Polestar säger upp hundratals anställda – kommer de överleva?

Polestar har som bekant ekonomiska utmaningar och nu säger bolaget upp ytterligare anställda. Totalt kommer 15% varslas och det innebär att 250 personer i Sverige och 200 personer utomlands kommer att få söka sig till andra arbetsgivare.

Volvos och Polestars ekonomiska kräftgång är något vi pratar om i avsnitt 53 av podden.

Vad tror ni kommer hända med Polestar? Får de ihop det i och med att Polestar 3 och Polestar 4 börjar levereras?

Jag tror att Polestar tyvärr kommer gå under eller köpas upp fullt av Geely/Volvo. Polestar har för mig alltid varit det där lilla spin off företaget/projektet från Volvo som man skapar när man vill göra något innovativt på storbolaget men inser att det är hopplöst så länge man skall göra det inom storbolaget. Om jag ser runt omkring mig så är det typiskt Volvo-folk som har köpt Polestar 2 och gärna då som en reaktion mot Tesla.

Men när sedan Volvo själva började göra elbilar så har jag aldrig förstått riktigt varför Polestar existerar och precis som spin off företag/projekt på andra storbolag så slutar det oftast med att storbolaget antingen lägger ner projektet eller plockar in det i sin större kostym igen.

Men givetvis tycker jag det är tråkigt att duktiga personer blir av med sina arbete. Hoppas de hittar något nytt.

Framförallt handlar det nog om att locka en lite yngre, men inte nödvändigtvis mindre likvid, åldersgrupp.

1 gillning

Då tror jag definitivt att det är Game Over. Skulle själv aldrig skapat ett bolag med produkter för unga som är rika??? Är ju lite av ett motsatt-förhållande om man generaliserar om detta. När du är ung så har du troligtvis lägre lön och inte hunnit skapa dig en förmögenhet. När du är äldre har du högre lön och hunnit spara.

Inte nödvändigtvis unga men yngre än Volvos 50±-målgrupp. Eller kanske till och med 60+målgrupp när det kommer till EX90.

Ok. Nu har jag givetvis inget underlag för hur den typiska Volvo-kunden ser ut men det har enligt mig inte varit någon gubb-bil om man bortser från XC90. Känns som att både XC60 och V60 köps och brukas av massor av småbarnsfamiljer så om man(Volvo och Polestar) tror att en el-volvo är ointressant för oss under 50 så tror jag att man är lite fel ute och att Volvo ger bort ett kundsegment som de inte skulle behöva.

Jag är 47 och älskar vår Polestar :person_shrugging:
Typ alla jag känner som har Polestar är mellan 35-50.

V60 och framförallt V40 riktar sig till en yngre målgrupp helt klart. Men XC60 och XC90 ligger i den högre kategorin gråa hårstrån på hjässan.

Oavsett har ju Volvo ett stort dilemma nu att de saknar moderna elbilar för den breda massan. EX30 är framförallt en bil som jag tror är utvecklad för andra marknader än Sverige även om det kommer bli en populär ersättare till framförallt V40. EX90n ligger absolut där uppe bland de rika gubbarna. Däremellan finns bara fossilbaserde bilar samt de allt mer åldrande XC40 och C40. Visserligen riktigt fina bilar men de osar ju gammelfossil i infotainment och utrymme.

Personligen tror jag att man krånglar till det om man tror att man skall ha ett så stort och komplicerat företag som biltillverkare om man aktivt väljer att endast fokusera på en viss åldersgrupp. Vet egentligen inget annat företag med undantag för ev Mercedes(som är lite gubbigt) där man aktivt skulle segmentera sina kunder på ålder. Alla kan äga Audi, Mazda, Peugeot, Toyota osv oavsett ålder.

Jag har lite svårt att placera Polestar och förstå syftet med företaget. Jag tror dock att Polestar 2 var en bil som behövde komma ut så att folk kunna lära känna märket, veta att det var en avknoppning av Volvo och känna sig trygga med att köpa en Polestar. Nu med 3an och 4an börjar man gå lite mer sin egen väg och producera bilar som man planerar att gå vidare med sen, bilar runt 700-1M. Sen kommer 5an och 6an som verkligen är Polestarifierade. Jag tror att många som har en Polestar 2 idag kommer bli besvikna när Polestar inte längre gör bilar för 5-600 tkr utan ist 7-800 tkr.

Volvo vet jag inte vad dom håller på med. Världens mest sålda bil är en mellanSUV och Volvo har bara en pytteSUV, kompaktSUV, en jätteSUV och en MPV. Nu har man börjat tala om S90-efterträdaren, alltså en stor sedan. Det är nästan så man vill undvika det mest populära segmentet som alla försöker vara i just nu, det blir nästan lite komiskt.

För att återgå till Polestar, jag tror inte Polestar kommer gå omkull, jag tror man kommer hålla ut en stund till. Jag tror Polestar 5 och 6 kommer bli försenade, att man drar ner takten på dessa för att se hur försäljningen går med 3an och 4an.

4 gillningar

Kan bara instämma. Polestar 2 känns som en folkbil. En bil som många kan ha. Men någonstans där runt 6-700 tkr så lämnar du dessa bakom dig. Kanske är det segmentet inte lönsamt men för mig är det lite vad Volvo skall handla om så jag hoppas verkligen att Polestar antingen går under eller förverkligar sin lyx-dröm och att Volvo sedan plockar Polestar 2 segmentet och återigen blir vår lokala tillverkare som producerar bilar för medelsvensson. Annars är det nog bara en tidsfråga innan VW eller Tesla är Sveriges vanligaste bil.

1 gillning

Jag gillar verkligen min Polestar 2 men jag tror tyvärr också Polestar kommer få det svårt framöver. I dagsläget torde efterfrågan på dyrare och mer exklusiva bilar vara lägre på grund av den svajiga ekonomin. För några år sedan när man planerade för framtiden var läget ett helt annat och läser man på internationella forum är det just priset många har svårt att motivera när man jämför med exempelvis tyska motsvarigheter. Polestar har även själva gått ut med att man vill konkurrera med Porsche vilket såklart blir extremt tufft. Dessutom verkar man ha krånglat till det i USA genom att inte erbjuda service hos vanliga Volvo-handlare vilket verkar ge upphov till strul och badwill.

Tar jag min egen P2 är den idag 120k dyrare om man räknar in elbilsbonusen. Jag hade inte köpt den för de pengarna idag trots större batteri och nya motorer. Varken den upplevda kvaliteten eller den faktiska kvaliteten motiverar det priset enligt min erfarenhet. Sneglar jag på Polestar 4 känns det som att man kommer få mer för pengarna men jag har å andra sidan väldigt svårt för alla onödiga komplicerande lösningar som kamera istället för bakruta, “pop out”-dörrhandtag, motordriven laddlucka och ej manuellt justerbara ventilationsspjäll - samtidigt som man enbart har två års garanti! Med fem års garanti och ett lojalitetsprogram eller liknande där jag smidigt kan byta in min P2 mot en P4 till subventionerat pris hade jag varit betydligt mer intresserad.

1 gillning

Angående ålder då är svärfar 89 (90 i år), har en rejäl kagge och kör Polestar 2😀! Hur han tar sig in i bilen förstår jag inte, jag tycker den är för låg (57 och inte överviktig)!? Men han har ägt 7 Volvobilar genom åren! Förstår inte alls konceptet eget bilmärke, trodde det var Volvos race-avdelning eller att det skulle vara Volvos svar på Lexus/Acura?! Schysst bil i alla fall, känns som en Volvo!

Polestar bildades 1996 och var ett racing team som tävlade i så kallade standardvagnsmästerskap (STCC) och detta gjorde man med Volvo-bilar, mest känd var väl 850-varianten. Då hette det Flash Engineering då föraren var Jan “Flash” Nilsson.

2009 började började också sälja mjukvaruuppgraderingar till Volvo-bilar i form av Polestar-uppgraderingarna “Polestar Performace” som gav ökad effekt på motorerna.

Detta integrerades allt mer i Volvos verksamhet och kulmen var år 2014 då Volvo började sälja Polestar-varianter av Volvos S60 och V60. Innan dess (år 2009) kom också konceptbilen Volvo C30 Polestar.

2015 såldes prestanda-avdelningen till Volvo och med det också namnet. Polestar racing bytte namn till Cyan Racing (och jobbar nu tätt med Geely som koncern och framförallt Lync & Co).

2017 gick Volvo ut med att de skulle starta ett nytt bilmärke och namnet på det blev således Polestar.

Gällande vilka som köper (köpt) Polestar (2) gissar jag att det för många inklusive jag själv handlat om uteslutningsmetoden. För egen del var jag var ute ute efter en sportig, men ändå hyfsat praktisk elbil i samma storleksklass när jag letade bil för för ca två år sedan. I mina ögon fanns bara Polestar 2 och BMW i4 att välja på då vilket i princip fortfarande gäller. Att det blev en Polestar berodde till stor del på de då otroligt långa leveranstiderna för BMW samt högre pris. Dessutom vägde det faktum att det i grunden är en Volvo in vilket på något vis gjorde det hela tryggare här i Sverige.

Blir det inte snarare 900-1000 tkr? Polestar 3 verkar börja på strax under miljonen, vilket är en ofantligt hög summa för vad man verkar få där. Polestar 4 verkar vara en högst förvirrad bil tycker jag, och envisandet med sedan-liknande “coupé”-bakparti som i mitt tycke är det sämsta av 2 världar är lite svårt att förstå.

Sidospår, och smaksak såklart, men är jag den ende som tänker på SAAB när jag ser en Polestar 2 i profil (svepningen och tjockleken på C-stolpen)? Jag kan inte se något annat än en SAAB 9-5 sedan och det är inte ett bra betyg. Ser OK ut från andra vinklar.

Polestar 4 ska börja på 700

Skatteverkets prislista anger att bakhjulsdrivna P4 startar på 700k (på onsdag vet vi) vilket inte känns helt orimligt om man exempelvis jämför med en ID7. Å andra sidan blir det väl gissningsvis åtminstone 50k dyrare än syskonet Zeekr 001 som dessutom har fem års nybilsgaranti.

Vidare har Polestar sagt att man siktar på Porsche Cayenne med P3. Ambitiöst och första provkörningen i DN indikerar att man körmässigt kan konkurrera. Däremot är varumärket långt ifrån Porsche vilket nog betyder än mer för dyrare bilar. Jag tror att många, särskilt utanför Sverige, hellre satsar på en tysk motsvarighet om priset inte skiljer allt för mycket.

Gällande Saab-känslan i P2 så är det något jag som gammal Saab-ägare gillar! Jag har däremot svårt att se kluriga Saab-ingenjörer i flertalet av lösningarna i P4 :confused:

Polestar har lyckats riktigt bra med sina ICE bilar speciellt i biltokiga Californien ses det som att äga något speciellt Öhlins fjädring uppskrämda motorer och lådor Polestar 2 är också lite av en speciell bil och om Polestar 3 är tänkt att konkurrera med Porsche Cayenne (som inte finns som EV men väl i en höjd till skyarna av motorpressen hybrid) så tror jag inte man gör fel Porsche är en dime a dozen bil på LA gatorna och en Polestar ses som en thinking mans car precis som Volvo varit genom tiderna och varför EX90 kommer bli en storsäljare i delar av USA OM Volvo kan leverera…

Porsche Cayenne Hybrid har blivit en otroligt eftersökt bil i So Cal nu när större delan av folk med pengar och samvete som ofta lutar vänsterut har dumpat sina leasade Teslor i parti och minut och letar efter the next big thing väntelistan på Mercedes G-Wagon EV är längre än PCH

Tror nog att Polestar Volvo och Lotus visade EV prototyper som verkar ha långt till leverans till slutkund har mer att göra med Geelys finansiella problem än feltänk med fordonen

EX90 och Polestar 3 handlar om tekniska mjukvaruutmaningar med plattformen – det är också en plattform utvecklad helt av Volvo själva (SPA2).

Lotus Eletre baseras på Geelys SEA-plattform. SEA-plattformen är rätt bred och har många underkategorier. Här byggs Lotus-bilarna på SEA-S där S för Sport.

Polestar 4 baseras på SEA1 (För bilar i E-segmentet) ihop med exempelvis Zeekr 001 (men också Kina-exklusiva Volvo EM90 och Zeekr-varianten av den som heter Zeekr 009).

EX30 baseras på SEA-E (För bilar i C-segmentet) ihop med Zeekr X, Smart #1 och Smart #3.

Det är därför alla dessa bilar lyckas komma före Polestar 3 och Volvo EX90.

1 gillning