Avsnitt 178: Laddappar har spelat ut sin roll

Det är väl jätte bra att så många som möjligt kan köpa en bra elbil… skulle bara önska att flera tar chansen …om jag nu får räkna mig som Tesla fanbois … så har du ett svar ….

Att ChargeFinder är en bra hjälp, tycker nog många. Sen om det bero på att elbilar har mindre bra utvecklat informationssystem, så att man själv måste hålla koll på vart du måste ladda.

För de som kör Tesla så sköter bilens informationsystemet det. Och om det inte finns någon Tesla laddare på rutten så föreslår den en annan laddare med rabatterande priser via sk. Multipasset som är inbyggt i Tesla appen. Föredra man att blippa så går det bra med Teslas nyckelkortet.

Nu ska vi inte fastna i en diskussion om Tesla men, det har inget med bilen infotainmentsystem och ruttplanering att göra. Jag hade snarare blivit mer begränsad om jag enbart prioriterade ett laddnätverk. När jag körde ner till Italien så prioriterade jag Ionity för att det är pålitligt och att det gör många tusenlappar i skillnad att ha laddabonnemang när man kör så långt. Men det blir ju ingen fördel för mig att begränsa mig till deras laddstationer av någon annan anledning. I Sverige är det vanligtvis kanon att jag kan växla mellan Ionity, CirkleK, Recharge, OK beroende på vad som passar bäst att stanna för stunden. För mig har en Tesla ingen fördel alls mot övriga märken.

Stämmer det verkligen att icke-Teslaladdare nu finns med i ruttplaneringen? Det var en nyhet för mig!

Hej Olle! Det är detta ja utgårifrån… men är det fel så får jag rätta till det

Fråga:

föreslår Teslas multipass andra laddare än teslaladdare

Ja, Tesla MultiPass är en tjänst som gör det möjligt för Tesla-ägare att hitta och ladda på andra laddoperatörers stationer (tredjepartsladdare) runt om i Europa, direkt via Tesla-appen eller bilens skärm

.

Här är detaljerna kring hur det fungerar:

• Syfte: Tjänsten syftar till att minska behovet av flera olika laddkort och appar när man laddar utanför Teslas egna Supercharger-nätverk.

• Funktion: Du kan starta laddningen genom att blippa ditt Tesla-nyckelkort mot den andra laddaren, eller via Tesla-appen.

• Betalning: Laddningen betalas sömlöst via ditt kopplade Tesla-konto, vilket innebär att du slipper skapa separata konton hos varje laddoperatör.

• Tillgänglighet: Tjänsten lanserades i Sverige i november 2025 och omfattar tusentals laddare från andra operatörer.

MultiPass fungerar alltså som en “roaming”-tjänst för Tesla-bilar, vilket gör det enklare att ladda vid publika laddstolpar som inte är Teslas.

Helt rätt Tobias, finns ingen mening med att fastna i T snacket!

Detta har jag inte lyckats hitta exakt vilka operatörer det innefattar.

Ja det har det gjot länge – men den prioriterar Superchargers.

Har provat i Sala på Eon och Eviny!

Tack och bock för den informationen!

En stor fördel är att Tesla har många laddare/plats vilket statistiskt leder till minskad risk för kö.
Att sedan deras app och laddare är de mest stabila jag och hustrun har testat är viktigt då vi kör långt på motorväg och lägger många mil per år.
Med fossilbil har vi haft Tankkort på EN enda leverantör (Shell) som funkar i resor i EU.
Samt app såklart till Shell.
(heter St1…dumt nog numera)

Dvs Tesla funkar på samma sätt för oss - EN leverantör som täcker europa. Kanon!

Går det i Google Maps via Android Auto att i realtid få upp info om laddstationer längs med den rutt som jag knappat in? Dvs, inte att jag behöver gå in och söka “laddstationer“ utan mer som ett filter som kan aktiveras och slås av med en knapptryckning. Ungefär som man kan göra med alternativa rutter (vilket jag använder väldigt ofta).

Jag använder BMWs laddkort som jag fick med vid köpet och det täcker mitt behov gott och väl. Nu i veckan blev det en tripp ner till Karlskrona, en resa på ca. 45 mil enkel väg. Har ställt in i navigatorn att den endast ska ruttplanera med laddare anslutna till laddkortet, funkar alldeles utmärkt. På ditresan valde bilen ett kort laddstopp på en Recharge-laddare i Eksjö och på hemvägen valde den Ionity i Gränna. Laddkort från biltillverkaren kommer passa de allra flesta är min spaning, enkelt och smidigt och du behöver inte hålla på med olika appar.

1 gillning

Är inte risken att biltillverkarna skriver sina egna avtal med några få operatörer?
Då missas kanske andra och mindre operatörer helt..

Fast idag borde det finnas laddare överallt så det är väl inget problem om man kör BMW o laddar med BMW-kortets ladd-partners? Eller MB’s, Volvo’s och VW’s motsvarigheter.

Listan på dessa företags ladd-partners är lång! (kollade innan vi köpte C40’n)

Så antingen väljer du ut EN laddoperör, lägger in operatören i bilens navi (eller bilens app) och låter bilen planera resa+laddning.
Eller…använder du Bilföretags laddpartners, och låter bilen planera resa+laddning.

Vi kör med en laddoperatör så man känner igen sig. Andra tycker anorlunda

Ja, är det så så är det inga problem för mindre laddoperatörer?

Med en elbil som det tar 30 - 45 minuter att ladda , så är min prioritet var jag laddar . Pris eller några extra minuter på en ladd app har mindre betydelse för mig , än att spendera lång tid på fel ställe . Så ruttplanerare har jag ingen användning för . Önskar att man kunde sortera efter tillgång till riktig restaurang i ChargeFinder . Jag stannar hellre på ett riktigt trevligt ställe , med god vällagad mat och hög trivselfaktor, även om det innebär att jag får betala 9 kr KWT med Cupra Card eller stå ut med lite strul med ladd app . Än att stanna vid snabbmatsställen med skitmat och stirrig / tråkig / bullrig atmosfär.

Jag skulle önska mindre av kedjor och laddpartners. Alltså att utgångsläget vore att man kunde ladda enkelt (med kredit- eller betalkort) överallt och att praktiskt taget alla ruttplaneringshjälpmedel kunde ta med alla operatörer i beräkningen. Sedan kan man gärna få lägga på egna filter, till exempel om man har en bil som inte laddar så bra på 400 V eller om man föredrar laddare i anslutning till andra faciliteter som matställen eller affärer. Om vissa skulle vilja erbjuda någon form av stamkundsrabatt (som när det gäller många andra typer av tjänster och varor) så är väl det acceptabelt, men utgångsläget borde inte vara att man ska kräva betalning via en specifik app eller (specifikt) kort.

Tycker väl att det fungerar ganska hyfsat idag, men stöter fortfarande på en och annan laddstation som kräver att man installerar en speciell app och lägger in kortuppgifter på ett konto eller kör vidare. Visst är det OK att en del bilföretag skickar med ett laddkort som gäller på många ställen, men det vore ju en mardröm om det i förlängningen ledde till att färre skulle kunna utnyttja laddare som tillhör ‘fel’ kedja (eller ingen kedja alls).

För några år sedan tyckte jag att det stod rätt illa till med betalmöjligheterna, men det har ju rört sig i (vad jag tycker är) rätt riktning och för tillfället klarar man sig rätt bra med enbart ett vanligt kreditkort. Jag hoppas att det fortsätter i den riktningen och att laddapparna snart har spelat ut sin roll helt i rubrikens anda.

Vi gör samma sak då jag&hustrun är på långtur.
Tyvärr sammanfaller dessa båda (laddare och bra Restaurant) sällan.

Ja nära utmed vägarna är det svårt . Men är man ute och semester åker , så kan det i en del städer finnas tillgång till laddning centralt . Där finns det ju oftast lite större utbud på trevliga restauranger. En fördel för er som kan ladda med 22 KW AC i såna lägen kanske . Rasta husen är väl ingen större trivsel kanske , men det går ju att få husmanskost iallafall . Så det blir mitt val om jag inte har tid till en avstickare in i centrum .