Avsnitt 72: Två kulturarbetare och en BMW

Peter och Christoffer spenderar lite ensamtid med varandra denna vecka och går igenom nyheterna som hänt. Ännu ett nytt bilmärke har lanserats och visst kommer det från Kina. EV6 har fått en uppdatering och Angry Birds kommer till Android Automotive… som inte heter Android Automotive. Uppdatering i Teslastrejken och sen har Peter varit ute i en bil få av oss har råd med men som ändå verkar ha gjort avtryck hos denna Audi-fantast.

Varselljus är ett namn från förr på dagsljusljus.

1 gillning

Breddmarkeringslampor heter det på lastbilar :ok_hand:

1 gillning

Varseljus är det vi skall köra alltså!

1 gillning

DRL är ett alldeles utmärkt namn :innocent:
Mer tydligt än så behöver det inte vara.

Och som @cgullin sa så funkar adaptiva farthållaren som den skall i MEB bilarna och kör inte om på högersidan, om man inte duttar till på playpedalen för då gasar den upp igen. :ok_hand:

Får se hur Kina funkar med detta i veckan.

Är precis som @cgullin totalt ointresserad av en massa appar och spel till bilen. Det enda jag installerat utöver standard i min Polestar är Spotify och jag känner inte att jag saknar något. Å andra sidan hade jag inga tankar på att skaffa en elbil för några år sedan så man kanske ändrar sig :wink:

@Esse gällande saker att göra i Oskarshamn och färjor kan jag varmt rekommendera att ta Ölandsfärjan till Byxelkrok från Oskarshamn. Sommartid klart trevligare än att ta bron!

1 gillning

Bra där – kanske jag skall prova medans familjen springer runt i skogarna!

Jag har kaffe också, Oskarshamn är inte så kul stad men en sväng i omgivningarna är najs!

Det är väl klart att du skall pröva några öppna banor under Oringenveckan, tjusningen med orientering är ju att man kan börja när som helst i livet! :slight_smile:

1 gillning

En god poäng – finns många äldre, spenstiga, gubbar och gummor där ute.

Man behöver inte ta en hel vecka. Jag kommer t ex springa på måndagen och tisdagen som det ser ut nu, medan den spänstigare delen av familjen är kvar hela veckan. Vi kanske ses i grönskan!

Det låter som väldigt dåligt att bilar inte kör om på högersida med adaptiv farthållare då det är tillåtet enligt lag i Sverige.

Detta gäller i Sverige och det är lite oroande att inte 2 biljournalister har koll på detta:
Omkörning ska vanligtvis ske på vänster sida, men ibland är det även tillåtet att köra om på höger sida. Vid dessa tillfällen är omkörning på höger sida tillåtet: På vägar där hastighetsbegränsningen är 70 km/h eller lägre och det finns minst två markerade körfält i vardera riktningen .

Så dåligt av BMW och MEB plattformsbilar.

Håller faktiskt inte alls med. Det är betydligt vanligare att en väg som är dubbelfilig har en hastighet högre än 70 km/h. Inget system fungerar i 100% av fallen

Inne i städer är det väldigt ofta 70 på dubbelfiliga vägar och där är det tillåtet att köra om. Jag kör mer på den typen av vägar än motorväg i mitt vanliga bilåkande.

Även på motorväg är det tillåtet vid köbildning och då är ju adaptiv farthållare kanon. Jag själv använder nästan alltid den adaptiva farthållaren i bilköer då den följer kön och minskar hastigheten ner till stillastående om bilen framför stannar, då jag behöver bekräfta att bilen ska börja köra igen om bilen framför börjar rulla. Att bilen då inte skulle köra om på höger sida är ju väldigt dumt.

Men i programmet nämner ni inte att det är lagligt att köra om på höger sida och skrattar raljerande att det är konstigt att någon skulle vilja det vilket jag tycker låter konstigt. Aldrig bra med vad som kan uppfattas som egna regler i trafiken då det finns folk som gillar att leka polis trots att man inte kan lagen.

Och varför är det är det bra att biltillverkare hittar på egna regler som inte harmoniserar med lagarna i landet?

Hade ju inte varit svårt att lägga in att den adaptiva farthållaren inte kör om på höger sida om skyltad hastighet (som ju nya bilar ska ha stenkoll på enligt EU-lagar, hahah) är högre än 70 eller det är köbildning på motorväg (man kör långsammare än 70).

För ett tag sedan sitter jag i ID.BUZZ på motorvägen med 110 km/h med adaptiva farthållaren på (som alltid) in mot Kristianstad i vänsterfilen mot rondellen in mot handelsplatsen och motorvägen mot Hässleholm är det som oftast långsam trafik jag ligger i högerfilen och skulle åt höger på motorvägen mot Karlskrona vänsterfilen rullar på i max 20 km/h medan min fil rullar i 40 km/h och bilen håller den farten och kör om på insidan (helt lagligt) utan problem så jag gissar att MEB bilarna inte är helt dumma i huvudet

Det är precis så funktionen fungerar hos både BMW och VW, dom hittar inte på egna regler. Över 70 km/h är funktionen aktiv. Om man ändå inte tycker om den kan man stänga av den.

Peter och jag pratade om motorväg var iallafall min tolkning eftersom det är där man oftast använder adaptiv farthållare i min värld. Det handlade inte om bristande kunskap som du vill få det till.

2 gillningar

Inte testat just det men lilla Egolfen kör om på höger i stadstrafik men inte på E22. :slightly_smiling_face:

Vaknade du på fel sida eller? Det är väl underförstått att vi pratar om vägar där det inte är tillåtet att köra om på högersidan.

1 gillning

Ok, då har jag missuppfattat.

Blir lätt missuppfattningar om man pratar om en funktion/regelverk i allmänna termer men menar bara en specifik situation.

Då är det inget konstigt med det ni säger om man har den kontexten.

Och då har jag även missuppfattat funktionen hos BMW och MEB plattformen och den är som man förväntar sig.

Det är väl bara att “overrida” farthållaren och gasa förbi på insidan om bilen själv inte vill. Jag möter ofta upp med gaspedal och/eller justerar avstånd när jag kör med den adaptiva farthållaren för att undvika fartsänkningar så långt det går.