Avsnitt 31: Kan man vara mer taggad än Peter på nya elbilsveckan.se?

Det är måndag och det betyder att ett nytt avsnitt av Elbilsveckan med Peter Esse och Christoffer Gullin är här. Denna vecka har duon något riktigt spännande att berätta och ni kan spana in det på elbilsveckan.se nu på en gång. Dessutom så har tyska ADAC publicerat en lista med över 70 elbilar som man gjort egna förbrukningstester på och det koras både vinnare och förlorare. Christoffer tycker inte alls Nissan Ariya är så dålig och Peter Esse har fått tag på en bil som inte vem som helst har råd med: Mercedes EQS för över 1,7 miljoner. Hur känns det att åka en sådan bil? Esse levererar.

ADACs elbilstester: Elektroauto: Reichweite & Verbrauch im Vergleich

Videotips på alltomelbil.se: Video: Så funkar Tesla Semi hos Pepsi – Allt om Elbil

2 gillningar

Ni pratade om laddhastighet på iD4. Detta gäller för Skoda Enyaq (MY23), 2wd max 135kW (flackare laddkurva) och 4wd max 175kW( snabbare fallande laddkurva). Antar att även detta gäller för iD4 (MY23).

Modigt att säga att du tycker inte man behöver 4wd.
Tror alla norr om Gävle tycker annat…

Hade det varit bättre om jag sa att alla borde skaffa AWD? :wink:

Generellt så tycker jag inte att AWD behövs men det finns alltid undantag. Jag menar på att man måste kunna prata i generella termer ibland om det inte spelar någon större roll för innehållet, vilket jag inte tycker det gjorde nu :slight_smile:

2 gillningar

ja alla borde skaffa awd :). Har inte studier visat att det är säkrare på alla sätt och vis?

Alla är inte beredda att betala för det och för den ökade kostnaden med AWD. I en elbil så får man AWD genom dubbla motorer, det kräver mer energi och bilen får en högre förbrukning. Sen har du såklart den direkta kostnaden när man köper bilen pga mer en extra motor. Men eftersom vi kunder vill ha lång räckvidd så petar tillverkarna in större batterier då för att ”gömma” hög förbrukning och bilen blir mer resurskrävande.

Jag har inga problem att rekommendera en FWD eller RWD rent säkerhetsmässigt idag.

Jag sitter i en Honda E just nu, tror inte det hade blivit en bättre bil med AWD.

1 gillning

Jag minns när AWD kom till Tesla…då hade den längre räckvidd och de marknadsförde den som att AWD gjorde att den fick bättre räckvidd.

EDIT: Jag skulle LÄTT köpa en Honda-E om den fanns här…

Teslas AWD har längre räckvidd för att den har ett större batteri :slight_smile: Nyligen så hade man en RWD med stora batteriet på sin hemsida och då var WLTP 620 km medan LR med AWD är på 602 km :slight_smile: Vi pratar om den modellen i avsnitt 27 :slight_smile:

mjo…alltså nu pratar vi inte de nuvarande bilarna.
För jag hade en P85 som jag sedan böt till P90D och det var väldigt mycket bättre förbrukning på den
2.4 på P85:an och runt 2 på P90D.

Fast både dessa modeller var väl AWD? P90D hade lite större batteri. WLTP-mässigt skiljer det väldigt lite i förbrukning, har inte jämfört dessa bilar så kan inte säga så mycket mer än så :man_shrugging:

nej nej nej tokfrans. P85:an var RWD endast. Det var första “mainstream” teslan…
På den tiden de även hade en 40modell som man kunde betala för att få upp till 60 vill jag minnas.

Okej, vi är så långt tillbaka som runt 2013? Ja, då kan jag gissa att Tesla gjorde stora förbättringar när det kommer till motorer, det gick snabbt där i början. Skulle inte säga att det är samma idag, mig veterligen finns kngen bil där man får längre räckvidd pga man lägger till en motor.

mjo det var väl där någonstans… Dualmotor kom väl 2014…
Shit va länge man rullat elbil…shit vad gammal jag är…

Oldie but goldie vet du!

1 gillning

Angående ID4 laddkurvan: Fick uppdaterat till 3.2 på min ID4 ProPref. under sommaren och har nu 135 kW peak power jämfört med tidigare 125 kW. Dock så laddade jag 15-80% på 22 minuter vid Ionity mantorp under sommaren. Över 100kW till 73-74%.
Under min tripp i Europa i Maj med 2.4 så tog samma 15-80% över 30 min med liknande temperatur förhållanden.

Med 15-80% på 22 minuter så klarar jag mig utan 175kW, men fortfarande konstigt att bilar med samma batteri har olika peak power. Träffat andra ID4 ProPref som laddat 150kW och 175kW, så det verkar inte enbart vara GTX som klarar det.

Jag funderar lite på om uttryck av typen “Nissan Ariya är en bra bil” har någon mening. Vi värderar så olika saker. Jag är ganska ointresserad av laddkurva och säteskomfort, men saknas trådlös Apple Carplay eller om bilens mjukvara är helt proprietär (Ariya) eller om det knakar lite som i Mercedes EQS, så går bilarna så snabbt bort.

En recensent ska ju ta fram dessa olika saker, och det gör ni, men de sammanfattande omdömena har begränsat värde, känner jag. Jag förstår ändå att man vill ge dem. Men det blir väldigt personligt.

1 gillning

Det finns också oväntade fördelar som typ ingen lyfter fram. I lanepilot i min Renault Megane, så behöver jag bara sätta en finger till för att den ska vara nöjd att jag har “händerna på ratten” och det är så absurt trevligt på en motorväg eller landsväg. (Det går utmärkt att kombinera med full koncentration på körning.)

I veckans avsnitt var nyheten med Ariya just att dom sänkt priset på bilen, det var inte en recension, då hänvisar jag till avsnitt 06 där jag körde den och avsnitt 22 där Peter körde den och där vi gick in mer djupgående på modellen :slight_smile:

Det är en helt klart underskattad funktion!

Det här kanske måste kräver en djupdykning men tappar man inte lite poängen då? Visst är det skönt och smidigt men om jag svimmar och faller framåt, då nuddar jag ratten och bilen är nöjd och kör vidare, vilket såklart inte är helt toppen :man_shrugging: