00:00:00: Elbilsveckan 177
00:03:16: Veckans läsarbrev
00:07:03: Skoda Enyaq/Eloq oh Cupra Tavascan får också nyheter
00:16:56: Sony & Honda lägger ner Afeela-1
00:17:55: Går det att lansera nya bilmärken idag?
00:22:54: Vad är Hyundais problem egentligen?
00:33:19: Samma fråga för BYD – varför har de så svårt i Sverige?
00:43:53: Veckans begagnatbil från Carla
00:50:23: KGM Torres EVX provkörd
01:02:07: Kia EV 2 provkörd
01:15:16: Porsche Cayenne Electric provkörd
Gullin vill hävda att 2 ton dragvikt räcker för de flesta, jag skulle vilja påstå att 0 gram dragvikt räcker för de flesta. Har så otroligt svårt att förstå besattheten av dragvikt.
Vill gärna ha minst 750 kg för de 2 ggr om året jag hyr släp för att köra till återvinningen! Nu har jag 300kg vilket är helt oanvändbart för annat än cyklar, även om jag funderat på att fuska och strunta i typningen, är ganska övertygad om att den klarar 750 kg.
Dom flesta bilförarna har ett B kort då får man framföra en totalvikt på 3.5 ton och med dagens elbilar som ligger runt 2.5 ton blir det bara 1000kilo över till släpet vare sig bilen får dra 2 eller 3 ton Jag vet att det pratas om ändringar av totalvikt
Jag har i många år släpat runt på ett stort tvåaxlat hästsläp men har då haft en bil som var anpassad för det Chevy Dually Toyota Tundra skulle aldrig drömma om att dra det med vardagsbilen även om den fick det helt ur säkerhetssynpunkt
Vi är några grannar som har ett litet bursläp tillsammans som nu på våren går i skytteltrafik till återvinningen med trädgårdsavfall och alla som har krok kan dra det även hårfrisörskan med sin Fiat 500 Oftast behöver man inte mer om man inte är en fullvärdig Caravan Club medlem Jag har ett bilsläp och skulle jag behöva flytta/hämta en bil skulle jag aldrig haka på det på ID.BUZZ utan jag lånar en lämplig bil för ändamålet
Lite kinkigt nu då räntorna är på väg upp igen! Kanske blir svårt för branschen komma ut med så bra leasingerbjudanden som man hoppas på.
Oroväckande spiral neråt nu, där visserligen det fossila nog tar mera stryk än elbilsbranschen, men allt drabbas ju så det är ju ingen tröst för oss som vill skaffa elbilar!
Har man behov av dragkrok är det ofta under 2000 kg man drar, därav att jag säger så. Om man inte har behov av dragkrok eller har så pass gott ställt att man kan köpa en specifik bil enbart som dragbil så spelar det ju såklart ingen roll.
OK nu vet jag att 2,5 ton kanske är en ID Buzz men alla kör inte sådana! Skulle aldrig köpa en bil över 2 ton, och om jag vill kunna köra till tippen behöver man faktiskt över 0 kg dragvikt. Nu verkar ju en fossil Fiat 500 ha mer dragvikt än min Kia Soul vilket känns absurt, men det är ju Kia som typat bilen med så låg dragvikt.
Så även om det inte är en hang-up för mig blir jag lite konfunderad över hur man bestämmer dragvikt, VW ID3 har väl typ 75 kg på sin cykeldragkrok! Vad väger Thules campingtält för dragkrok? Och nog har väl ID3 förutsättningar för mer än 75 kg???
Lokala ÅF leasade ett gäng MX30 till en av hemtjänstenrna här nere det är kanske dom som kommer tillbaka nu
Jag körde en kortis i en av dom bilarna innan dom gick till foliering som ni säger en helt OK bil snygg inredning snygg utsida men samtidigt som BMW i3 med liknade stuk (själmordsdörrar) men BMW kändes så mycket mer premium rå Carbon Fiber träpaneler och mycket roligare på vägen
Tack för att ni lägger lite tid på att diskutera privatleasing, restvärde och att elbilmarknaden faktiskt måste vara en kommersiell affär som går ihop(även för BYD). Jag bävar för att vi konsumenter kommer tro att det är hållbart att vi betalar ca 5000 kr/mån för att leasa en helt ny bil under 3 år när listpriset på en sådan bil om man skall köpa den kontant är 500tkr eller rent av ännu mer. Restvärdet blir oerhört högt och mycket kvar att betala och om då begagnad-marknaden delvis försvinner för att det är just vi som grupp som istället privatleasar så blir det ju problematiskt. Jag är inte förvånad att BYD, som säkert brände sig i förra rundan med pris-pressad privatleasing, inte är sugna på att ge sig in i privatleasing-kriget igen utan måste se om det faktiskt finns privatkunder i detta land som är redo att köpa (kontant/lån) deras bilar.
Om ni vill ha ett tips på era extra-avsnitt som ni nu har lanserat så skulle jag ytterst gärna vilja att ni gräver i vad som händer med alla privatleasade 3 år gamla bilar efter återlämning i detta landet. Vem köper dem?
Jag tror dragvikt skulle behöva beskrivas och förklaras betydligt mer noga med Dragvikt B och Dragvikt BE för att gemene man skall förstå vad det betyder.
Tex får jag dra 750kg med EV9an och inte ens B96 kort gör att jag får dra 90% av skåpsläpen som står på mackarna då bilen begränsar till 1010kg.
Först med BE kort får jag dra de där 2500kg som utlovas.
I praktiken är maximala dragvikten hos bilarna ganska oviktig info då ytterst få förmodligen har utökat eller BE på körkortet i förhållande till antal sålda bilar.
Flera gånger man ser folk står och kopplar på släp på Cirkle K här hemma med bilar som uppenbarligen inte får dra dessa skåpsläp
Skulle säga att informationen om maximal dragvikt är mer viktigt än antalet hästkrafter, 544 hästar i en elbil är enbart skrytsiffra men 2000kg dragvikt kan vara en dealbreaker.
med 1010 kg får du ju dra 1000-kilo släpen på mackarna. Däremot ser jag inte den som lånar en släpkärra på macken som personen som behöver veta dragvikten i första taget, det är för dem som har behov att köra tungt. Även om vissa verkar tro att sådana personer inte finns så kan jag lova att de gör det… Man kan inte anpassa all information till varje individ.
Som sagt, jag förstår inte er besatthet av dragvikt, en total ointressant siffra för 93% av landets körkortsinnehavare, så det endast är ca 7% som har BE eller B96.
Man kan också tänka att 10 % av Svenskarna har elbil , men vem som helst kan köpa en . 7% har BE kort , men vem som helst kan ta ett sådant vid behov . Inte så svårt eller dyrt , det borde ju vara fickpengar för den som har råd att köpa en elbil som får dra en husvagn på två ton som många väger nu för tiden . Skulle det vara så att folk på macken hyr kärror som dom inte har behörighet till , viket väl blir olovlig körning och riskerar körkort ? . Då borde man uppmana till att skaffa behörighet . En snabb googling gav svaret att det finns 290000 registrerade husvagnar i Sverige. Ska dom bilägarna också elektrifieras , så får väl körskolorna en del att göra .