@FH13 Vid varje teknikskifte finns det alltid skeptiker, så var det när man gick från häst till andra hästkrafter och så kommer det bli med elfordon också när fördelarna överväger nackdelarna. Du vill kanske kalla det maktstyrning, men jag kallar det nog sund företagsekonomi istället!
Jag har själv använt liknelsen ångmaskin / ottomotor i stället för häst . Och visst är det ett väldigt stort och väldigt viktigt teknikskifte , men då främst ur ett miljöperspektiv . Men för en konsument som många av oss människor, som väljer och röstar efter plånbok och egna behov framför miljöansvar . Då blir liknelsen väldigt fel och nästan lite fånig . En avsevärd skillnad på hastighet och bekvämlighet mellan dom alternativen vid det teknikskiftet ( man kommer ju sannerligen inte fram snabbare med en elbil ) . Ännu så länge upplever nog många motsatsen vid detta teknikskiftet. I Sverige och Skandinavien har vi fördelen och lockelsen med billig EL och därmed driftskostnader , Förutom statliga subventioner . Men så ser det väl inte ut i många andra länder ? . Vet inte vad elen kostar i USA , men i t.e.x . Tyskland verkar det vara betydligt dyrare med hem el . Jag valde elbil helt utan några som helst subventioner , mycket på grund av fördelen med billiga mil vid många mil om året . Men också att det känns bra för miljön såklart. Jag har hört och läst många journalister rapportera om Europeiska biltillverkares problem , men då främst om minskad försäljning i Kina , och dålig förtjänst på Elbilar , en del säljer ju även med förlust per bil . Det kommer väl att rätta till sig framöver, när utvecklingskostnader är mer avskrivna. Som det är nu så tjänar dom nog mer per bil på dom vanliga bilarna . Så att dom i nutid skulle skulle mått bättre av att dom hade satsat bara på elbilar , tror jag att du har väldigt fel i . Men att dom som inte satsar alls skulle få problem i framtiden, tror jag mer på . Toyota som satsar på både Hybrid och Elbilar verkar må bättre ekonomiskt . Volvo vet nog väldigt väl vad dom gör när dom satsar på tillverkning av hybrider i USA .
jaja vi som lever 2035 får väl se hur det gått för de traditionella leverantörerna som stannat kvar i det snuttefilt liknande tillståndet för länge och inte satsat fullt ut på elbilar i tid. Än så länge sägs mest OH upp hos leverantörerna, men glöm inte att det kostar betydligt mera i F&U att ta fram och bygga både fossila och elbilar i fabrikerna, även om man bygger dessa på samma plattformar (vilket kanske inte är optimalt för rena elbilar).
Kina är nog de som tjänar på den strategin som nu förs inom EU där tullar dels inte biter som tänkt på deras elbilspriser och att de dessutom nu skeppar hybridbilar utan tullar till Europa till betydligt billigare priser.
Nu misstolkade du nog mig rejält, vilket du verkar ha lätt att göra ![]()
Jo det är nog många som ser detta.
Man ska nog undvika att köpa produkter från diktatorer som lägger vinsten på krig eller förberedelse för krig.
Det bästa vore därför om väst byggde bättre produkter (tex bilar) så att ingen ville köpa deras produkter.
Men nu då de bygger skitbra bilar får man ha förståelse för att mannen på gatan röstar med plånboken.
” Den ” som lever får se lyder ordspråket . Om det var så du tänkte.
Jo precis Europa har ju en historik med bra konstruerade bilar, men istället för att utnyttja det mera, så försöker man hindra med tullar och kopiera Tesla bilar precis som Kina gör.
Självklart ska man ta till sig bra teknik och kanske till och med köpa den kompetens man själv inte har, men styrkan är ju att bygga bilar som man redan vet genom historien av vad som efterfrågas.
Jag tror en ytterligare styrka vore att öka samarbetaden mera med F&U och kanske särskilt batteritekniken. Sedan kanske ännu mera samarbeten och kanske till och med sammanslagningar för att kunna konkurrera bättre.
Hellre en bästa produkt, än två halvbra om vi i förlängningen även ska sälja in bilar till Kina också!
Precis ![]()
Bra . För ” Vi som lever 2035 blir något helt annat ” . Du verkar skriva på ett sätt som gör att du ofta blir missuppfattad.
Vet inte om du medvetet vill missförstå, eller har andra problem där du inte kan förstå syftet med det som skrivs. Löjlig kommentar från dig!
Om du på allvar tror att hästar eller fossilbilar kommer att vara lika intressanta som fortskaffningsmedel, när det kommer vara långa sträckor mellan stall och bensinpumpar (om de ens är öppna), jämfört med laddstolpar, då kommer du få problem ![]()
Begriper du inte det komiska i att det var bakåträvarna som fick rätt den gången , och att den nya tekniken bilen med ottomotor inte blev så bra för mänskligheten. Så saknar du nog en viktig ingrediens i livet som kallas humor . För en del människor är allt svart eller vitt och allvarligt. Jag försöker se verkligheten som den är . Ibland är den komisk
.
Ja kul med humor, men så håll dig åtminstone till de ämnen och inlägg som det handlar om när du försöker vara rolig, eller tänder på alla cylindrar i dina kommentarer du missförstår. Appropå svart och vitt ![]()
Med det sagt så tackar jag för din utsvävning även i denna tråden, men fortsätter gärna diskuttera ämnet jag tog upp, alternativt så får ni fortsätta diskuttera annat här.
Otroligt korkat inlägg , det borde du väl ändå förstå att världen hade sett helt annorlunda ut i dag om inte ny teknik människor, som förordade bilen med ottomotor hade vunnit då . Eller om Kvinnornas val då , Elbilen hade vunnit . Det har ju inget med nutida val att göra . Tala om att missförstå ! Och ha andra problem som gör att du har svårt att förstå vad som åsyftas ! . På 40-50 talet gick det att åka tåg till dom flesta städer och många byar i Sverige, innan bilen tog över . Så kanske hade den utbyggnaden fortsatt . Det vet vi inget om . Men hur det än hade sett ut , så kan det mycket väl ha varit bättre än det blev . Men har man bara Elbilar i huvudet så … . Jag svarade på ett inlägg från dig som inte hade det minsta med Kina att göra i denna tråd , där det var du som svävade ut i hästar och förra teknikskiftet, du självutnämnde moderator . En som tänder på alla cylindrar är inte lika överseende med dåliga formuleringar som väldigt lätt kan misstolkas. Jag vill minnas reaktioner även från poddarna här , där du har fått förklara vad du menar . Men dom stryker du gärna medhårs har jag märkt . Men jag ger upp , du kan tydligen inte tolerera att du kan ha fel . Så vi säger så att du har rätt i allt .
Ps . Jag åker redan Elbil till skillnad från dig . På tal om läsförståelse. Men jag är inte så inskränkt så jag tror att det kommer att vara hela mänsklighetens val dom närmsta årtiondena.
Svårt att tänka sig exakt hur världen skulle se ut idag utan förbränningsmotorn, men det är nog ingen fråga om saken att världen skulle vara väldigt mycket mer primitiv och fattigare.
Storstäderna var inte direkt hälsosamma drunknande i all hästskit heller. Det var faktiskt ett stort problem redan då.
Nä hästar i städer hade nog inte fortsatt någon längre tid . Men dom långsamma Elbilarna som kvinnorna föredrog till tåget , eller cykel , eller elektriska spårvagnar , dom kom tidigt 1901 i Stockholm 1902 i Göteborg . Man cyklade betydligt mer på den tiden , Visst hade det nog varit lite fattigare enklare liv , men bättre på andra sätt kanske. Vi hade nog inte haft så stora problem med klimatförändringarna i alla fall . Svårt att föreställa sig nu . Men vi hade ingen bil i familjen när jag var barn , Och det gick fint det också . Inte det minsta ovanligt på den tiden . Starka ben och mycket motion fick jag ju
. Cyklade ofta till morföräldrarna 22 km bort , på vintern tog jag tåget . Som på den tiden stannade i den lilla byn . I dag går det inte att se att det kan ha funnits en station där , när tåget far förbi i 200 knyck .
Yes, exakt så!
Vi kan bara konkurrera ut dom med att vara bäst…de är fler så vad annat återstår?
Inget