Duon är tillbaka och Esse befinner sig i en drömvärld, Audi Q6 e-tron - Eller hur var det nu? Borde Audi ens ha släppt iväg honom med en, de kan komma att ångra sig när den ska tillbaka… Gullin har varit ute och kört bil utan att behöva styra själv, smidigt! Det har diskuterats på forumet om videos ibland är för lika varandra, Polestar 4 har påbörjat sin leverans och fått ny designchef och BMW säljer fler elbilar än Tesla, jublar Gullin? Sen har Gullin provkört NIOs nya lyxSUV, EL8 och embargot har släppt för ID.7 Tourer som de båda har kört och har mycket att säga om.
Nyckel till bilen är en lyx.
Fråga min svärmor som väntade i vår Tesla med vår 1-åring när sambon handlade. Det blev lite varmt och hon öppnade en bakdörr. Larmet gick, dödsmetall började spelas.
Sonen satt fram i barnstol, svärmor spang runt bilen för att ta ut vår lill-kille men dörren var låst. Sån tur var hade hon lämnat sin bakdörr på glänt. Tillbaka in i bilen, spänna loss honom från baksätet dra ut honom (han hade lätt panik). Svärmor lika så.
Intressant med BMW som största EV märket
Jag tjatar ofta om nu när ni early adopters fått era bilar med pling och plong så vill nästa våg av köpare ha en EV som gör så litet avsteg från hans/hennes diesel bensin eller hybrid Personligen har jag ägt ett otal BMW på 80 och 90talet och första gången jag satte mig i en i4 så känndes det mesta bekant och att köra den som vilken BMW som helst jag har även kört i5 och samma där i3 däremot är mer som en prototyp och känns som det men är en helt fantastisk liten bil för en bildesignnörd som jag
Det förvånar mig inte att iX1 och i4 blivit storsäljare BMW kunden är ofta en köpstark mogen lite konservativ livsstilsbejakare där en lång motorhuv och väldesignat yttre är viktigt till skillnad från Audi kunden som bara vill ha en bil som alla andra i TV4pölsan har på uppfarten BMW och några andra tog ett klokt (och från influensers och andra know it all bespottat) beslut att bygga EV på samma plattform som ICE och nu visar det sig kanske vara ett korrekt drag
Vem fan lämnar passagerare ensamma, och låser in dem i en larmad bil?
Eftersom mobilen är nyckeln i en tesla så är det lätt att glömma. Man tänker att bilen ska känna av att det är folk i bilen men det gör den inte så när du går iväg med din mobil så låser sig bilen och larmar. Rätt vanligt har jag sett för de bilar där mobil slm nyckel använda ofta.
Ja, det har hänt en gång att jag gått bort från min Renault Mégane E-tech också och bilen låst sig själv. Dessutom då med motorlås så bilen inte går att öppna inifrån…
Inget larm i den bilen så vitt jag vet. (Meningslös funktion imo, det är ändå ingen som bryr sig om det, enda funktionen är att man framstår som idiot om man råkar aktivera det av misstag.)
Då får man se till att låsa upp när man kommit utanför räckhåll, vilket är vad jag lärt mig. Kräver ju lite extra uppsikt, men det gör ju allt bilkörande.
(Ingen mobilnyckel där, men samma problem med nyckelkort.)
Frunk till ID7 kan köpas på frunk.at!
Kul att höra att @cgullin är ute och testar Renault Scenic. Ser verkligen fram emot den videon. I mina ögon så är detta kanske en av de mest intressanta elbilarna just nu, dock så finns det väldigt få djupgående tester att se eller läsa än så länge.
Jag är en tekniknörd och gillar alla nya spännande bilar och märken men måste verkligen göra en avbön och konstatera att du har helt rätt här. Har nyligen provkört Nio ET5t, Xpeng G6 och sedan provade jag BMW ix1. Nu är jag helt såld på BMW’n. Det var inget fel på Nio och Xpeng men kändes mindre som en bil och mer som någon avskalad prototyp än ix1. Och så var ju BMW’n också sjukt mycket roligare att köra. Trodde verkligen inte jag skulle landa här.
Nu är man bara lite orolig över själva ägandet när man kollar in reviews för BMW åf där jag bor samt deras finansieringspartner.
I podden tycker jag samtalet ofta blir väldigt bra mellan er två, och någon av de ofta förekommande gästerna.
Jag tror att era videos skulle bli mycket bättre om de istället för att konkurrera med varandra, var en gemensamt producerad video. Där ni kunde diskutera med varandra, som i podden, eller komplettera varandra, och på så sätt få till en mycket bättre video.
Jag vill tro att detta skulle ge fler tittare och bättre genomslag för videon, även om det kanske blev färre.
Fördomen jag har om BMW är att de är rätt dyra att äga och serva men jag har ju aldrig haft en så bygger väl inte på fakta så att säga. Blir kanske skillnad nu med elbilar som inte är lika krävande på service men misstänker att byte av skivor och belägg kommer kosta en och annan krona?
Jag läser ofta reviews av olika verksamheter häromkring som jag känner väl det kan vara kött och grönt krogar byggvaror verkstäder mm och börjar alltid med att läsa en och två stjärnor och väldigt ofta känns det som en konkurrent eller någon som bara klagar helt utan substans Är du sugen på en BMW uppsök din lokala ÅF kolla klämm snacka och provkör och bilda dig en egen uppfattning om din ÅF känns det fel finns det någon annan inte för långt bort Finansiering kan du som oftast föreslå den aktör du vill jobba med är du en seriös kund så vill dom jobba med dig och sälja en bil
Tro det eller ej men allt som står på internet är inte sant…
Jag är lite förvånad. I er podd @cgullin och @Esse så bjuder ni ibland in @Kristofer. Och diskussionen har varit att ni alla producerar likartade videor. Inget fel med det tycker jag.
Men skulle det inte vara intressant att bjuda in en fjärde svensk bloggare? En som jag tycker ofta levererar väldigt informativa tester? Han är väldigt konsekvent och testar alla bilar enligt samma schema. Jag tror ni vet vem han är. Han är svensk (SD protesterar säkert), men pratar engelska i videorna. Behöver jag ge er en länk?
It’s only electric? Det är helt okej att länka och komma med förslag på gäster
Så klart. Men inget ni hade tänkt på tydligen. Eller valt bort kanske? För mig är han den som gör de mest jämförbara testerna av er. Ni skulle må bra av att ha honom med er.
Det här eskalerade snabbt
För de som eventuellt inte hittat It’s only electric: https://www.youtube.com/channel/UCL07Y779E_2H-S7pvD98eAA
Vilken onödigt usel attityd. Alla tänker inte som dig, ta det lugnt.
För att föra ämnet vidare så lite konstruktiv kritik adresserat @Esse @cgullin och @Kristofer
Ni har ganska olika sätt att presentera samma saker, och på Youtube blir det ganska tydligt då kroppsspråk också blir en del av ert signum.
Men kan ärligt säga att jag bara kollar på en av era recensioner om det inte är en bil jag finner riktigt intressant.
Så då blir det den som först hamnar i flödet de dagar jag har tiden för youtube.
Men en sak som jag saknar lite dock hos många YouTubers är samspelet som två personer har när de tillsammans gör en recension.
Det ger en extra nivå och nyanser av oliktänkande kan lyftas på ett helt annat sätt.
Men jag förstår svårigheterna när man inte aktivt arbetar ihop under samma tak och att det förmodligen, till att börja med, inte ger dubbelt med inkomster.
Min favorit här är Throttle House som verkligen har dynamik…och en sjuk budget med tanke på hur mycket de syns.
Men kanske en idé till er tre.
Gör en riktig äkta roadtrip, med tre olika bilar där ni turas om och surrar vilt i några dagar.
Kanske tillsammans med SECC nästa sommar till en start och sen dra på småvägar över Norge söderut.
Ni behöver inte gå all in TopGear och dra ut i värmländska djungeln med varsitt lik till bil men kombinera allt ni gör vanligtvis och få in det under en längre produktion kanske i 3-4 avsnitt där allt kombineras, och då med tre för sverige högintressanta bilar.
Host host ID7, I5, A6.
“Usel attityd”, vad menar du? Förklara. Det enda jag sa var att alla hans tester görs på samma sätt och att de är jämförbara mellan olika bilar, det inkluderar förbrukning, acceleration, laddhastighet och ljudkomfort.