis i Austin är att de inte haft några regleringar där.
Nu ligger inslagen ute – både analys på min huvudkanal och sedan själva körningen (åkningen) ute på Tesla-kanalen.
Jag tror du har rätt i din analys om vem som ska köpa detta. Vi som gillar bilar och att köra bil kommer inte köpa det för köra vill man själv göra. De som inte gillar bilar eller att köra bil vill antagligen inte lägga de pengarna på något bilrelaterat.
Kvar har vi herrar som i podden bilar med sladd - mer teknik- än bilintresserade män med feta plånböcker. Borde vara en ganska liten kundgrupp.
Personligen är jag kanske villig att betala när självkörningen inte behöver övervakas och jag kan sova bakom ratten. Så länge jag måste övervaka bilen kan jag lika gärna köra själv. Det är mer avkopplande än att passa bilen.
Ungefär så för mig också . Det hade varit underbart att få slockna på väg hem från jobbet mitt i natten . Men att känna den tilliten så att det verkligen skulle kunna hända hur trött jag än är , tror jag inte skulle kunna hända . Men med tanke på att jag kan sova i ett flygplan i 900 kmh en kilometer upp i luften så borde jag kanske kunna . Men utan Piloter som övervakar och kan ingripa , skulle jag aldrig sätta mig i ett flygplan . Sova i ett autonomt tåg blir nog svårt det också. Bra eller dåligt att jag litar mer på människor än datorer ? .
TV4 nyheter visar inslag om London som nu har självkörande taxi… ingen verkar reagera här på forumet ![]()
Själv så väntar jag nog i det längsta innan jag sätter mig i en självkörande bil.
Den dagen man kan kryssa i en robot-butler till campingbilen man köper, som förutom att kunna köra fordonet, även klarar att fixa allt med att sätta upp campingplatsen. Den ska klara att laga mat och kommer med en drink när man ringer i klockan. Samt vaktar campingbilen när jag är ute på äventyr och sightseeing.
Då kanske jag kan fundera på det ![]()
vad sägs om nästa år? Hälsningar Elon ![]()
Vet inte om jag hörde en faktabaserad och neutral ton hos dessa politiker varför Nacka är en testkommun. Tar på mig foliehatten och funderar på vad Tesla betalade dessa politiker, de kunde väl taggat ner lite på Tesla reklam snack och Stockhaus bör läsa på sig vad försöket går ut på och inte “jag har hört”. Och moderna media som vanligt ställer inte kritiska frågor.
Det finns ingen möjlighet att betalar politiker eller tjänstemän på det sättet i Sverige utan att det bli enorma konsekvenser för alla inblandade parter.
Det behövs inte heller utan många politiker är bara glada att deras kommun uppmärksammas.