Avsnitt 64: Ingen Fård på våran gård.. eller?

Duon blir trio med hjälp av Haris Dzafic som är på besök, men utan att det behöver pratas om laddning denna gång. Istället så avverkas flera nyheter som hänt i veckan. Vad sägs om Sveriges billigaste elbil som kommer från Europa eller den nya Ford Explorer som vi äntligen fått specifikation och pris på? Dessutom är Peter Esse otrogen mot Audi då han sitter i en BMW iX som han dessutom laddar på Ionity - och har såklart ett och annat att säga om detta! Det diskuteras också kilometerskatt och alternativa lösningar på kilometern, vad gärna med i diskussionen på elbilsveckan.se.

Tack till Haris Dzafic från Elmacken som ville vara med detta avsnitt.

1 gillning

Tack för ett bra avsnitt. Är det korrekt att Explorern nu 3 månader senare är en klart bättre bil @cgullin än när du fick titta på den förra året? Kändes ju inte alls som ett alternativ i din video men nu när jag lyssnat på dagens avsnitt verkar den ju till och med vara ett alternativ till Scenicen som du verkligen hyllade relativt nyligen.

Jag hade själv helt räknat bort explorern i mitt urval men nu känner jag ett rejält sug. Utveckla gärna om den nu (och varför) är en bra bil trots allt.

Jag kollade även in privatleasing-priserna i följande https://cms.ford-edm.com/sosi8e35hujx3eu8z65and0b5nd2 och utan att ha direkt koll på de exakta priserna för Kia Niro EV så känns det spontant som att de ligger i helt olika prisklasser tyvärr. Eller missar jag något?

Jag blev glatt överraskad när jag såg priser och specifikationer så tycker absolut att Explorer lägger sig i en bättre sits. I den videon så är det en mindre ID.4 men innan vi hade sett något av den nya ID.4an och den gamla har aldrig imponerat på mig.

Jag hade inte sett privatleasingpriserna på Forden men tyvärr verkar dom prisa ut sig, tråkigt. Jag hade hoppats på att dom skulle hamna närmare 6000 och inte 8000, då tror jag man hade haft en bättre chans att ta upp striden mot Kia.

Att börja på 7 295 kr och ta 352 kr för värmepump är att tro för mycket på sig själv, det blir inte många bilar sålda i Sverige.

X mil, eller alltså Y kilometer
Måste vi prata om avstånd/räckvidd alltid med två olika enheter? :face_with_spiral_eyes:
Tror man att folk inte förstår den ena så man måste safea med två? :grin:
En petitess kan tyckas men det blir lite tjatigt.
Jag föredrar ju mil eftersom det är så man pratar avstånd i Sverige, men kan köpa kilometer, bara det blir ett konsekvent sätt att kommunicera hela tiden :face_with_raised_eyebrow:
Annars funkar 18000 alnar bra också. (10689 meter)

Försöker alltid hålla mig till mil! Riktigt svårt att prata mil utomlands dock, det är inte heller någon SI-enhet.

Om man tillåter mig raljera lite så tycker jag svenskar är så förbenat dryga med att hålla fast vid sina svenska mil “för att det är den enda meningsfulla enheten när det gäller köravstånd” eller vad man nu brukar säga. Har man denna inställning är man inte ett dugg bättre än så många amerikaner (och i vissa fall britter) som envist ska klänga sig fast vid sina ickestandardenheter och förväxlar vanesak med någon form av giltigt argument. Om något är det ännu mer förkastligt eftersom det fortfarande är bas 10 så det finns ingen poäng. Kör kilometer för enkelhets skull för att vara konsekvent och underlätta diverse uträkningar. Man klarar väl att dela med 10 i huvudet, eller? Efter ett tag behöver du inte göra det.

Klagar alla dessa människor också att vi skyltar med kilometer eller? (Spoiler: nej, man har vant sig med det)

1 gillning

kWh/mil är bäst för oss som vuxit upp med fossilbränslen och som bor i Skandinavien. Men kWh/km (=Wh/m) skulle också funka bra. Problemet är ju det som EUroperna uppfann: kWh/100 km. Fullständigt idiotiskt.

Håller fullständigt med. Det är lite samma sjukdom där, att man vill ha låga tal att jobba med av någon anledning. Men det kunde vara värre… [hostar] MPGe [hostar]…

Jag tycker en svensk mil är ett jättedumt sätt, just eftersom det betyder ingenting utanför Sverige. Kilometer vet alla vad det är och det är oftast det jag jobbar med. Tycker också att kWh/mil - kWh/10km - kWh/100 km . är alla rätt onödiga siffror, Wh/km passar mig bäst, då blir det verkligen enkelt. En resa är 312 km och med en förbrukning på 187 Wh/km så blir det osv… Men det står ofta annat i bilar och texter och när man läser något samtidigt som man säger det högt blir det att man säger vad man läser.

Typ som nu när jag säger mil och sen ändrar till kilometer. Det står mil men jag vill ha det i kilometer :slight_smile:

Jo jag erkänner min dryghet, men min poäng var egentligen att det blir så tjatigt att få det uppläst i testerna BÅDE kWh/mil och kWh/100 kilometer varje gång en räckvidd ska förklaras.

Kan vi inte bara enas om en standard? Till o med jag kan lära mig att flytta decimaltecken så det lär gå bra för alla andra också :laughing:

Jag föreslår kWh/100 kilometer, den är oaptitlig men det är väl så det står i de flesta bilars infotainmentsystem osv? (bara tesla som kör Wh/km)

Jag har enats om en standard – den standarden heter mil :slight_smile:

Varför? Jo för det är lättare att ta till sig låga siffror än höga för tittarna i video.

Vi får hoppas WLTP aldrig går över 100 mil då :wink:

I ett flertal bilar går det faktiskt att välja, vet att både Mercedes och BMW erbjuder möjligheten :slight_smile:

Och det är bra! I Sverige är det mil vi använder. :grin:

Tycker yards och miles är det enda rätta. Världens rikaste land kan inte ha fel.

“Ford Explorer har en räckvidd på 658 355,2 yards”

Ja, men du är nog något på spåren :slight_smile:

Är det inte snarare världens mest skuldsatta land?

1 gillning

Är längdenheter(mil,kilometer, yards osv) den nya dimljus-diskussionen :slight_smile: . Hoppas vi kan släppa det och gå vidare. Exempelvis med dagens nyhet att Xpeng G6 kommer till Sverige. Den får ni gärna testa. Har nu under kort tid gått från att vilja ha Scenicen, till Explorern men nu när jag ser G6:an och med tanke på de fina betyg ni gav G9:an så känns det som att den fullständigt krossar dessa två. Kan bara hoppas att den inte kommer prisa ut sig. Vågar man gissa på ett pris redan nu?

Är du med i Xpeng-gruppen på Facebook så erbjuder man en förhandsvisning som man kan anmäla sig till där nu :slight_smile: Den ser riktigt trevlig ut, interiören ser bättre ut än i G9 och nu har de värsta buggarna blivit lösta också om jag förstått det rätt. Litet batteri och kort räckvidd säger 550 men jag gissar mer på 600 då dom vill vara ett litet steg upp från t.ex. Model Y. Vore kul om dom kunde göra som dom gjorde med G9, leverera mer och prisa mindre, alltså att G6 början på 500 istället, men det tror jag är för hoppfullt.

1 gillning

Säkert. Hänger ofta ihop :see_no_evil: aldrig haft mycket till övers för jänkarna men det är en annan sak :joy:

Tror du att priset blir så pass högt att det startar på 600 när G9:an som väl får ses som storebror börjar på 700? Jag tror och hoppas snarare på ett startpris på 500. I synnerhet eftersom en googling säger att det kinesiska priset(som givetvis är lägre) anger ett startpris på ca 23000 pund.

Oavsett tycker jag det ser ut som mycket bil för pengarna. Gillar även att man får mycket utrustning som standard utan att för den delen behöva välja stort batteri och starkare motor. Jag tolkar det även som att Bilia är en officiell partner/återförsäljare av Xpeng vilket (kanske felaktigt) gör att det känns lite tryggare. Jag skall gå med i Facebook gruppen.