Alla är vi olika . Säkert många som inte förstår alls vad jag pratar om , ” det är väl bara att stanna på vilken mack som helst ” . Här kommer ett litet exempel. Om vi passerar Falköping på sommaren på väg till Bohuslän , så brukar vi svänga upp till toppen av Ålleberg och käka på ett ställe med utsikt och lågmäld trevnad . Men där finns inga laddmöjligheter , så det skulle innebära att sitta av 45 minuter extra i Falköping vid laddning . Eller ibland en fika på sluss caféet i Trollhättan med eventuell ett besök på Saab museum där det endast finns AC laddning att tillgå i närheten . Till såna resor tar vi hellre min bensinbil , och använder Elbilen till det som den passar oss i smaken . När det finns tillgång till laddning även på ställen som dessa , ska jag överväga bara Elbil . Eller när jag har råd att köpa en Elbil som tar mig till Bohuslän utan laddstopp .
Stannar ofta på ställen likt detta på långturerna.
Men det betyder inte att det är ett problem att man inte kan ladda där för det gör man enligt bilen eller ens egna idéer och det tar ytterst sällan mer än 15min på ett stopp och då kanske vi tyar kaffet eller efterrätten vid det stoppet istället för på restaurangen.
Men håller med att jag inte skulle tänka så om bilen tog 45min att ladda
Ja , eller laddar supersnabbt kanske jag skulle ha skrivit . Gärna både räckvidd och snabb laddning, vad blir det ? , MB CLA kanske , hade man kunnat köra 4000 mil om året med en sån för 9000 kr i månaden ? . Kanske , med den fanns inte när jag valde för 2,5 år sedan .
Det lät som Fredrik på Laddstationen hade problem med App laddning han också, i senaste avsnittet. Jag har aldrig provat , men det verkar ju inte handla om nybörjare misstag.
Jag har ett WeCharge-kort just nu, men ID 4:an ska ju bytas in. Visst kan man ha kvar det kortet även om man säljer bilen, eller har det någon koppling till att man har en VW?
Tänker att det kan vara bra att ha det kortet liggande i BMW:n sen.
Skaffa BMW Charging istället, bättre priser än We Charge.
Det är en bra bil och mjukvara fungerar utan buggar.
Jag såg inte något svar på den frågan så jag undrar fortfarande. Hur är det, ni som har laddkort från någon biltillverkare, finns små laddoperatörer som t ex Elmacken med på dessa långa listor? Eller riskerar bilföretagskorten att bli en tröskel för mindre/nystartade laddföretag? Hur är det med @Elmacken, finns dina stationer med på bilföretagens listor? Är det förenat med några betydande ekonomiska eller administrativa kostnader att vara med?
Hur är det, ni som har laddkort från någon biltillverkare, finns små laddoperatörer som t ex Elmacken med på dessa långa listor?
Jodå på Elmacken ska det gå att blippa Volvokortet. Däremot tror jag ingen gör det då det kostar 7,94 istället för som med kortbetalning 4,99kr/kWh. Vill minnas Elmacken i en annan tråd skrev något om att de små inte får de priser de större kan få.
Volvokortet är egentligen bara förmånligt vid abonnemang 119kr/månad då man för närvarande på det får 30% rabatt på Ionity, Eviny, Recharge, Vattenfall och Nima. Gäller då också på deras AC laddare i den mån de har sådana. Skulle tro att brytpunkten för att ha abonnemang ligger runt 70 kWh laddade med rabatten / månad.
Som sades ovan så finns även små aktörer med på dessa kort så för enkelheten kan man använda det också
Som sagt, det är riktigt bra kort som folk ofta glömmer ![]()
OK, tack för svar @EVmik och @cgullin. Huvudsaken är väl att laddstationerna syns i ruttplaneringsverktyg och liknande. Sedan kan man ju betala på det sätt som är smidigast eller billigast utifrån ens egna förutsättningar när man väl är där. Hade Renault (eller volvohandlaren jag köpte bilen av) skickat med ett laddkort så hade jag nog testat det.
Ett litet sidospår av ladd-appar, nu i påsk-helgen gjorde vi vår första “lång”-resa på knappa 80 mil med våran zoe (med ccs) , vi viste förutsättningarna, trodde vi. Men att det drogs en depositionsavgift på 399-500:- varge gång man blippade sitt Volvo-/Carpay-kortet, det görs ju inte när jag tankar våran XC70 eller använder kortet till andra köp, där det då kommer dras på faktura månaden efter. Man skulle ju kunna jämföra det med att man måste blippa ett kort för att gå in i tex ICA-affär och det dras 10’000:- trotts att man bara ska köpa en limpa för 25:- .. sorry du får tbx dina 9’975:- om 3-4 dagar. Summa summarum, jag låg ute med ca 2’700:- (inga problem i och för sig, men ett knepigt sätt och beteende) natten till 8/4 rätta det till sig och slutade då på knappa 462:-, lite skilnad. Men det mest frustrerande var att man fick starta om laddningen för att det skulle hoppa igång, som hände på flertal ställen på olika laddoperatörer… det är sånt här som fosilnördarn suger åt sig och använder som bränsle till sin våga vägra EV-brasa.
fosilnördarn suger åt sig och använder som bränsle till sin våga vägra EV-brasa.
Det tror jag inte , antingen tycker man att det är ok ändå eller inte . Folk väljer väl efter deras förutsättningar och egna behov . När jag tankar min bensinbil med ST1 appen låser dom upp 2000 kr innan man kan börja tanka . Så det kanske kan vara något för hata bensinbil grupper att suga åt sig då .
Jag finns nog med på många roaming plattformar. Men jag kan inte/vill inte stötta någon sådan tjänst, så de betraktar mig säkert som ”dålig” leverantör och lägger på feta marginaler på det som kommer från mig. Inom kort kommer elmacken hanteras av Monta i bakgrunden kan vara så att jag ev får bättre räckvidd men kärnan i verksamheten är fortfarande bankkort och lokala kunder med Autocharge. I samband med Monta kommer vi säkert även kunna erbjuda Autocharge även till privatpersoner.
på feta marginaler på det som kommer från mig
6,75 kr/kWh hos Mercedes hos dig i Smålandsstenar. Gislaved finns inte på min karta… ![]()
När man betalar med kort i förskott så det så bankvärlden fungerar. Samma på hotell, hyrbil osv. ICA gör exakt likadant, grejen är bara att ICA vet vad korrekt belopp blir och reserverar exakt belopp, 1-3 dagar senare sker också ICAs transaktion skillnaden är bara att beloppet inte justeras.
Ang Zoe och CCS så är det en av bilvärldens sämsta elbilar på att kommunicera CCS protokoll, därav dina misslyckade försök.
När jag tankar min bensinbil med ST1 appen låser dom upp 2000 kr innan man kan börja tanka . Så det kanske kan vara något för hata bensinbil grupper att suga åt sig då .
Och hur många gånger tankar du när du åker på långresan jämfört med hur ofta du laddar elbilen…
Exakt, Exempelvis Ica tar betalt det jag handlar för, inte för att jag SKA handla.
Det var alt ett par ställen som hoppade igång på första försöket på ett par ställen, då borde det väl inte varit problem på andra ställen…
Ett av problemen var bl.a. på st1/kempower i Askersund där den minimala blöta (det regnade och blåst) touch skärmen inte vill kännas vid mina kalla fingrar för den begärde koden till kortet. Jag började trycka, inget hände fören jag testade en annan siffra som den då tog = blev fel, tror det gick att backa / ångra den då. Näpp, så in i bilen för att avbryta/låsa upp kabeln och vänta på att “stolpen “ gick tbx till startläge…
Ett annat i Åtvidaberg på cheap charge där självaladdningen hoppade igång rätt så omgående och där det låstes 450:- på kortet men där bilen slog ifrån är jag rätt säker på , och då bara efter par kwh så typ tio spänn gick det på, 450% marginal.
MER-laddaren i Åtvidaberg starta på tredje försöket.
Recharge i Säffle startade på första.
Det är vanligt att Zoe bryter kommunikation inom några minuter efter att laddning startar, händer kanske 10% av alla Zoe som laddar. Det händer också att den inte kommunicerar alls när man ansluter vilket i betraktarens ögon ser ut som att “laddaren inte startar”. Den har slarvigt utvecklad kommunikation via CCS från tillverkaren där man satte allt krut på snabb AC-laddning och DC-laddning blev en kortvarig historia.
Bensinbolag där man också reserverar innan man tankar har en särskild setup hos bankinlösen som clearar belopp i realtid, men där är vi inte på laddning via bankkort (än).