Nu hoppade du medvetet över Yaris GR som är deras egna motor . Ja det är ju synd , för Toyota tillverkar ju motorer av betydligt bättre kvalitet själva . Både BMW och VW koncernen inklusive Audi har haft mycket problem med kamkedjor mm . Toyotas motorer som dom använder i sina bilar i WRC Rally är ju inte så dumma heller , eller alla motorer dom tidigare levererat till F1 . Så nog kan Chefen vara stolt över deras ICE motorer och alla deras bilar med dom . Många med V6 och V8 motorer .
Ingen har sagt att Toyota inte kan göra sportmotorer. Vi säger att motsägelsen är i att Toyotas egna utbud är i klar majoritet nedbantade hybridmotorer som har fokus att vara snåla i drift och som konsekvens också riktigt tråkiga i drift. Därav blir Toyodas utlåtande skrattretande när en elmotor från en vanlig elbil springer hästlängder runt den gemene Toyotabilen. Jämför bara en vanlig Model Y med en vanlig RAV4. Eller en Model 3 med en C-HR. Toyotas toppsäljare som i jämförelse med toppsäljare inom el framstår som sega sniglar. Det var inte elbilen som förstörde ICE, det var Toyota själva med en överfixering på hybrid och driftsnålhet. Toyoda borde inse att han är del av sitt egna problem.
Nej jag lade bara fram den siffran för att minst två stycken i denna konversation tydligen inte förstod ironin i att Toyoda nu känner sig ensam.
Jag frågade AI just den fråga du undrade över och tycker du den också är helt fel, så får det väl vara så i din värld! För mig som gillar Toyota för nåt helt annat än en bil med stark karaktär och då troligen större delen av majoriteten av ägarna också tycker. Då förstår jag att det känns ensamt för de som lever i sin mindre bubbla och särskilt om man som Toyoda faktiskt representerar Toyota. Det är en stor risk om han nu står fast vid sitt uttalande, då det nog av många som anser det vara dålig marknadsföring för det Toyota nu idag vill stå för!
Ställde följande fråga till AI:
Om man skulle tillfråga 100 människor runt om i världen om de anser att toyota är kända för att tillverka bilar med stark karaktär. hur skulle utfallet bli?
AI-översikt
Av 100 personer skulle en klar majoritet (cirka 70–80) svara nej eller vara neutrala, och istället förknippa Toyota med pålitlighet, ekonomi och hållbarhet. Ett mindretal (cirka 20–30) skulle svara ja, och då syfta på märkets ikoniska prestanda- och terrängbilar. [1, 2, 3]
Här är en uppdelning av hur utfallet troligtvis skulle se ut:
- Majoriteten (förnuft och funktion): De flesta ser Toyota som en symbol för trygghet och praktiska vardagsbilar (som t.ex. Corolla och RAV4). Dessa modeller förknippas sällan med “stark karaktär” eller passion, utan snarare med att de är lättsålda, bränslesnåla och sällan går sönder. [1, 2]
- Minoriteten (entusiasterna): Bilintresserade skulle snabbt lyfta fram Toyotas motorsportavdelning och ikoniska modeller med mycket karaktär. De skulle peka på rallylegender som GR Yaris, sportbilen GR Supra eller den oförstörbara terrängikonen Land Cruiser. [1]
Svar nej , inte alls faktiskt. Jag har haft ca 200 bilar genom åren , men endast en Toyota som jag hade i två veckor . Fina och bra bilar som många av dom har karaktär . Även deras elbilar som BZ4X som med sina svarta detaljer, ger karaktär i ett annars allt för vanligt tvålkopps utseende på dom flesta Elbilar . Jag försvarar Toyoda som jag tycker får oförtjänt mycket kritik framförallt i Elbils sammanhang . Tycker han om dom ICE bilar som dom skapat , så låt honom göra det . Och 20-30 procent som AI svarade av världens befolkning , är inte direkt få människor som håller med honom . Närmare bestämt minst 2 MILJARDER människor . Men för en Elbils galen Svensk , som är en liten Micro del av världen . Så är tydligen 2 miljarder människor en liten minoritet.
Ja det är väl den frågan jag ställde mig. Kommer Toyota tillåta honom sitta kvar. Jag tror inte han undan för undan tappar sina poster bara för sin ålder, utan det kommer nog en Whoopsie snart igen då han drar sig tillbaka, men men den som lever får se
Det var väl det jag trodde att det handlade om . Varför är det så provocerande för många Elbilister , att höra att det finns dom som inte föredrar elbilar . Jag och du kan väl glädjas över våra Elbilar , och låta andra glädjas över det dom gillar . Och acceleration/ hastighet är långtifrån allas mått på den härliga känslan i att köra ICE bilar . Lyssnar man på Classiker Poddens avsnitt , så förstår man att många fullkomligt älskar motorsvaga bilar som en gammal Saab tvåtaktare t.e.x . Vanligt det där att man utgår från sin egen och sin omgivnings snöre för vad som skall vara allmän rådande för alla . Jag avstår gärna från dryckenskap i mängd på fester , men det provocerar ofta dom med lite problem med alkoholen har jag märkt . Svårt för dom när inte alla vill som dom tycker att det ska vara . Vi Elbils knarkare emellan .
Bilar med sladd , har nu i 4 år ? Förutspått Toyotas fall på grund av att dom skulle vara för sena på trenden med Elbilar . Har dom fått rätt ? . Toyota verkar väl vara väldigt välmående, jämfört med våra Europeiska biltillverkare som satsade för stort för snabbt . Och nu har stora problem, och backar tillbaka dom flesta . Utom Volvo då , som tur är verkar ligga helt rätt i omställnings takten ? . Men dom säljer nog inte många bilar i Japan heller , en marknad där det säljs ca 4 Miljoner fordon varje år . Så kanske är det vi som lever i våran bubbla ? .
Nu följer jag inte bilar med sladd, utan försöker dra mina egna slutsatser på Toyodas i min världs ganska riskfyllda uttalanden, men det var det jag syftade på och inget annat. Du kanske har rätt , men som sagt den som lever får se om jag har rätt eller inte att hans tid snart är ute av andra skäl som baseras på hans uttalanden, snarare än den naturliga orsaken att han trillar av pinn! Du har ju oddsen för dig i Toyotas fall, men jag tror det snart kommer ett uttalande till från Toyoda som gör att Toyota tvingas frångå sina principer. Men vi får se om han lyckas hålla tyst offentligt med sina uttalanden!
Faktum kvarstår ju ändå, även om du håller med Toyoda, nämligen att majoriteten i första hand INTE förknippar Toyota med att de säljer bilar med stark karaktär!
Vi kan ju återkomma i denna följetong när vi har facit angående Mr Toyodas framtid i Toyota?
Ja han är väl gammal så han försvinner nog ur Toyota , utan att vi kan dra några slutsatser av det .
Lite intressant det där ändå , hur vi uppfattar karaktär olika . En Audi A6 är ju en väldigt snygg bil i mitt tycke , men modellen har ju sett ganska så likadan ut i väldigt många år . Och är ju ganska slätstruken i yttre design egentligen. Japanska tillverkare tar ju ut svängarna betydligt mer , som jag upplever som karaktär . Men kanske inte för andra då . Men det blir väl en annan tråd i så fall .
Den japanska företagskulturen, i synnerhet hos Toyota, bygger starkt på lojalitet och långa anställningar. Så det är mycket ovanligt att tidigare högt uppsatta tjänstemän lämnar sina företag i förtid så att säga. Snarare lämnar man företagen av det som kallas karoshi som betyder död av överansträngning. ![]()
Ett 7år gammalt uttalande, är knappast relevant nu.
Fast nu pratar vi inte om “Classiker Poddens” avsnitt utan däremot ett uttalande från Toyoda själv. Han motsäger sig elektrifiering pga av sin kärlek till kraftfulla V8or med alla deras ljud och kraft. Samtidigt bedriver han ett företag där sådana motorer är i försumbar antal jämfört med skittråkiga och klena hybridmotorer som kör på elmotorn halva tiden. Förstår du varför vi tycker hans påstående är rena hyckleriet? Jag tog in jämförelsen med Tesla för att betona just hur anti-Toyoda Toyotas egna bilar är. Klena hybridbilar med avmagrade förbränningsmotorer med noll ljud eller spänning. Vet ej varför du spinnar vidare off topic nu till helt andra poddar och dylikt.
Jag noterar att ni tycker så , men håller inte med . Procent av är enligt mig oväsentligt, dom tillverkar tillräckligt med bilar som är både snabba och kan fås med ljud om man vill som han och tusentals andra kan glädjas åt . Är det okej med dig ? För jag är sannerligen inte ensam om den åsikten i världen i övrigt , förutom några promille av människorna som huserar i detta och andra Elbils forum . Vill minnas att Alrik bytte till mer ljudligt avgassystem på sin Lexus V8 , med gott ljud som resultat . En bil med tillräckligt med kraft för dom flesta till deras glädje .
Vidga vyerna för dom som jag tror behöver det .
Hybrider är elektrifierade , något som dom var väldigt tidiga med . Jag har inte läst allt som han har sagt . Men uppfattade det mer som att han motsätter sig 100 % Elbilar ? .
Jag håller med att det blir få bilar på marginalen, men de har väl säkert räknat på att bilarna sedan länge redan har betalt utvecklingskostnaden flerfallt. (åtminstone i XC/EX40 varianterna, så den omkonstruktion som krävs för att bygga om till en cargo betalar sig snabbt ändå.
Precis som deras Cross varianter som nog inte säljs i jättestora volymer jämfört.
Det gäller väl att krama ut det sista innan man lägger ner modellen. Den lever ju dessutom kvar i hybridform också ett tag iallafall.
Ett bra tag till verkar det som . Verkar som dom kommer att uppdatera den , och ha kvar den parallellt med den nya elbilen om jag förstår det rätt .
Inte säker jag förstår vad du menar, men att XC40 lever kvar som hybrid har jag läst om.
Hur de ska göra med EX40 på SPA2 plattformen, när de börjar bygga den nya på SPA3 plattformen har jag inte läst nåt om. Menar du att de kommer nytillverkas parallellt, eller menar du att själva cargo uppdateringen skall leva vidare att säljas som uppgradering?
Det sistnämnda är väl mera troligt då, men jag vet inte hur vanligt det är att man fortsätter nytillverka en modell på en gammal plattform då man går över på en ny plattform, men det kan förstås hända. Har du någon källa där du läst nåt om det så tar jag gärna emot den informationen?
Jag tar bort skärmdumpen om en stund . Jag vet inte om man får göra så .