8-10000 kr TCO lät inte lockande för en begagnad elbil , och inte 5000 kr för den billigare mindre elbilen heller även om jag tror det stämmer alldeles utmärkt . Jag tror att gumman som tankar sin Volvo varannan månad för 800 kr får behålla den , även om bränslepriset skulle dubbleras till 800 kr i månaden . Jag som kör mycket mil fortsätter nog ned privatleasing om det blir någon mer elbil .
Bara en pyttekommentar till Chademo-kontakter hos Circle K, även den har börjat att skippa detta på nyatablerade stationer från 2025 och framåt (undantag finns, antagligen beroende på när laddarna beställdes).
Även Eviny har börjat att skippa Chademo på nya sajter.
Så egentligen bara hos en Recharge-station man garanterat hittar en Chademo-kontakt idag.
En sak som kan vara bra att ha med är att Volvia har 25000 mil och 10års försäkring på högvoltsbatteriet i deras försäkringar för elektriska Volvo bilar. Det kan vara en extra trygghet. Dessutom visar det väl också på att de generallt sett inte ser några problem med batterierna eftersom de utökat sträckan.
Bra ni pratar om begagnade bilar! Kan skjuta in då att jag nyss tecknat Watercircles försäkring på vår Zoe som snart passerar tio år, de har nämligen 12 års och 17 000 mils maskinskadeförsäkring. Längsta i antal år jag kunde hitta. Halva priset mot Renault Försäkring jag haft dessutom trots ”superbil”-försäkring. 3700 per år!
Har inte vägar flytta Kian dit än eftersom jag inte ens hört talas om dem innan. Men med tolv år så gör det ju det till ett tryggt ägande av begagnad elbil (hoppas jag ).
Jag inväntar ju bara att motorlagren ska gå på vår Zoe från 2017. Med garanti och maskinskada har vi fått saker fixade för typ 60-70 000 hittills, AC, kompressor, stag, AC igen osv.
Har lagt märke till en intressant sak kring begagnatmarknaden och elbilar, den skiljer sig markant från begagnatmarkanden för fossilbilar och laddhybrider.
Min spaning är att det göra förhållandevis få ägarbyten mellan privatpersoner, majoriteten sker med ett företag inblandat.Min spontana tanke är att många privatleasar sina elbilar och lämnas tillbaka till återförsäljaren när avtalet löper ut.
Vill man som privatperson hellre sälja sin bil till tex Carla istället för att sälja den privat? Gäller detsamma för den som vill köpa en begagnad elbil att man hellre vill göra det via en bilhandlare? Vad kan anledningen till detta bero på?
Nedan följer bilder på statistik för ägarbyten (alla drivmedel) under 2025, totalt gjordes det 681 228 st. ägarbyten mellan privatpersoner, dvs ca 28% av alla ägarbyten.:
Om man tittar på enbart elbilar så gjordes det endast 5 626 st. ägarbyten mellan privatpersoner av totalt 260 762 st. ägarbyten, dvs ca 2% av alla ägarbyten.
En annan intressant detalj att över hälften av alla registrerade elbilar bytte ägare under 2025!