Avsnitt 179: En rätt kass bil helt ärligt

Att mixa hårdvara/fysisk produkt med en massa prenumerationer tror jag kommer bidra till en vansinnigt dålig kundupplevelse och en hel del “vi kommer aldrig någonsin välja märke x igen“. På tal om tysk premium så blir det ju intressant nu att få en jämförelsevideo/podd när det kommer till Audi, BMW och Mercedes. Jag har själv aldrig ägt något av dessa märken utan lever i tron att BMW är lite bättre än Audi och Mercedes är gubb-premium. Men givetvis finns det mer djup än så i det hela :slight_smile:

1 gillning

Det finns en fördel, om du köper bilen begagnad så kan du addera de funktioner som inte “inkluderas”. I övrigt håller jag med.

Varför?

Jag förstår varför folk blir irriterade men gissar att det har att göra med att man inte förstår funktionen.

Alternativ 1: Man köper vid nybeställning. Ägare nr 2 vet vilka funktioner som finns och får gilla läget med den utrustningen som ägare 1 valde.

Alternativ 2: Man köper en del tillval vid nybeställning. Ägare 1 kommer sen på att det hade nog varit nice med 360 så det köps till i appen permanent. Efter 5 år säljs bilen och ägare 2 köper den men hade gärna haft parkeringsassistenten och köper då till den.

Så länge man kan köpa utrustning parmanent så förstår jag inte problemet. Prenumeration är ett sätt att finansiera det på, man måste inte använda det?

1 gillning

Då hade säljaren rätt

Det blev ändå ingen Mercedes kanske inte bara för att Carplay inte ingick Han bytte in sin BMW X5 (med en sån sockerbit för trådlös Carplay i USB porten) mot en 2026 X7 där var Carplay och Android Auto standard men det fanns även en hel del tillval men det som förseglade affären var att BMW handlaren betalade mycket mer för inbytet “X5 är poppis i orten i Malmö’

Är det så att abbonemangen hos Mercedes är personliga? trist om man köper en begagnad bil och dom flesta funktionerna är borta när ägarbytet gått igenom….

Som jag förstått det så följer permanenta köp med VIN-numret, alltså bilen, men om man prenumererar så är det mitt konto.

1 gillning

Så svarade min säljare också. Det köpta följer med bilen till nästa ägare. Prenumeration med “dej själv”.

Du skämtar För något som 90% av alla elbilar idag har i standardutrustning till och med Leapmotors T03 har det som standard

Ja tydligen förstår jag inte grejen med abbonemang eller köpa till något som redan finns i bilen kalla mig bakåtsträvare

Spotify kostar 129/månad Smartphone integration kostar 130/månad altså 259 pix för att kunna lyssna på poddar och musik eller finns det en Spotify app och vad kostar den i så fall

1 gillning

Om det är uppenbara funktioner som är helt nya som fullständig självkörning(kanske) så kan det kännas okej. Men jag tyckte jag läste något i tråden om att Apple CarPlay/Android Auto fick köpas till som en extrakostnad och här tror jag att många tänker att det ingår om man köper en ny bil 2026. Backkamera/360-kamera är en annan funktion som jag nog ser som standard. Beror kanske på hur man ser på bilköpet som sådant. Antingen gillar man att spendera tid på att göra en massa tillval eller så vill man maximalt välja mellan 2-3 paket och sedan får det vara klart. Alla är vi olika.

3 gillningar

Det där med att hårdvaran finns och man väljer att köpa eller leasa tjänster är något som @autogefuehl också tagit upp i sina recensioner. Han gillar inte den trenden som Mercedes och en del andra börjat med! Tror han uttryckte det att man visar en snål sida mot sina kunder när man tar betalt extra för sånt som andra leverantörer har i grundutförande.

Personligen så gillar jag att man själv kan specificera vad man vill ha i bilen, utan att bli påtvingade en massa lulllull extra i paket man måste köpa till för att man t ex vill ha rattvärme, eller 360 kamera. Där tycker jag Mercedes gjort det bra. Sedan håller jag med att det kan uppfattas snålt av oss kunder när man vant sig att få en massa tjänster/funktioner hos andra leverantörer.

Backkamera har alla bilar som standard idag. Att du förväntar dig 360 som standard är nog ett högt ställt krav, få bilar har det som standard förutom “allt ingår”-bilarna. Att Apple Carplay/Android Auto inte ingår tycker jag är uselt men jag är inte automatiskt emot möjligheten att köpa utrustning efteråt för det. Har inte ägt Mercedes innan så vet inte om man alltid gjort så eller om det är nytt från CLA att man måste köpa till det. Med tanke på Erasmies kommentar ovan så är det inte standard även på de äldre bilarna.

Hur kort kan man ändra fram och tillbaka?

Alltså om man har funktionen i april, men säger upp den, så man inte har den i maj, men vill ha den igen i juni…. funkar det?
Hur långt i förväg måste man säga upp respektive beställa?
Roddigt förstås men mest en teknisk undran, man skulle ju kunna ha en toggle funktion nästan när man vill ha sina funktioner av/på.

Du kan köpa per månad så det blir ju 30 dagar då.

Måste kolla med sommargästen på andra sidan vägen han har en två tre år gammal AMG GLS 63 undrar om han betalar extra för något V8 mullret är iallafall inkluderat

Om man gör som Mercedes och en del andra att man tar betalt för HW då man köper bilen vare sig man använder den eller ej, så kanske det är ok att betala extra för att aktivera funktionerna på HW om det nu är så att HW överlever att längre tag.

Tror inte man gillar att betala extra för oanvänd HW om det fungerar som hos t ex VW koncernens bilar, att man tappar support och/eller funktioner efter några år, bara för att man uppgraderat mjukvara som passar nyare HW i kommande bilar.

Men å andra sidan så är det väl få kunder som vet vad leverantörerna stoppar in i bilarna och betalar kanske glatt ändå för oanvända statusprylar där HW kostar en fis i rymden jämfört med annat i bilen :slight_smile:

Det låter ju fantastiskt, hur vet man vad priserna är på olika tillval till olika modeller?

Med tanke på vad Mercedes tar betalt för sådan extrautrustning och vad den kostar i värdeminskning samt höjer ett förmånsvärde så är det ju fantastiskt att bara betala för de funktionerna när man kör för långt. För mig skulle ex. styrassistans räcka med att betala för tre månader om året.

Om man inte äger bilen får man nog kolla med sin handlare. I appen kan jag se priserna för min bil. Man kan också se det i butiken i bilen så om man klämmer å känner lite hos en ÅF så kanske man kan kolla där också.

@Esse är de inte dags att göra någon video om hur man importerar och köper nya bilar från tex Danmark eller Finland.

Med dessa stora skillnader i pris så blir man sugen men jag vet inte själv hur man gör och vad de finns för fallgropar.

En video för nya bilar och en för begagnade kanske..

1 gillning

5995 kr i månaden för en CLA och 1500 mil om året , känns som alldeles för billigt för att det ska kunna bli någon större vinst för MB . Så jag antar att dom hoppas på att kunden gör många tillval . Och kommer det kunder som mig som inte skulle välja till någonting , av dom tillvalen som nämndes , så är det kanske bra att hårdvaran finns . Den skulle kanske bli svårsåld efter leasing period annars ? . Någon som är sugen på att köpa min elbil efter leasing , helt utan farthållare i någon form . Utan bara tillgång till fartbegränsade ? . Passar mig perfekt dock.

1 gillning

Jag förstår att inte alla är intresserade av den framtida styrassistenten i Tesla. Jag älskar nivån vi bara har idag (nivå 2?) - kan inte svara för nästa generation. Och bara den enkla styrassistanten vi har idag, vägrar många av min omgivning använda. Vi är verkligen olika. :slightly_smiling_face:

Teslas SSD (Supervised Self Driving som vi numera etablerat som begrepp här i forumet) är ju just level 2. Det är lite det som är problemet :slight_smile: