Som Malmö kommun då, fast då handlar uppmärksamheten om andra saker ![]()
Låt oss hålla oss till ämnet bilar, Tesla och FSD ![]()
Lite naiv inställning att tro att mutor inte existerar i Sverige. Vi har mindre korruption än många länder, men det existerar här också (nu utan foliehatt)
På ämnet: det positiva oavsett är att nu kan inte Nacka neka någon som vill testa självkörning så länge jag antar man fått godkänt från vilken instans det kan vara tex Trafikverket eller Transportstyrelsen.
Innan min kamrat sålde villan i Vikdalen hävdade han alltid att Nacka var Sveriges Tesla tätaste kommun han gick igenom tre Model S och en Model 3 sen blev det stopp när Elon backade Trump Han kör idag Range Rover Autobiography laddhybrid
Så att Nacka är först ut är kanske inte så konstigt men man undrar ju hur många i kommunstyret som har en Tesla och betalat för FSD
Det är en ganska stor skillnad på argumentera emot någon som slentriant slänger ut sig att det måste varit mutor inblandade när Tesla fick tillstånd att prova självkörande bilar i Nacka och att explicit hävda att mutor inte existerar i Sverige.
Vi har visserligen halkat ner lite till plats 8 av världens alla länder men det handlar inte primärt om direkta mutor utan så kallad "vänskapskorruption” dvs att vi är lite sämre än nordiska länder på att beivra att folk tar sig fram i samhället baserat på vänskapsrelationer men det är ju fortfarande nyanser i ett samhälle på absoluta toppen av välfungerande i detta perspektiv.
Därför vänder jag mig emot att så enkelt slänga ut något som skulle skapa en jätteskandal och få den politiska ledningen att behöva avgå för en kommun – bara för ett självkörningstest.
Tycker helt enkelt man måste ha lite kontext för att påstå sådana saker.
Nu läste jag om en ny Tesla Supercharger i Vansbro , som drivs med dieselaggregat på grund av strejken. Aggregaten drivs med det fina bränslet HVO100 , så inte mig emot . Inte fjällturister emot heller antar jag .
Så var det i början i Californien på flera ställen I Barstow längs I15 mellan LA och Las Vegas fanns det en Tesla Supercharger anläggning som drevs av ett antal dieselgeneratorer (inget HVO100 där) placerade på lagom avstånd för att inte synas och höras
Jag skrev foliehatt på så förhoppningsvis förstår folk att det är med ironi.
Det är ändå en viktig fråga oavsett operatör att man har ett tydligt avtal som tar upp säkerhet, ansvarsfördelning osv innan man kör igång och då kan man ju inte svara “jag har hört”… Jag blir iaf väldigt skeptisk till sådana personer som inte tar sitt mandat på större allvar.
Skulle tro att detta är helt och hållet tjänstemannabeslut – det är liksom inget som behövs tas upp i kommunfullmäktige
Sååå fint är det väl ändå inte? Släpper ju ut i princip lika mycket lokalt – bara det att kon som blivit biobränsle ändå skulle ruttna sönder annars.
Och det är absolut inget “inflytande” från kommunstyret på tjänstemänen……
Allt som inte riktigt blivit som man vill beror inte på korruption…
Jo lokalt är det ju så , men för klimatet är det ju så ” dom ” experter och klimatforskarna räknar . Fråga inte mig hur det räknas , men så räknas det . Lättare att förstå att man infångar metangas , som enligt samma experter är en aggressiv växthusgas och eldar den istället för fossilt . Svårt att tro att dom i Vansbro har stora problem med luftkvalitet, men bättre med El från nätet såklart . Hur det står till med avgasrening på såna aggregat har jag ingen aning om , men det borde det väl ändå vara på en sån anläggning.
Men gud vad ni håller på…….
En kommun är otroligt byråkratisk, kan nog nästan lova att det inte är några mutor inblandade. Så mycket uppmärksamhet som detta kan få vågar man inte chansa.
Hela vårat stabila samhälle i Norden beror på tillit till myndigheter och autkoriteter. Vi vill inte förstöra detta.
Nu tror jag inte heller att det ligger någon korruption bakom denna grej, men att grundlöst påstå att Sverige på något sätt skulle vara immunt mot vissa former av korruption är högst uppseendeväckande. Svensk exceptionalism.
Nu byggs det halmgubbar ![]()
Ser att det förekommer lite fuffens trots allt i hederliga kommun-/region Sverige ![]()
Jo men det är klart det händer – men det var ju det jag menade med:
Nu får du snart ändra den siffran på Hyundai till 10 år ![]()
Få se om det smittar av sig på Kia också!
Verkar inte som det hjälpte , dom flesta laddar tydligen i Malung . Folk köade ut på huvudled . ” Man kan inte komma fram , dom är överallt som ohyra säger Sture ”
. Alla vill tydligen ladda på samma ställe som vanligt . Jag håller mig nog i Småland med min Elbil .