Avsnitt 36: Dissar Circle K efter en vecka med Tesla

I veckans avsnitt så går Christoffer igenom flera nyheter som får Peter att gäspa. Å andra sidan har Peter fått ett samtal från Elsäkerhetsverket som hade lite att säga gällande en av hans videos. I en annan video så kritiserar Peter också Circle K men Christoffer håller inte alls med utan tycker precis tvärtom. Och så får vi höra hur det är att vara Teslaägare från den ena medan vi får andra Teslanyheter från den andra…

1 gillning

En liten kommentar till diskussionen om faser ampere osv.

Man har anläggningsansvar som bostadsinnehavare.
Dvs det är villaägarens ansvar att se till så att allt är helt och enligt standard (osäker på vad som gäller hyreslägenheter)

Så det kan vara lämpligt att ha grundläggande kunskap om åtminstonde Ohms lag och vilka storheter som är inblandade

1 gillning

Detta står i manualen för Teslas laddare, så det behövs ingen extern jordfelsbrytare till den.

För hyreslägenheter gäller också anläggningsinnehavaren, alltså hyresvärden.

Annars brukar ni ha koll men det blev virrigt med alltihop.
Standard i Sverige är trefas, förutom lägenheter, där det dock brukar vara trefas in i de äldre där spisen är en egen trefasgrupp och tre enfasgrupper till sköter om resten.

I nyare lägenheter är det, som ni påpekade, ofta bara enfas in och det beror på att nyare spisar ofta är anpassade för Europa, Sverige och Finland är rätt unikt med 400V trefas in i huset, vanligt i Europa är enfas med 32A säkring, därav så enormt många bilar som stöder 7,3 kW (230V * 32A) istället för trefas plus nolla med lägre säkring som vi har här hemma (230V * 3Ph * 16).

Ser ju ut som att Teslas laddare har samma feature som Easee Home. Eller finns det en knapp som man kan testa jordfelsbrytaren med?

Välkommen till forumet @frippan!

I den beskrivningen ligger problemet, det finns så vitt jag kan se ingen möjlighet att testa jordfelsbrytaren.

Vad var det som var virrigt? :slight_smile: Upplever att vi sa precis det som du skriver.

Tüskland är också ett 3-fas land.

Tänkte du på det jag sa om att frångå standard och vem man då får anlita som kan visa att det är lika säkert ändå?

Den stora grejen i veckans avsnitt är att @Esse nu verkar tycka att Audi Q4 e-tron är helt okej. Rent av bra. Nu har jag aldrig ägt någon Audi men jag vill minnas att den allmänna åsikten(som jag nu själv också predikar) är att Q4:an inte är en riktig Audi utan mer en VW ID4 som nu även den verkar ha fått lite bättre omdömen i podden på senare tid. Vad är det som händer? :wink:

Bästa Volkswagen-bilen som finns :slight_smile:

Lite obalnserat eftersom jag inte sagt vad jag tycker om den :wink:

Intressant med 2 olika vinklar på Circle K :slight_smile: någon som lyckats lägga till extra taggar?
Jag provade med mitt ELLI kort, och min MER bricka, ingen av dem fungerade…

1 gillning

Hört annars att dina Audi-videos är rätt populära!

Har en skitgammal Bee-tagg ligger, ska prova den på Circle K tror jag :grin:

Audi ägare och android användare. Mycket nöjd med båda :slight_smile:

1 gillning

MER-taggen kan du väl använda på circel K laddare redan.

@Esse “förhandsvisualisering av total självkörningsförmåga” bör du tolka precis som det heter.
Den låser inte upp total visualisering. Med denna igång kommer du inte se i skärmen exakt det bilen ser, utan bara en glimt av vad du får med FSD.

Om du istället kikar på en FSD video så ser du vad bilen faktiskt ser och det är verkligen något helt annat än det vi ser med vår förhandsvisualisering.

Nog för att FSD är långt borta i Europa men det är helt okej fungerande borta i staterna redan nu.

Teslas track record i detta är lite för avigt och löfterna har varit lite för många och stora så just nu vill jag mena att vi inte kan lita en sekund på dessa videos.

Men viktigare än sådana petitesser – vääääääälkommen till forumet!

Själv är jag lite orolig över att när väl självkörande på hög nivå(oavsett om det är Tesla eller annat bilmärke) kommer så blir det som med parkeringshjälp. Dvs bilen kommer vara mer försiktig än vad som är drägligt att acceptera. Säg att den kör i 90 på motorväg och nära nog aldrig kör om någon om det inte är absolut helt fritt i vänster körfält. Resultatet blir då att man provar det 1 eller 2 ggr och sedan ger man upp och kör själv. Hoppas naturligtvis att jag har fel.