Grattis @cgullin till din CLA.
Ombyte förnöjer, så frågan är väl om det blir en faceliftad Kia EV5, istället för Audi då för @Esse när de nya uppgraderade bilarna släpps från Kia?
Jag har lite aningar vad som komma skall och jag ser mycket fram emot det som kommer framöver från Hyundai gruppen och Kia speciellt!
Jag vet inte hur hög moms man har på elbilar i Finland men den får du dra av när du köper ny bil för export Svensk moms 25% betalas på inköpspris + transport (kör hem bilen själv så utgår den kostnaden) sen bekostar du ursprungskoll regbesiktning runt 4000.- och nummerplåtar
Innom EU är det enkelt att importera och alla bilar är typade lika
Ja du har rätt. Jag slarvade. Finsk moms är 24%, så i princip samma som här. Säljaren i Finland ska sälja bilen till dig utan moms och så momsar du i Sverige (hos Skatteverket, blankett SKV 5740).
Står man ut med lite krångel kan det alltså löna sig ändå.
Har importerat ett antal bilar från EU som är en enkel procedur har importerat ett antal från USA då blir det krångligt och dyrare ibland kan det vara enklare att ta en USA bil från ett EU land För två år sedan tog jag hem en begagnad bil från Storbritannien (efter Brexit) och det var en hel del pappersexercis och lite mer krångel och nu är jag där igen och kollar om bil från Storbritannien
Inte gillar currywurst?!? Aber doch, es ist ja lecker! Det är curryketchup, väldigt gott, har hittat det på Matsmart ibland, givetvis tysk producent! Har introducerat sonen för det och han håller med: lecker!
Blev intresserad av det totala misslyckandet så kollade även på din video om eländet.
herre jisses vilken flopp detta kommer bli i Europa.
Bilen saknar ju helt karisma och att plocka in 1000+hk och köregenskaper som en påse nötter i en bil som ser ut att vara designad för 15år sedan är ju nästan lite komik.
Men skall vi vara ärliga så BYD i helhet saknar just finess. De har inte en enda bil som faktiskt är bra designad och där designen kommer få hem i Europa.
Ni pratade om att Tyska biltillverkare tar betalt för allt extra utöver poverty spec En bekant var och tittade på en ny Mercedes ICE och Carplay och Android Auto är en extra kostnad och säljaren sa att innom kort kommer det vara en prenumeration VA!? Ska man behöva slanta extra för en enkel funktion som dom flesta bilar idag har i grundutrustning eller snackade säljaren i nattmössan
Får flashback till när jag skulle köpa en BMW E34 M5 för Nissans räkning det var tillval efter tillval tror jag spenderade minst en timme att välja allt som den skulle ha Puhh..
Edit: Vill ni ha en bra currywurst kolla KorvOlle finns lite överallt i Sverige vi gjorde en blind test med VW Genuine Parts och KorvOlles som vann hands down
I min nya CLA är det mycket som kan köpas efterhand som prenumeration, smartphone-integration är ett av dem. Jag har det inte i min bil men kan köpa det för 130kr/mån, 1 300 kr/år, 3 130kr/3 år eller 3 790 kr parmanent. Samma med t.ex. massage, dashcam, styrassistent, augmented reality och. om jag inte hade haft ett utrustningspaket som inkluderar dessa, även 360-kamera, parkeringsassistent etc.
Det går att prenumerera men det går också att köpa detta parmanent, antingen när man köper bilen, eller i efterhand. Hårdvaran finns där.