Avsnitt 187: Toyota har gjort en woopsie (eller rör det sig om något annat?)

I veckans avsnitt

• 00:00 – Inledning
  • 03:50 – Läsarbrev – Tesla FSD
  • 07:43 – Fel räckviddssiffror för Toyota-bila – woopsie eller medvetet?
  • 13:02 – Fiat Grizzly
  • 16:09 – On Volkswagens batteriförsäkring
  • 25:29 – Maj månads elbilsförsäljning
  • 36:04 – Veckans begagnatbil med Carla
  • 52:00 – Mercedes GLC provkörd – och så lite BMW iX3

Reklam: Kolla in BMW iX hos Carla

1 gillning

@cgullin inte Italien i Augusti Italien har fortfarande “industrisemester” under Augusti mycket är stängt typ vinodlingar ostmakare mm annat har begränsade öppettider om du inte åker till turistfällorna Rom Florens Venedig Rimini Amalfi kusten och trängs med alla som Italienarna vill ta betalt av för att rå besöka deras städer

September Oktober är helt rätt tid att besöka Italien :italy: precis som Österlen när alla har åkt hem till sitt

Problemet med att jobba med europeiska bilbranschen är att augusti är den enda månaden det är lugnt! Juli har jag en vecka som inte är uppbokad på något än och första eventen i slutet på augusti/början på september har börjat upp :man_shrugging::joy: Enda jag bestämt att jag vill till är Maranello via München!

Risken är att Ferrari museum är stängt är Ristorante Cavallino rakt över gatan från Ferrari fabriken öppen (fabriken är troligtvis stängd) så bit ihop och ta en lunch där har man tur hamnar man vid bordet bredvid direktionen eller F1 teamet otrolig pasta serveras Ville du äta riktig Italiensk mat är Bologna staden för det Ducati fabriken ligger i Borgo Panigale museet är helt fantastiskt

Kolla allt du tänker besöka i förväg så att det inte är stängt

Enligt hemsidan har de öppet hela sommaren men tack för heads up, ska kolla upp detta mer. Hade en tanke om att ta en runda till övriga tillverkare i området också, Pagani har alltid varit ett märke som facinerar mig och någon jag skulle se fram emot att besöka :slight_smile: Är normalt sett en person som bokar varje minut innan avgång men har inte gjort det denna gång, känns lite läskigt!

1 gillning

På BMW-bilar* kan man sätta en offset på farthållaren. Faktiskt 2 st: en ovan 60 km/h och en under.

*: med Speed Limit Assist (minns ej om det kräver den adaptiva farthållaren eller ej)

1 gillning

Det kanske blir flera whoopsie nu som kommer från Toyota framöver!

Måste vara tufft att som chef tvingas tillverka elbilar, då man kanske jobbar i fel företag i dagens tidsålder :slight_smile:

Jag gillar bilar med stark karaktär, som doften av bensin och mycket motorljud, svarade Akio Toyoda vid en utfrågning kring batteridrivna bilar under Tokyo Motor Show 2019.

Akio Toyoda lämnade VD posten 2023 och här i april tillsattes Kenta Kon som VD en lite mer pragmatisk sådan

Men vem älskar inte ljudet av V10 motorn i en Lexus LFA har man hört det upp close är det svårt att uppskatta huuummm från en BZ4X

1 gillning

Jo jag såg att han numera är styrelseordförande, så han hänger kvar … ännu iallafall!

Verkar som Volvo nu gör allt för att fortsätta ligga i topp på EX40 försäljningen. De kommer med en cargo precis som med EX30.

Nu väntas alltså MikroSUV-EX30-cargo få intern konkurrens av KompaktSUV-EX40-cargo på marknaden :slight_smile:

Ja har man förmågan att älska dom båda , så har man ju mer att älska :slightly_smiling_face: . En av varje blir bra till mig , om jag skulle få högvinsten på lotto .

1 gillning

Det är nog inga problem . Dom säljer ju bra Elbilar till oss i Europa som vill ha dom . I resten av av världen som Europa bara är en mindre del av , ser det helt annorlunda ut med dagens tidsålder .

1 gillning

Jag har ägt en Fiat Panda Van och en Mk1 Opel Corsa Van båda riktigt coola om man är en fantast av sällsynta bilar men om man inte är florist bagare weed säljare (i Amsterdam) eller annan småföretagare med små varor att transportera är det en helt onödig bil/van som är varken eller

Jag tror du missförstod det ironiska i mitt inlägg, dvs det understrukna feta i Akio Toyodas uttalande. Toyota har väl aldrig utmärkts sig som att vara 1:a valet av köpare som söker bilar med stark karraktär :wink:

Ja, också det som slog mig när jag läste det. Urtråkiga hybrider är väl knappt det som utmärker bilar av “stark karaktär som doftar bensin och mycket motorljud”. Dessa hybrider låter ju mer från elmotorn än många riktiga elbilar i innerstaden. Kan nästan på ljudet av elmotorn höra att nu jäklar kommer ännu en tråkig designfattig Toyota här. Inget fel med det, men i direkt motsägelse till vad Toyoda säger sig älska.

2 gillningar

Oj ! . Då måste ju Elbilar vara kopiöst tråkiga då . Toyota Supra är väl inte i min smak , men karaktärslös skulle jag inte kalla den . Inte Yaris GR heller .

Om du frågar 100 personer på stan om Toyota som bilmärke utmärker sig för att tillverka bilar med stark karaktär, så kanske 98 av 100 svarar NEJ!.
Då förstår man kanske att den stackars Toyoda känner sig ensam i företaget, iallafall om man är en av de 98 :slight_smile:

1 gillning

Det är knappast Toyota GR Supra som man ser på vägarna eller som kännetecknar märket. Motorn är trots allt från BMW. Det som kännetecknar Toyota är hybridmotorer som är snåla men också oerhört tråkiga i drift. Därför chefens utlåtande är så skrattretande. Han dissar indirekt lejonparten av sina egna bilar.

3 gillningar

Den siffran över hela värden och i Japan ? Har du koll på det ? . Dom är väldigt kända för sina hybrider , om det nu gör dom karaktär lösa . Men jag fortsätter med deras ICE bilar som jag tycker har karaktär. Toyota Camry snygg bil med karaktär full front , finns med V6 på 3 eller 3,5 liter i många länder och är extremt pålitlig . Toyota GR cer med karaktär . Tundra med V8 motor . Land Cruiser med V8 också med karaktär . En av bilvärldens mest pålitliga hållbara slitstarka motorer dessutom . Dom som har intresse för för sportbilar vet vad en Supra eller en GR 86 är , och dom andra jag nämnde av dom som har intresse för den typen av bilar . Han har all rätt att vara stolt , och glädjas över över deras produkter med ICE motorer oavsett procent av Svensson som känner till dom .

” man ser på vägarna ” . Typiskt vi Svenskar , som tittar ut genom fönstret och ser världen . Det säljs ca 100 Miljoner bilar i världen årligen och ca 350000 i Sverige . Hur stor del av BMW försäljning har varit M- sport då ? , bland alla hundratusentals BMW dieslar som sålts dom senaste 10 åren . Och hur är fördelningen på Supra / GR 86 och BMW i Japan ? . Den fjärde största bilmarknaden i världen ? . Jag vet inte men lätt att bli hemmablind . BMW Dieslar som man oftast kommer ifatt och kör om , är ju knappast upphetsande. Då kör jag hellre Camry V6 hybrid. Mycket skoj med en Toyota ICE bilar på sätt vi inte kan föreställa oss i våran lilla värld i Sverige . Saudierna älskar att köra öken rally med Land Cruiser t.e.x . Dessutom ingår Lexus skojiga bilar i Toyota Corporation. Med tidigare nämnda V10 motor bland annat .