Kompromissen vore ju annars att skriva bilens totalvikt och släpvagsnvikt. Gemene man har ju gått i skolan och alla som har körkort vet vilken totalviktsbegränsning som gäller.
Jag är t.ex ointresserad av dragvikten på B-kort för den är irrelevant däremot skulle jag vilja veta den totala tillåtna tågvikten men skulle aldrig begära att den skrivs ut. Vissa bilar får nämligen inte utnyttja sin släpvagsnvikt om bilen är lastad till sin totalvikt.
Siffrorna som skulle behövas för att få allt serverat är:
tjänstevikt
Totalvikt
Släpvagnsvikt
Tågvikt
Släpvagsnvikt på B
Släpvagnsvikt på B96
Axetryck
Kultryck
Det är inte rimligt att presentera allt utan man får fråga säljaren, tyvärr så kan de sällan svara på helt nya bilar men ibland har man tur
Vet man regnr på en bil man är intresserad av får man mycket uppgifter på transportstyrelsens site. Jag tittade på min bil en Ioniq 5 2025 och fick de här uppgifterna
Tänker att släpvagnsvikt är jätteviktigt. Kan det vara så ni tänker för mkt om bubblan runt ert liv?
Kör på valfri motorväg i sommar och räkna antal husvagnar. Skulle säga det är fler än Teslorna på vägarna och då har Tesla sålt bäst i ett antal år.
I min bubbla på jobbet skulle jag säga majoriteten har BE kort för möjlighet att ta upp två skotrar till fjällen 5-6 ggr per vinter. Tänker ändå att det inte är majoriteten av Sverige för att det är så på mitt jobb
Kollade Carup på Mazda MX 30 . Mycket trevlig prisvärd elbil för den med kortare pendlings avstånd till arbete , med troligtvis extremt låga kostnader som ni sa . Det har inte jag så jag kollade även på blocket , på versionen med räckvidds förlängare i form av en wankelmotor . Den Visade sig vara ca 80-100000 kr dyrare som begagnad med någorlunda motsvarande mil . Någon som vill ge sig på en vild gissning på hur det kan vara så ? . Alldeles för litet batteri , för att någon ska vilja betala mer än jättebilligt för elversionen tror jag .
Att Hyundai misslyckats i Sverige är tydligt om man ser hur försäljningen har utvecklats de senaste 15-20 åren och jämför med Kia. Varför kan man förstås fråga och det finns flera samverkande svar. Modellutbudet är på det stora hela rätt men det är svårt att motivera högre priser än för motsvarande Kia när det inte ges något mervärde, att bemöta 7 års garanti med 5 år övertygar ju inte direkt.
En annan faktor, åtminstone i Stockholm, är åf-nätet. Sen Mobility Motors och Fordonsmäklarna stängde igen står valet mellan Uppsala och Haninge om man vill köpa en ny Hyundai, eller så köper man ett annat märke betydligt närmare.
Men i slutändan ser jag det som ett generalagent-problem, när GA knappt satsar på marknadsföring, har svårt att skapa ett åf-nät och knappt kan leverera bilar till de åf som finns samt prissätter bilarna galet så blir det svårt att utse en annan syndabock.
Jag har bra efarenheter av RA Motor. Köpte min 1:a Ioniq 5 2021 och fick leverans i december. Bytte den till en demokörd Ioniq 5 (gått 57 mil) i januari i år. Köpte bägge till bra pris 1:a med statligt bidrag på 70K och introduktionsrabatt på 40K. Fick bra inbytespris på 1:an, värdeminskningen blev strax under 4000/månad, så billigare än leasing.
Jag har ingen erfarenhet av RA Motor, varken positiv eller negativ. Men när jag inom 15 minuters körning hemifrån har 3 Kia-åf så måste jag vara väldigt sugen på en Hyundai för att motivera mig till att köra tredubbla tiden till deras åf. Och även om det kanske inte är just en Kia som är alternativet så har jag ett antal åf av andra märken som är det inom mindre avstånd, t.ex VW, Skoda, Renault, Toyota, Volvo, MG, Peugeot, Mini m.fl
Jag är uppväxt i baksätet på ett antal olika Mazda 626 och har själv ägt en Mazda 323 som min första bil. Jag hade nog valt en Mazda MX 30 när jag för typ 10 år sedan skulle skaffa mig min första elbil men räckvidden är ju en fullständig dealbreaker. Jag hoppas verkligen ingen som nu skaffar sig sin första elbil plockar upp en av dessa på Carla och får sitta med konstant räckviddsångest och ger sedan upp på elbilar.
I övrigt kan man notera att man kan ungefär få 12 av dessa begagnade MX 30 på Carla för en ny Cayenne. Det är ändå rätt galet för i slutändan så uppfyller båda det grundläggande i att vara en elbil
Jag tror nog de flesta vet om de klarar sig med en MX 30. Personligen skulle jag klara mig 90% av mina resor idag och alltid kunna ladda hemma om jag hade behov av en andra bil.
Kan nog möjligen bli aktuellt i framtiden om jag skaffar husbil att också ha en liten billig elbil för pendlandet till affären m.m
Btw kan jag inte låta bli att kommentera att ni har en betald sponsor till podden. Tänk om fler uppfattat att ni har betalda sponsorer, de flesta sponsorer brukar behöva betala för att få synas.
Efterfrågan för kinesmärken på svenska marknaden är helt dött. Om inte leasing till vrakpris så blir det inget köp. De flesta konsumenter förstår principell risktagande och att spendera 300-600k på ett okänt märke med även tabun att vara kinakvalitét är oerhörd risk. Leasing är ganska riskfritt vilket har möjliggjort viss intresse för nya kinesbilar men få vill stå med en risk värd 500k samt lån på det. En Tesla, Volvo/Polestar, BMW etc kan du veta alltid kommer finnas intresse för. Men Xpeng eller BYD? Elbilen är redan en risk för många, sen lägga till faktorn helt okänt kinesiskt märke….
Intressant att MG säljer så bra i England . Räcker det med att det heter MG för att dom ska känna trygghet med att köpa en sån . Men det kanske är lite som att vi köper en del Volvobilar tillverkade i Kina . En bekant och inbiten Göteborgare beställde en ny XC60 laddhybrid för ett antal år sedan , och poängterade att han ville ha en bil tillverkad i Göteborg. När den väl kom efter lång väntan visade det sig att den kom från Kina iallafall. Samma kvalitetskrav var i världen den än är tillverkad naturligtvis. Men det borde väl innebära att Zeekr som väl utvecklats av samma människor, delvis på Hisingen är byggda med liknande kvalitetskrav . Om det sen hjälper när det kommer till restvärde låter jag vara osagt. Eller en Lynk 01 som väl är i stort sett likadana motorer och teknik som XC40 .
Som jag har förstått det så när MG dök upp med elbilar och hybrider fanns det i Storbritannien redan ett väl utvecklat nätverk av återförsäljare som tillhandahöll service och garantiärenden som Engelsmännen var vana vid och kände att man kunde lita på att köpa en Kinatillverkad bil från Här i Sverige var det Hedin Gruppen (som man kan tycka vad man vill om) med sina ÅF som bland sina många märken tog upp MG och visade i början stor entusiasm som verkar ha svalnat lite
Min lokala Mekonomen Magnus berättade att nya Zeekr avtalet kom och på bred Österlenska sa “spelar ingen roll om jag kan tjäna några kronor så kommer det att kosta mig mer så det där får någon annan hålla på med”
Skulle inte kunna köpa en bil som inte har ett etablerat ÅF och servicenätverk
Inte jag heller . Läste i Teknikens Värld att Volvo och Lynk tecknat avtal om att Volvo tar över all försäljning och service i Europa . I Jönköping säljer dom Lynk hos Volvo återförsäljare .