När jag skall ut och köra med min nuvarande bil(Zeekr X) så är det lite irriterande att jag måste gå igenom ett par steg varje gång. I mitt fall vill jag stänga av trötthetsvarnare, distraktionsvarnare, körfältsassistent och hastighetsvarnare. Utöver detta så är det inte ovanligt att Android Auto inte hoppar igång automatiskt och då måste den startas från Zeekr’s app drawer. Och om systemet har uppdaterats eller av någon anledning startats om så aktiveras även alltid varning för hastighetsförändring vilket är helt olidligt.
Är det så här på alla elbilar och märken eller finns det vissa som har löst detta på något smartare sätt så att “komma iväg“ -tiden kan sänkas?
Min ID 4 var irriterande. Först den där ”Välkommen”-bilden som alltid kom. CarPlay startade ofta med lång fördröjning etc. För att stänga av den irriterande lane assist så behövde man först klicka på en touchknapp, sen på en knappt på skärmen och sen en knapp igen på skärmen. Sen var man tvungen att trycka sig ut från den menyn på ett kryss.
Tacka vet jag vår nya i5:a. Bara att tuta och köra och stänga av hastighetsvarnaren på ratten. CarPlay startar snabbt som tusan också - och olika nycklar kan vara kopplade till olika profiler.
Cupra Born tillverkad Januari 2024 . Gör ingenting mer än att jag trycker ok på välkommen med mig som användare . Inga ljud om jag inte vinglar något förfärligt , som kan ske om jag är dum nog att ändra saker på skärmen under körning, som händer ibland . Kör ofta över hastighets gräns , men inga ljud .
Min ID.BUZZ är tillverkad mars 2024 så ingen hastighetsvarning (från 7 juli 2024) “välkommen skärmen” släckte min service tech åt mig då det bara är jag som kör bilen om av någon anledning man vill ändra förare går det i infotainmentsystemet Android Auto startar innan jag lagt i B och kör iväg
Jag behöver bara nyckeln i fickan så bär det av helt knapplöst (som i Erica Jongs klassiker Rädd att Flyga) det enda jag skulle önska vore att som när jag närmar mig låser den upp dörrarna att den även låste när jag gick ifrån den och vänder mig om för att beundra den….
Edit: ett tips för att Android Auto ska starta snabbt fick jag från Blaupunkt när Android Auto i Golfen ofta inte startade automatiskt det är inte i bilen utan telefonen Om man regelbundet startar om telefonen så den rensar casheminnet slipper man att dom inte hittar varandra Brukar starta om min några gånger i månaden och har inga problem med att Android Auto inte hoppar igång direkt i både ID.BUZZ och Golfen Ska tydligen funka på CarPlay också
Volvo EX40/EC40 är det bara att sätta sig, dra i spaken och iväg. Renault och Nissan har den magiska stänga av allt man förkonfigurerat med två tryck på knappen när man satt sig
MG4 från 2022 här. Mycket plingande i början, men efter uppdateringar och ändrade inställningar så är nästan allt lugnt. Blinkande hastighetsskyltar på skärmen när bilen felaktigt registrerar närstående körfils hastighet är det enda som jag irriterar mig på, men inga pling. Vissa tejpar över den delen av skärmen, men det stör mig inte så mycket. En liten puck som ger mig trådlös Android Auto gör att jag har allt jag behöver.
Ändå valde du bilen, så antar att andra fördelar överväger. Svårt att hitta en perfekt bil. Kompromisser blir det, bara välje vilka.
Hutruns C40 är enkel, min EQS hälsar välkommen men det ska jag konfigurera så det försvinner. Trycka på PÅ-knappen behövs däremot inte på Volvon. Hade gärna sluppit det i EQS, men annars är den överlägsen det mesta annat. För mig alltså.
Polestar 2. Förrädiskt enkel. Sätt dig, växelspaken i Drive, sen kör. I nya modellen behöver du med snabb rattklick stänga av hastighetsvarnarn. Det blir reflex ganska fort. Kanske den bästa sätt-dig-och-kör bil jag haft.
Jag hade en Renault Zoe innan denna och där vill jag minnas att det inte var en massa grejer som jag stängde av när jag skulle iväg. Därmed insåg jag inte att det skulle vara detta på Zeekr. Men så är det och därav att jag skapade tråden när jag nu skall välja en ny bil/märke.
I stort inte kört en enda bil där jag måste stänga av något varje gång, förutom vissa tider på vintern där jag föredrar att köra utan lane assist oavsett bilmärke.
Ett exempel på bil som är “bra" är väl Renault som har möjlighet att programmera en knapp till att stänga av de funktioner man inte vill ha om jag kommer ihåg rätt från recensionerna. Dock måste knappen tryckas varje gång.
Jag trodde att en del av dessa saker som jag behöver stänga av var reglerade via EU. Exempelvis trötthetsvarnare och distraktionsvarnare och att tillverkarna var tvungna att ha dem aktiverade vid varje start. Är så inte fallet?
Japp jag tror att hastighets-, trötthets- och distraktionsvarnare samt lane assist är krav på att vara igång varje gång bilen startas (givetvis beroende på årsmodell).
Så det är väl snarare frågan om hur bra/dåligt man implementerar dessa krav som tillverkare som ger en behovet av att stänga av.
Ioniq 5 får ofta kritik för pling, startknapp och att man behöver svara på frågor innan man kör iväg. Jag har en Ioniq 5 2025 och gör så här
På väg ut till bilen startar jag myHyundai appen i telefonen och startar fövärmning/kyla i bilen
Jag kliver in i bilen och stänger dörren
Bilen plingar och går in i Ready läge
Jag lägger i Drive och Kör iväg
Jag svarar inte på bilens två frågor
Android Auto startas och jag säger till Gemini vart jag ska köra
Om jag kör lite över hastighetsbegränsningen och vill stänga av varningen trycker jag på en knapp på ratten. Jag kan också sänka volymen på varningsljudet så att det inte stör
Ja, det stämmer för bilmodeller som kom sommaren 2022 eller senare, samt alla nya bilar (oavsett hur ny modellen är) sedan sommaren 2024. Renault Zoe kom tidigare och omfattades inte.
Det är ganska lätt att hitta uppgifter om vilka av dessa så kallade ADAS (advanced driver assistance systems) som måste finnas i bilar av olika årsmodeller, men svårare att hitta otvetydiga texter om vilka av dem som måste slås på automatiskt varje gång man startar bilen. Jag har ofta hört/sett att när det gäller de system (som t ex hastighetsvarnaren) som alltid ska slås på, får det inte vara “för lätt” att stänga av dem. Det ska inte gå att stänga av allt med en enda knapptryckning utan det ska krävas minst två. Jag vet inte om det finns lagstöd för den tolkningen eller om det är en sägen eller kanske en ungefärlig tumregel. Hur som helst så verkar det vara en vanlig uppfattning.
Som @mattserl och @Zander nämnde ovan, hör nog Renault till de biltillverkare som har lyckats bäst med att implementera ett enkelt sätt att stänga av oönskade funktioner. I en meny för personliga preferenser ställer man in vilka system man vill använda och vilka man vill stänga av (och det gäller inte bara de obligatoriska funktionerna utan även andra). Dessa val gör man en gång, inte vid varje körning. Sedan kan man aktivera sina personliga preferenser vid varje körtillfälle genom att trycka två gånger på en fysisk knapp. Mycket enklare kan det knappast bli utan att bryta mot regelverket.
Sedan tycker jag att Renaults varningar är någorlunda diskreta och de varnar ganska sällan i onödan (även om det kan hända att bilen misstar sig t ex beträffande tillåten hastighet vid enstaka tillfällen som i snöyra i vintras) så jag låter dem ofta vara på trots att det är enkelt att stänga av allt med en dubbeltryckning.
Här vet jag bland annat att Tesla-communityn kommit långt. En dongel i ODB-porten och appen Enhanced (?) så verkar man kunna döda allt irriterande automatiskt.
Jag tänker det kommer dyka upp mer sådant till andra märken.
Framåt kommer det här bli ännu mer irriterande. Systemen kan ju stängas av i början av varje körning till nästa körning idag. Men från nya modeller från runt typ nu kommer de slås på automatiskt igen efter en viss tid.
Herregud. EUs mammafasoner börjar bli riktigt tröttsamma. Undrar om det till slut leder till att äldre bilar blir mer åtråvärda då man slipper känslan av att befinna sig i en actionscen från Star Trek varje gång man når med foten till gaspedalen eller råka nysa. Har inte EU förstått hur glädjedödande dessa bing bong ljud är?
Säger ju mest att Zeekr inte fått till mjukvaran rätt. I mkn Mercedes så slår jag av hastighetsvarnaren men det gör jag med en knapp på ratten, resten sv systemen fungerar som de ska och stör mig inte. Upplever att europeiska tillverkare är bättre på dessa system medan framförallt asiatiska överdriver ljuden och hur mycket systemen ska gå in.
Att mjukvara finns i bakgrunden och inte stör förrän det behövs, är exempel på egenskaper som för mig kännetecknar verklig premium! Dessa kanske inte märks på en kort provkörning.
Därför jag provar många gånger och lägger tid på att testa olika funktioner. Man blir galen på småsaker som stör om man kör mycket bil som jag gör.
Och …Har upptäckt på min EOS flera omtänksamma detaljer som jag inte fångade upp vid provkörningarna. Till exempel sätter bilen automatiskt på klima när den känner av att jag närmar mig bilen så när bilen fäller ut handtagen antingen värmer eller kyler bilen kupé och sätter på sätesvärme eller startar kylningen i sätena.
Den tänder även läslampan i passagerarätet då jag för handen dit så att man slipper famla i mörkret. Och läslampan lyser bara i sätet så man inte blir bländad då man kör. Småsaker som visar på omtänksamhet.