Avsnitt 58: Otydlig effekt på både Volvo, strejk och laddboxar

Det ekar tomt på besökarstolen denna vecka vilket betyder att Peter och Christoffer får styra skutan själva. Peter har försökt förstå Volvos hemsida men det fortsätter snurra och IF Metall har gjort det enklare att reparera sin Tesla… om man dansar regndansen samtidigt som Jupiter och Venus linjerar med varandra. Det finns alltså krav till detta som reds ut i podden. Dessutom är en gammal goding tillbaka, Easee vs Elsäkerhetsverket - Det går sådär! Sist men inte minst så pratas det lite om ljud i bilarna, både pip pip men även vroom vroom.

Det här som @Esse nämner i avsnittet om att Tesla inte har någon jättestor tradition om att bry sig om eftermarknaden. Är det faktiskt så eller är det kanske så att de inte har hunnit bygga en organisation som kan tillgodose behovet? Kanske rentav så att de måste “slåss” i varje gränd för att komma fram, det finns kanske en del som vill komma åt deras vinster och inte vill att de ska lyckas? Jag som Teslaägare delar inte @Esse “åsikt” då jag med Audi, Volvo, Mitsubishi, VW m.fl. aldrig fått officiella hårdvaruuppgraderingar som nytt infotainmentsystem av senaste snitt eller övergångar i teknologier som 2G, 3G och 4G. Här tar Tesla ett oändligt stort ansvar för eftermarknaden (förtydligande: genom att erbjuda denna köpbara möjlighet) eftersom det helt saknas hos konkurrenterna.

Jag delar esses åsikt.

Mekgubben i byn får inte tag på originaldelar till Tesla. Inte jag heller.

Men till min MG, sambons Golf, Volvo, Mercedes m.fl går man bara in hos ÅF och säger vad man vill ha och är det vanliga slitdelar eller utsatta detaljer får man dom på en gång. Är man normalhändig är det inte ett speciellt stort projekt att byta nån plastbit eller en trasig laddlucka, saker som till normala bilar inte direkt kostar något heller.

Då slipper man utnyttja försäkringen vilket håller nere premierna.

Tesla är ju som bekant skitdyra att försäkra, jag kollar med jämna mellanrum för är trots allt sugen, men ger inte mer än 5000kr/år för en helförsäkring på en bruksbil…

Jag är inte riktigt med på vad du menar med att du får nytt infotainmentsystem eller nya modem? Det är väl så fall något du får köpa – men utveckla gärna, det är nog jag som inte riktigt förstår :slight_smile:

Men jag syftade framförallt på hur det fungerade med service och reservdelar.

Det jag menar är att om man inte bryr sig om eftermarknad så skiter man i att det finns bilar med gamla system som inte lirar lika bra som helt nya bilar. Det finns ju ett incitament att inte erbjuda sådan lösningar för då “tvingar” man folk att köpa den senaste bilen… Så med det påstår jag att Tesla gör mer för eftermarknaden än någon annan biltillverare.

Vad gäller reservdelar så är det 100% så att Tesla har växtvärk och andra dispyter med utomstående som gör att de inte kan leva upp till det servicebehov som finns. Det har ju inget med deras “tradition” att göra.

Så du/ni tror på fullaste allvar att Tesla inte vill sälja reservdelar? Det är väl uppenbart att Tesla inte tjänar något på att det är svårt att få tag i reservdelar från dem?

Det kan finnas många anledningar bakom men det är ju egentligen inte intressant för slutkund – de vill bara ha en fungerande bil.

Men visst är det lite tradition att göra allt de kan för att få ut nya bilar på marknaden och dessutom har blivit mästare på det. Baksidan är ju att eftermarknaden inte hinner med – det tror jag vi alla kan vara överens om.

Det skall också sägas att precis som de är bäst på att leverera funktioner i efterhand så är de ju också unika på det sättet att de tar bort funktioner i efterhand – primärt avstängningen av radarn på redan sålda bilar är väl det mest kända exemplet.

Det är inte radarn som de stängt utan ultraljudssensorerna :wink:
Detta gäller bara vissa modeller (M3 och MY) ska tilläggas!

Japp, och vi kan vara överens om att Tesla inte tjänar något på att ha en eftersatt eftermarknad.

Passar inte med jantelagen!

Nej ultraljudsemsorrna (parkeringssensorerna) fungerar fortsatt – radarn för farthållaren och Auto Pilot är avstängd förutom på några tidiga varianter av M3 där datorn inte klarar Tesla Vision.

När du väntar 6 månader på en enkel åtgärd och gjort 5 ärenden i appen så är nog jantelagen sekundärt.

De sparar ju pengar – men de tjänar ingen sympati.

Aha, då förstår jag varför de stängt av radarn. Det funkar inte att ha olika hårdvaror till en mjukvara, passar inte med modellen man valt för sitt självkörningsprojekt.

Sparar, kanske det, men man tjänar mindre både i korta och långa loppet.

Antar att du vet någon som väntat 6 månader på en enkel åtgärd? Vad innehöll denna åtgärd som var så svår för Tesla att hantera? Kan säga att jag också fått vänta på t.ex. infotainment uppgraderingen. Men jag förstår att man behöver prioritera de som inte har en körbar bil innan “enkla åtgärder”. Det handlar om prioriteringar och inte att man är försumbar och vill sina kunder illa vilket jag får intrycket att du vill påskina.

Fick dom inte senaste hårdvaran gratis med? Tyckte jag läste det längre upp :sweat_smile:

Gillar inte den typen av utspel @Larsson ! Du visade iallafall att mitt inlägg kan tolkas på det viset att Tesla gratis uppgraderar infotainmentsystemet till redan sålda bilar. Jag ska försöka ändra mitt tidigare inlägg för att andra lättare ska förstå att det ibland är lätt att missförstå. :+1:

Inget ont. Dom ska ha mycket cred för det stora utbytet av datorn dom gjorde gratis eller väldigt rabatterat på tidiga Model S och X, det är det förmodligen ingen annan som skulle göra. Jag fattade vad du menade egentligen och att det var det som åsyftades. :blush:

Å andra sidan har vi länkarmarna som jag avfärdade som otur och ingen stor grej, som istället visade sig vara just en stor grej som samma företag inte verkar bry sig om men där en traditionell tillverkade hade gjort en massiv återkallelse och utbyte.

Jag gillar inte favorisering av märken överlag, ingen är bra på allt, utom Mercedes, dom är bäst, men en sån har jag inte råd med :disappointed_relieved:

Dessa bilar kommer aldrig bli självkörande på ett sådant sätt så bilen, inte föraren, ansvarar för färden.

Ja jag får in många skräckhistorier om Teslas service.

Tesla tar ej hand om ej körbara bilar, dvs skadade bilar, utan det gör externa verkstäder – däremot är Tesla på väg att öppna en skadeverkstad i södra Stockholm.

Notera nu att det är lätt att hamna i diskussionsliknande trådar i dessa frågor om det finns ett förhöjt intresse för det bilmärket man kör – särskilt Tesla. Jag var själv sådan med Apple i min ungdom men numera, förhoppningsvis lite visare, så försöker jag bara samtala om sakernas tillstånd, så som de föreligger, försöker förstå för- och nackdelar, ofta handlar det om två sidor av samma mynt – och sedan informera så gott jag kan om detta. Jag lägger ingen annan värdering i respektive biltillverkare som helhet utan det får konsumenterna göra baserat på det jag rapporterar.

2 gillningar

Nu är du ute på hal is. :wink: Kom nu inte och hävda att det finns något dåligt med Apple! Allt om Mac är ju anledningen till att jag började följa dig @Esse! :grin:

Det var tider det :slight_smile:

Nu är det ju inte bara skador som gör att en Tesla kan vara okörbar… Den typen av åtgärder prioriterar de före enklare åtgärder där bilen lagligt får framföras utan åtgärd.

Måhända att det är så men det förändrar inte att man väljer ett system som man tror kommer fungera bättre trots att en bil levererats med en hårdvara som inte längre behövs.

Jag tycker nog ändå att det gnälls rätt mycket på Tesla överlag, i vissa fall befogad kritik.