Avsnitt 41: Kineserna närmar sig

I veckans avsnitt finns en gäst i (den virtuella) studion, Haris Dzafic från Elmacken berättar om hur snabbladdning lider vid kyla och i vilka temperaturer det märks hos operatörerna att det tar längre tid. Peter har varit i Tyskland för att köra nya Nio EL6 och funderar på om inte kineserna nu börjat bli konkurrenskraftiga i premiumsegmentet också. Dessutom har Tesla problem med facket, Zeekr har ett oherdeligt avtal och Volvo EM90 är ett helt problem i sig, enligt vissa. Prova på reklamfri version av Elbilsveckan: Acast+ - *.

2 gillningar

Hej!
På ämnet kinesiska elbilar, hur kommer det sig att majoriteten har så långsam snabbladdning? även de med större batterier har toppeffekt på 100-120kW men vad jag ser i norska tester så är det sällan det är över 70kW i kyla.
Mvh
Fabian

Utan att veta skulle jag gissa att det beror på kostnaden att dimensionera allt för att hålla i längden, när man kollar lite på kinabilarna är det ganska tydligt att dom är mer byggda för att hålla än för att ha toppenprestanda.
Däremot, är toppeffekten verkligen viktigare än kurvan i normalfall? Många kineser har ganska flacka kurvor.

1 gillning

Nio ökar till 180 kW på 100kWh-batterierna nu. Men ja generellt har det varit lite dåligt på den fronten. I början satsade de ju även på enfas-laddning för hemmaladdningen – vilket inte alls fungerar här – tar ju 3 dygn att ladda bilen full då liksom :slight_smile:

1 gillning

Vet inte om jag tycker kinesiska bilar bör pekas ut, MG4 laddar riktigt snabbt med förvämt batteri (top 135 kW), Xpeng P7 ska kunna ladda i 175 kW och G9 i över 300 kW. Samtidigt har vi Kia Niro EV som laddar i 70-80 kW, VW ID.4 på 135 kW (eller 175 kW om du vinner lotteriet) eller Mustang Mach-E SR i 110 kW.

Jag tror inte det har varit så stort fokus på det från konsumenter och vill inte konsumenter betala för det så väljer man att lägga krutet någon annanstans. En hög DC-effekt kräver ju mer kylning etc så det är antagligen en del komponenter man kan spara in på :slight_smile:

1 gillning

Gällande att alla är trevliga på showrooms. Jag var inne på Mall of Scandinavia. Först besökte jag Tesla. De var sjukt ivriga på att berätta om nya Tesla Model 3 highland. Berättade i detalj om allt som var nytt och lyssnade tålmodigt på mina frågor. Högsta betyg till säljarna där.

Sen gick jag vidare till xpeng. Där stod det en säljare och han var så otroligt ointresserad. Han hade fullt upp med att surfa på sin surfplatta. Han frågade inte om man var intresserad eller om man hade några frågor trots att jag var ensam där inne. Till slut så gick jag fram och ställde lite frågor om leveranstid och om det var ok att sätta sig i någon av bilarna.

Hans svar var “beställer gör du här och sätt dig i bilen om du vill”. Han verkade dödligt less och ville inget hellre än att jag bara skulle lämna honom i fred. Så xpeng kan få jobba lite på bemötande :blush:

Tvärtom på Xpeng på Smista Allè där jag fick en fullständig genomgång av bilen likt maestro Gulins genomgång i april :slight_smile:
Är helt grön på elbilsområdet så behöver lite hjälp att fatta ett samlat beslut.
Förutom att Xpeng är nya så undrar jag följande:
Är det stor skillnad på luftfjädring och vanlig fjädring?
Har kört 4WD i 15 år, men funderar på RWD på G9. Kommer jag ångra mig?
Finns något likvärdigt alternativ, dvs SUV 5-sits med bra räckvidd och stor trunk?

Btw, Tack för superpodd!

Hej och välkommen till forumet – luftfjädring i sig är inte per automatik trevligare. Jag har kört bilar med vanlig fjädring som är mer komfortabla än de med luftfjädring. Men svårt att se att E-tron och E-tron GT skulle kunna levera den komforten de har utan just luftfjädring.

G9 är en oerhört trevlig bil på pappret men vi måste provköra den för att kunna rekommendera den – den kan ha samma problem som NIO-bilarna haft fram tills nyligen – ett mycket undermåligt adas-system.

Angående RWD och AWD så undrar jag lite var du bor i landet och vad du har för körmönster? :slight_smile:

Hej och tack! :hugs:
Bor i Stockholm (nåja, lite söder om) så blir bara ett par fjällenresor om året där 4WD väl kanske behövs. Körde en 3-touring för 20 år sedan och då satt jag fast överallt när det kom ett par decimeter snö, därav frågan. Mer tyngd på drivande däcken på en elbil sa någon gjorde att det nu bör funka bättre.
När det kommer till assistans så använder jag endast parkeringshjälp, men har förstått att du gillar det :grin:
Kör en Kia Sorento sedan tre år och vet vad jag verkligen inte vill ha i en bil.
Pling hela tiden (för allt du gör och inte gör, h e l a tiden)
Långsamma menyer
Dålig helljusautomatik (varenda lastbilschaufför blir galen på mig)

Kört tyskt innan vilket varit mer logiskt och bekvämt :blush:

Luftfjädring gör det egentligen bara lättare att få bra komfort i en tung bil. Det är inte helt lätt att dimensionera fjädring för att tåla tunga bilars vikt, då blir luft bra för man kan bestämma hur hög bilen ska vara och justera trycket i fjädringen därefter.

2 gillningar

Tack :smiley:

Skulle tro att hos just Xpeng G9 kommer det vara viss skillnad men jag har bara kört den med luftfjädring än så länge. Tror dock att Xpeng får till vanlig fjädring också till liknande nivåer, det jag mer skulle sakna är just möjligheten att kunna höja och sänka bilen, det är praktiskt många gånger :slight_smile:

Jag tror inte du skulle sakna AWD. Svårt att jämföra en eldriven suv i G9-klass med en 2-toruing för 20 år sen, olika motorer och mycket har hänt sen dess :slight_smile: Allt fler elbilar blir bakhjulsdrivna och förra året körde jag en Model 3 RWD under november månad när det kom en massa snö (bor i Uppsala så i närheten av dig) och det gick fint. Elmotorerna är så lätta för en dator att styra och är så exakta så minsta lilla datorn känner att allt inte är helt 100 så kan den flytta runt effekten eller strypa den där det behövs. Tog den även till fjällen med oplogade vägar och var nära på att fastna en gång, men det visade sig vara för att jag körde utanför vägen… Syntes inte så bra i snön :stuck_out_tongue:

Detta år blir det en ny resa i fjällen med en RWD Model Y. Bra däck så är det nog ingen fara :slight_smile:

Tack för ett levande forum!
Jo, mycket vatten har runnit under broarna sedan jag körde bakhjulsdrivet senast.
Ni får säga till om jag ska skapa nya trådar på rätt plats, men tänkte på det här med laddning också, eller snarare körplanering för att ladda på rätt platser under en resa. Finns appar på iPhone/android som samlar ”alla” laddstationer och kan planera smart eller blir man bunden till något systems lösning? I de bilar som inte har carplay för mobiler, är man helt låst då till bilens föredragna laddstolpar (när den planerar rutten)? Vad föredrar ni som kört mycket?
:hugs:

Btw, trodde det var Esse som var mr Tesla :stuck_out_tongue_winking_eye:

Finns appar, mest populär är väl A Better Routeplanner där man kan skriva in sin bilmodell och lite andra parametrar så räknar den, ofta med kusligt bra precision, ut vart du ska ladda.

Har man premium så kan man dessutom använda OBD-dongel och hämta väderdata så blir den dynamisk.

Använder den sällan till navigering numer dock för om den visar fel blir den riktigt irriterande, drar bilen mindre än den räknar med finns inget sätt att enkelt “kalibrera” Soc-gissningen så den kan byta laddplatser helt plötsligt och struntar man i det stoppet blir det tvärlåst så brukar kolla vart den tror sen använda Waze till navigationen istället och skriva in nästa mål när jag laddar, för bilen saknar ungefär 70% av alla laddplatser känns det som.

Har inte använt nån navigation alls sen i somras, jag brukar sällan köra till nya ställen och till Stockholm, Göteborg och Köpenhamn hittar jag och vet vart jag behöver stanna utan navigation. :wink:

Som @elmacken är inne på i podden, man skulle ge användarna kontrollen över batteri förvärmningen också, det ena utesluter inte det andra.
Så här det ser ut i min MG, som ju då istället inte kan förvärma automatiskt, men av ingen förvärmning eller manuell förvärmning väljer jag manuell.

Har aldrig problem med laddhastigheten, den laddar i 90 vilket är rätt segt på papper men den laddar alltid i det så det är lätt att planera, 10-80 tar 35 min.

Men i bilindustrin (i Europa) är det otroligt mycket internpolitik att styra och vad en mellanchef vill eller vad en projektledare har för vision är inte alltid vad som är bäst för kunden, ändå är det den som kan ställa till mest bekymmer om den inte får som den vill som ofta får just det.

Skulle gissa att hos Tesla t.ex som inte tillhör en concern och har en VD som, oavsett vad man tycker om honom generellt med arbetsvillkor m.m, är intresserad av företagets verksamhet och tillåter mer kreativitet pga det, han verkar dessutom inte drivas av pengar eller att blidka aktieägarna i första hand utan av att göra fräna grejer.

I andra änden av skalan har vi kineserna, staten är väl som andra “stater” generellt och drivs inte heller av pengar till privata aktieägare utan verkar rätt nöjda sålänge det inte går minus, det borgar inte för innovation men å andra sidan inte heller några internpolitiska konflikter utan man löser problemen som kunderna kan ha så smidigt man kan med den personalen och resurserna man har fått.

Brister finns hos alla på olika sätt, allt handlar väl i slutänden om vad som stör minst…

@Larsson, håller med om att MG har löst det bra med manuell värme, hade dock önskat lite mer effekt i den värmaren. Om jag minns rätt så är den på ca 2kW, just om du skall snabbladda inom stan när du kvällen innan kanske ”glömt” stoppa i sladden.
På MGs bilar med NMC batteri behövs knappt extravärme på vintern om du kör ”normalt” och anländer under 10%, de brukar ladda med 87-92kW ändå, tänker på ZS 70kWh och Marvel. MG4 med 64kWh är benchmark oavsett märke under 600k året runt.

1 gillning

Kan nog stämma, tror förbrukningen på samma sträcka steg från 17,9 till 23,9 sen är det ju miljövariationer och diverse på det. Har en ZS med det 72kWh eller vad det är, är det 25 minus och man inte värmt, då kommer den inte över 70kW… Fick veta det den hårda vägen efter ecarexpo.se i Stockholm förra året… :joy:

70kW är godtagbart i minus 25C, skulle säga riktigt bra.
Många MEB-bilar kämpar med 50kW nu vid plus +7C. Särskilt det mindre 58kWh packet får kämpa.

@Larsson brukar också köra Waze för att ha koll på trafiken mer än att hitta, då jag oftast kör samma sträckor. Den lär dock inte finnas om jag väljer en Xpeng.

Är det bara min känsla eller är det svårt att läsa sig till info om tex förvärmning av batteri, kupèvärmning, vilka laddföretag som är föredragna av bilen, mm?

Det är svårt.
Min bil hittar 50kW vid donken i Oskarshamn samt MER vid Gotlandstrminalen men Ionity som varor öppet sen 2019-2020ish finns med som företag men inte som laddplats…

Podden är bra, man lär sig mycket, och nivån känns helt rätt. En liten detalj bara. Vid det här laget så vet vi redan att @Esse inte gillar Tesla. Han har sagt det… och sagt det…och sagt det…och sagt det :wink: “Signatur nöjd Teslaägare”