Avsnitt 53: Sveriges billigaste elbil kommer inte från Kina

Peter och Christoffer är i studion men är inte helt ensamma, en man (med ny mikrofon, äntligen!!) från Norrbotten är med oss: chefredaktör på tidningen Elbilen Fredrik Sandberg. Fredrik berättar om att köra elbil i -40 och och är sur på Teslapappor som åker till fjällen en gång om året. Dessutom har han kört nya MG4 Xpower, en bil som lovar mycket men håller inte hela vägen. Android Auto kan snart se hur mycket batteri bilen har, vad kan det betyda för framtiden? Christoffer har hittat lite nya priser som Skatteverket har skvallrat om innan tillverkaren och vi har en ny bil på tronen för “Sveriges billigaste elbil” och sen har Peter grävt lite mer i det här med 800V-system och laddning på olika stolpar. Går det verkligen på Teslas V4-laddare? Vi får en genomgång av plingplong-ljud i bilarna och varför de ens behövs och sist men inte minst så talas det om vårprimörer, vad är på gång nu närmast? Japp, Peter pratar Audi…

Glenn Lindberg besöker Grufmans bil:

Angående plingplong i bilarna löser Mercedes det för 25 år. Är det viktig? Låt. Är det inte viktigt eller föraren gjort nåt denne rimligen valt själv? Va tyst…

I alla mina mercor (96, 98, 2011 och en hyrd EQA) har det bara låtit om det är viktigt, typ att farthållaren inaktiverats pga t.ex halka…

Är glad att min MG faktiskt ändå är befriad från sånt, det som fanns gick att stänga av.

Gällande plingandet är det ett intressant kulturellt fenomen. I öst är det att anses som status och lyx att ha produkter som gör väldigt mycket, för oss, irriterande ljud.

Detta återspeglas ganska väl i deras elbilar också där dom gärna plingar för allt möjligt.

Tar man tyska bilar som exempel på andra hållet är det precis tvärtom som ni också nämner. Mercedes försöker störa så lite det bara går utan att för den sakens skull ändå följa reglerna. Det finns också mycket enkla genvägar för att stänga av hastighetsvarningen.

Det märks extra tydlig med distraktionsvarnaren där bilen absolut vet om du kollar på mobilen, men säger absolut ingenting innan det blir ett problem. Jag provkörde en aiways som pep otroligt högt och irriterande så fort jag tog ögonen av vägen. Två extremer.

Japp, det är någit jag nämner i min MB EQE SUV-video (inte ute än), hur tyst den är från alla varningsljud. Också något jag tänkte på när jag åkte hem idag i BMW i5. Enda gången bilen varnar är när styrassistenten hoppar ur pga dåligt väglag eller när jag gick över skyltad hastighet, något jag stängde av genom att hålla in en av rattknapparna 3 sekunder. Det är märkligt att pipande och tjutande kan vara lyxigt, som @Eisenhut säger. Kan tycka märkerna borde lärt sig nu hur vi vill ha det :slight_smile:

Åker några dagar framöver i en 2024 ID.4 som inte har någon hastighetsvarning säljarna hos min ÅF säger att det är bara hastighetsvarning på ID.7 av alla 2024 som dom har levererat sen årsskiftet dom misstänker dock att det kommer i en kommande OTA uppdatering till alla 2024 årsmodeller

Den 5 februari ska ID.3 in för en mjukvaruuppdatering (brukar ta 2 dagar) och sen var det 3-4 andra servicepunkter som skulle åtgärdas dom bokade en ID.7 som lånebil så då får vi se hur mycket hastighetsvarningen stör

När jag hämtade ID.4 idag hälsade jag på min ID.BUZZ vit och fin Nu ska den bara iväg för lite “extra” och om allt klaffar med leveranser så kan jag ta leverans av den i månadsskiftet februari/mars
Can’t wait…

1 gillning

Det vore ju intressant att se vilka grejer som går att ställa in, men som inte är tillgängliga för oss användare, men som ställs in från fabrik. GIvetvis är vissa saker pga lokal lagstifitning, men det finns ju en massa annat också.

Jag vet att min Leaf tex kan låsa dörrarna när man kör iväg (över någon viss hastighet). Den funktionen finns inte tillgänglig i min bil alls. Någon måste ju fattat beslutet att vi inte skall ha det i Sverige (även om väl detta finns på en del andra modeller i Sverige).

Det finns säkert en massa val om vad och hur högt det skall varnas för olika saker tex. också.

I min ID.3 störde jag mig på 2 onödiga varningar när man kommer in i bilen en screen får man valet fordon online eller fordon offline den släcks visserligen efter ett tag och går online som default den andra är en varning om ingen Internet Radio tillgänglig
Vid första mjukvaruuppdateringen bad jag serviceteknikern att släcka dom båda meddelanden han var inte så pigg på det men tveksamt gjorde han det och poängterade “det här har jag INTE gjort”

Så jo nog går det att ändra lite om man har rätt vektyg

1 gillning

Menyn där man måste klicka OK varje gång för att välja profil är otroligt jobbig…

1 gillning

Två dagars mjukvaruuppdatering låter som en helt annan värld för oss Teslaägare som är vana att uppdateringar kommer OTA med några veckors mellanrum - men det kanske gäller för nyare VW också?

Att lämna min VW för en mjukvaruuppdatering och lite annat hos min väl fungerande serviceverkstad är inget större problem för mig det står en ID (utan kostnad) och väntar och jag får ett telefonsamtal när bilen är klar att hämtas det är en service jag aldrig fick som Teslaägare

Jodå VW har OTA uppdateringar med jämna mellanrum men när det är dax för en uppdatering av hela mjukvaran så gör dom det på serviceverkstad då det kan ta upp till ett och ett halvt dygn att ladda ner och installera

Kollade igenom den videon precis.

Kände för första gången att jag skulle våga köpa en Tesla 3 eller Y.
Säger Grufman att det är en bra problemfri kärra så tar jag det på orden.

Om bara försäkringspremien var hälften…