Jag håller med @cgullin angående denna laddnätshysteri att jaga sina favvo snabbladdare, där de flesta som inte åker i sin tjänst ändå laddar hemma för det mesta. Ett tankkort som man får från sin billeverantör räcker långt för de flesta som inte är ute på vägarna hela tiden.
Sedan är det mycket att önska vad gäller kvaliteten på snabbladdare som fortfarande verkar vara ur bruk lite för mycket. Här kan man nog göra en del mera från leverantörerna!
Att blippa ett kort, istället för att bara jacka i elkabeln är inget stort besvär. Sedan hoppas jag vän av standards, att de får ordning på Plug&Charge ändå och att det blir helt öppet på lika villkor, oavsett vilken leverantör eller abonnemang man använder. Det borde finnas annat leverantörerna kan knyta till sig sina kunder än att krångla till det med tankningen av el på laddplatserna! Det börjar nästan likna rabattkupong hysterin på mataffärerna och låt oss slippa detta på våra långfärder. Bjud på bra service med bra fika och mat och bra underhåll på snabbladdarna, så är nog kunderna inte så kräsna med att betala några 10-öringar extra heller på just det stället!
Angående Tesla och att autopilot fungerar sämre i nyare versioner av model Y. Finns det någon risk att Tesla försämrar funktionen i Esses bil via någon molnuppdatering som man “tvingas” acceptera?
Eller kommer alltid äldre Tesla-bilar behålla sitt sätt att fungera i detta avseende?
Jag gillar fortfarande ChargeFinder för att få en överblick över vilka laddare som finns längs min rutt. Är trevligt att få en överblick var de ligger, vad det finns för faciliteter intill och vad de kostar.
I övrigt håller jag med om att Tesla är onödigt idag och även de flesta appar. Nu när man kan blippa kortet på alla laddstolpar direkt och dessutom betala i princip samma som i en app, så är det väldigt smidigt!
Du har ett tidigare avsnitt, ganska nyligen, även berättat att din bil också funkar bra vad det gäller Teslas krav på “interaktion” med ratten. (Vilket tydligen inte gäller senare årsmodeller?)
Hur hårt/hur ofta behöver du “interagera” med ratten för att bilen inte ska flippa och tro att du inte sitter vid ratten och har kontroll?
Mitt största behov av bil är just långresor på motorväg. Så därav mitt intresse.
PS. Jag har helt slutat använda Volvos pilot assist eftersom jag tycker den är helt orimlig i hur ofta och hur hårt den tycker att jag måste vrida på ratten för att den inte ska börja tjuta…
Låter som du skulle leta efter en bil med kapacitiv ratt. Då räcker det med att ha handen på ratten och behöver inte använda ratten för att vissa bilen att du är där.
Så konstigt för jag upplevde markant försämring när jag gick från en XC40 T3 med Sensus-systemet till en XC40 P6 med Google. Det blev aldrig riktigt samma!
Jag har här ett tag och under stormen Dave med 18-25 sekundmeter över Österlens Öppna Landskap där den drog upp sand och jord över vägarna så att sikten ibland blev närmast noll Jag hade en Toyota bz4x en Skoda Enyaq RS och min ID.BUZZ och gjorde en helt ovetenskaplig jämförelse hur styrassistenter funkat i storm framifrån bakifrån men mest i sidvind
Toyota bz4x 2026 levererad i månadsskiftet med 70mil på mätaren den har inte kapacitiv ratt så redan där blev den ganska ryckig i körningen när den varnade måste man “knycka till” på ratten den stretade emot friskt om man själv vill korrigera mest av bilarna och när den hamnade i sidvind zigzaggade den fram över vägen som en skadeskjuten hare Det var bara att stänga av
Skoda Enyaq RS 2024 stor och trygg tyst och ombonad Travel Assist är smooth följsam och inte alls ryckig stretar inte emot om man själv vill korrigera och som alla VAG bilar (jag kört) håller sig ifrån mittlinjen och tryggt ut till höger i körfältet blir inte konfunderad om det inte finns mittlinje som många vägar här inte har Den är ganska sidvindskänslig men klarar av att justera och hålla sig i filen däremot på motorväg med plötsliga kastvindar stängde den av vid två tillfällen men det kan ha berott på att det gick duktigt mycket över hastighetsbegränsning Överlag stabil men väldigt sidvindskänslig
VW ID.BUZZ 2024 som borde vara sidvindskänsligast av alla frysboxformad som den är Min BUZZ har fått tre större mjukvaruuppdateringar under sommaren och hösten där Travel Assist och andra funktioner bara blivit bättre och bättre när den flagnande veganläder ratten byttes till en ny i läder upplever jag att den kräver mycket mindre input för att inte varna nuförtiden kör jag med högerhanden på mitt knä och pekfingret längst ner på ratten Bilen håller sin fil mjuk och följsamt utan ryckningar byter fil med en blinkning och som alla VAG håller sig tryggt ut till höger och känns aldrig som den vill dra in i mitträcket på 2-1 vägar Den var förvånansvärt okänslig för sidvind (trodde man inte) och höll emot mjukt och följsamt
Slutsats: Enyaq och ID.BUZZ har båda kapacitiv ratt Toyota har inte det VAG Travel Assist har genom åren fått en brant utvecklingskurva från usel till bland det bästa på marknaden Sen om man gillar styrassistenter eller inte är ju en helt annan sak
Jag kom från VW:s ganska välfungerande kapacitiva ratt till Volvo och blev precis som du besviken hur man måste rycka i ratten hela tiden för att den inte skulle börja tjuta. Men det visade sig vara mitt eget fel. Man behöver inte rycka i ratten överhuvudtaget. Testa att t.ex vila vänsterarmbågen på stödet i dörren och bara håll i ratten med den tyngd som blir kvar i armen då funkar det fint. Volvos styrning vill bara känna ett “litet” mottryck åt något håll för att veta att du håller i ratten.
Behövs även mjukvara. Något är det. Polestar 2 har jag kört en del från samma ÅM som C40. Beter sig annorlunda. Är väl samma hårdvara? Klima beter sig annorlunda med har jag observerat. Annars är mycket väldigt lika.
Från början var Tesla bilen för early adopters tech-bros Schyffert höginkomsttagare som sa “kolla på mig jag har råd att köra grönt fast det kostar miljoner”
Idag är Tesla en budgetbil som vem som helst med bra kreditvärdighet kan skaffa sig och nu är den så billig att den kommer in under taket för att en under medelinkomsttagaren ska få bidrag att köpa/leasa sig en ny Tesla
Titta på mig , jag har råd att köra en törstig bränslemotor bil trots svindyrt bränsle . Kanske blir det valet i framtiden för dom som vill visa att dom har råd ? . Det var ju väldigt poppis i dom kretsarna med Jeep Cherokee V8 på 80-90 talet , som drog två liter milen . Det kryllade ju av fyrhjulsdrivna såna i dom finare områdena i Stockholm på den tiden .