Avsnitt 67: Toyota kanske är lite fantastiskt ändå

Även denna gång är Fredrik Sandberg från tidningen Elbilen med nyheter, för oj vilken vecka det varit. Trion diskuterar nya Xpeng G6, smarta lösningar från Xiamo, en ny icke-bästsäljare från Tesla (eller?), den riktiga EQS som äntligen (?) kommit och Toyota bz4X kan helt plötsligt ha blivit en prisvärd elbil att spana närmare på. Allt detta, och mycket mer, i veckans avsnitt av Elbilsveckan!

Fräsigt med spegel som fäller ner sig när man backar, nästan som på en BMW eller Mercedes från början av 90-talet :wink:

Alla ID bilarna kan fälla ner höger backspegel vid backning finns i inställningarna en gång för alla Behöver det inte längre med ID.BUZZ riktiga stora backspeglar rätt inställda

ID bilarna har en av/på “knapp” till vänster om dom förhatliga (av YouTubers) temp reglagen den funkar som paus/play

1 gillning

Dock måste jag alltid vrida vredet för speglarna till R för att den ska fälla backspegeln. :roll_eyes: Detta trots att jag har valt att den ska fälla ner automatiskt.

Så är det…

Tar en Audi E-tron GT Quattro R över EQS vilken dag som helst Körde den när det var rykande färsk och gick i taket och nästan vägrade lämna tillbaka den till ÅF Körde en ganska nyligen och hör och häpna den känndes lite gammal men fortfarande samma körglädje och komfort men tech blir gammalt fort

“Den ända som har ett bra röst assistent system är tesla”

Hur…va?

Ahhh tack! Blir rättning i nästa avsnitt.

Står för det! Alla tillverkare gör ju helt värdelösa system. “Navigera dit” så ska det laddas ett par sekunder, sen ska den prata tillbaka till mig och så ska jag bekräfta. I Tesla så säger jag “navigera dit” och den gör det, ingen röst som ska svara mig med någon robotröst och ta bort musiken/podden.

Ja, det där faktiskt lite knepigt. Om du börjar att tala med din bil, så borde den svara med röst, snarare än slänga upp ett par alternativ på skärmen där du måste välja ena eller det andra. Det känns ju inte direkt genomtänkt.

Ok.

Du har dock fel…men det är ok

Min utlovade video där jag går igenom Tesla Vision-lösningen jämfört med en mer traditionella 360-kameran.

Tycker helt ärligt att kameror är onödigt om man har sensorer runt om.

MG:n vi har har sensorer bak och 360-kamera men golfen som bara har sensorer runtom är lättare att parkera.

Skippa “Navigera” nästa gång, säg bara “Storgatan 22”.

Vore det inte ännu bättre om man byggde bilar med fönster så att man kunde se alla hörn och allt som sker runt bilen?

Det är ganska otäckt vad fort man blir van och förväntar sig att det skall pipa och synas på en TV var man är. Och att man knappt kan se något ut genom exvis bakrutan!

Håller med. Lånar en Opel Rekord - 60 ibland, den är fantastisk, man ser allting överallt och bilens alla hörn. Finns ingen modern bil som är lättare att parkera. Ingen som är lika stor inne i i förhållande till yttermått och vikt heller…
Tror man skulle kunna lära sig mycket av att blicka bakåt på vad som varit…

1 gillning

Skulle tippa på att Opel Rekord:en inte skulla klara sig så bra i Euro NCAP…

1 gillning

Nä det må hända men den gör inte mycket mer än 100 heller :joy:

Känns dock som samma designide byggd med moderna metoder hade fungerat bra…

Fast Audi E-tron GT och EQS är två helt olika bilar. Det är äpplen och päron.

1 gillning

Men man tackar inte nej till en fruktsallad då och då!