Jag sitter i valet och kvalet om jag ska byta till elbil, det är en extrem djungel men kan ganska snabbt filtrera på bilar då kostnaderna varierar ganska rejält.
Jag sitter idag på en XC60 D4 inscpription vilket har hållt värdet bra, jag är inne på mitt 3:e år på restvärdeslån och köpte den för 319 000:-, har blivit erbjuder 260 000 och har kvar 203 på lånet så det blir lite pengar över. Så nu kikar jag på en elbil runt 300 000:-. XC40 har varit intressant en längre tid men man hör både det ena och det andra, vissa är sjukt nöjda men andra inte. Jag åker inga långa sträckor (vilket gör att jag måste byta från diesel) plus att jag kan ladda på jobbet for free. Min fråga är egentligen vad service kostar på en XC40? Är det mer värt och byta? Hur mycket förlorar jag i kvalité och känsla om jag byter från en inscription till typ Core eller Plus? Ja det är många frågor men man vill liksom inte göra bort sig.
Polare har en. Fin bil med hög komfort. Han är nöjd. Däremot lite begränsad räckvidd. Skulle i första hand rekommendera Long Range Polestar 2 2024+ modell som Volvobesläktad elbil. Grymt bra räckvidd + snabbare laddning och mycket snyggare bil. Billig service och försäkring. Praktisk trots sedan då baken är hatchback. Som sagt, räckvidden är lite XC40s svaghet.
Ja jag har förstått att räckvidden är lite begränsad, jag tror inte att det är ett större problem för min del då jag för det mesta åker mellan hemmet och jobbet, nån gång i månaden kanske till Falun, Borlänge regionen som är 9-11 mil enkel resa vilket gör att det skulle funka ganska bra oavsett.
Dock så är jag lite osäker kring utrustningen, har som sagt kollat runt lite och det skiljer sig enormt på bekvämligheter om man jämför med min XC60 D4 som jag har idag, ibland får man inte med elstolar, Blis, eller t.o.m förvärmare, så det känns som man måste vara extremt noga med vad man får.
Har du nån aning om vad servicen kostar på en?
Tycker ju själv att den är extremt läcker både fram och innuti men bakändan gillar jag inte, men det är nog nåt man vänjer sig vid.
Jag har haft XC40 bensin, Polestar 2 LRDM, XC40 Recharge bakhjulsdriven med stora batteriet och har nu en ID4 GTX.
Det har skrivits mycket om XC40 här på forumet tidigare så det finns mycket att läsa.
För 300 tkr får du den framhjulsdrivna med 69 kWh-batteriet som såldes/leasades i stora mängder för 3-4 år sedan. Fina bilar som levererar bra och vettiga egenskaper, men de senare årsmodellerna med bakhjulsdrift är klart trevligare.
Det vanligaste utrustningspaketet är Core och då får man basutrustningen men inget extra. Exempelvis elstolar ligger i Plus. I Ultra är det framförallt glastak och 360-kamera. Utöver detta var klimatpaket, Pilot Assist, Pixel LEDvoch interiörklädsel separata tillval. Värt att känna till är att för att få belysning i baksätet behövde man uppgradera interiörklädsel vilket de flesta inte har. Din Inscription är väl ganska max-utrustad, så du kan behöva jämföra en del om det är något specifikt du vill ha. Exempelvis stolarna är nog trevligare i din nuvarande bil.
Service på dessa bilar är förhållandevis prisvärt, vet inte exakt men runt 3000kr för en basservice brukar det ligga på hos Volvo.
Jag har sökt lite här men kan inte riktigt hitta frågan kring utrustning på bilen, jag skulle ju nästan önska att man kan tumma på vissa bekvämligheter just för att Elbilen i sig är en betydligt trevligare upplevelse än en diesel. Är jag fel på det då?
Har du gjort en seriös TCO-kalkyl över behålla vs. byta bil?
I den prisklassen du pratar om förlorar du i regel runt 40-60 tkr av att byta in en bil.
Jag tvivlar på att du kommer kunna räkna hem det, vs. att bara ta ett nytt lån på 2-3 år och betala av bilen helt. Sen om 2-3 år kan du köpa en elbil som är betydligt bättre än en XC40 recharge.
Hela anledningen till att standardlånet idag är på 3 år+restvärde, trots att bilar är så dyra och få har råd att betala av hela bilen på 3 år, är just för att lura folk att göra exakt det du gör - lämna tillbaka sina bilar tidigt (med förhoppning att du köper en till bil från samma säljare).
>Hur mycket förlorar jag i kvalité och känsla om jag byter från en inscription till typ Core eller Plus?
Väldigt mycket. Massvis med små inredningsdetaljer som skiljer sig t.ex.
Sen är XC60 är en lite finare bil än XC40n. Jag gillar elbilar, och Volvos drivlinor (med 4-cylindriga motorer och sega växellådor) är allt annat än kul, men… XC40 recharge är inte en toppen-elbil, det är en fossilbil som elektrifierats, och det märks.
Är ju också värt att nämna att XC40 inte har B&W, vilket är en stor nackdel då B&W är ungefär 40% av anledningen till att äga en Volvo. Fast har din XC60 inte det så kanske det inte spelar så stor roll (men då valde du fel när du köpte bilen
Harman Kardon-systemet är inte ens i närheten).
Ja jag sitter väl i ett lite valet och kvalet läge, allt beror ju på hur bilens värde förändras dom kommande 2-3 åren, den har gått 17300 mil och ligger väl runt 20 000 om 2-3 år, då sjunker nog värdet ganska mycket. Så om jag vill få ut nåt av min bil idag så skulle det nog vara att göra sig av med den inom nån månad och skaffa nåt annat.
Visst är ljudet viktigt men det har aldrig varit min högsta prio när det gäller bilköp, men nog hade det varit gött med ett nice sound i bilen, dock så är det helt okey i min som jag har idag men det är nog ändå Volvos orginal, det är iaf inget speciellt. ![]()
Hm, det förändrar ju situationen en del. Men vid 17300 mil är du redan långt utanför där helförsäkringen täcker maskinskada, så någon störtdykning av värde lär du inte se. Kolla blocket, du kan köpa XC60s som är lika gamla som din med allt från 17 000-40 000 mil på mätaren, det är inte SÅ stor skillnad på priset för några tusen mil extra (obs: kolla upp med car.info eller liknande och skippa de som varit taxi-registrerade, sånt drar typ 20-30 tkr på priset direkt - givet att din xc60 inte är taxiregistrerad dvs).
Jag kräver att du testar en V60/V90 (eller typ Polestar 3) med B&W innan du köper din nästa bil ![]()
Om du tycker om det - så vet du varför du inte vill vara utan det.
Om inte, skatta dig lyckligt att dina framtida bilköp blir mycket billigare.
Känns som det kan vara extremt dumt att utmana ödet när jag inte vet bättre nu ![]()
Det hedoniska löpbandet strikes back again!
Jag kräver att du går med i en munkorder och testar på hur det är att leva livet så ![]()
Volvo XC40 är byggd för att vara en billigare bil än XC60 från början och känslan av att ”gå ner sig” kommer nog finnas där oavsett utrustning. Å andra sidan kan det ju vara värt det av andra skäl
Utrustningsmässigt skulle jag säga att du vill ha en Plus för att inte gå miste om ”allt det najsiga”. Ultra kommer med extra allt men Plus är den vanligaste utrustningsversionen så finns många utav den och den har det viktigaste.
Självklart är elbilen en mycket trevligare upplevelse än din diesel och bara det gör det värt det! Det är ingen tvekan om att du blir kanonnöjd att byta till en XC40, och den kommer förmodligen tappa väldigt lite i värde de kommande tre åren på samma sätt som din XC60 har gjort. Sen är frågan om avsaknad av utrustning, hur mycket det påverkar din upplevelse. Om elstolar är viktigt så måste du ha Plus, om 360-kamera och glastak är viktigt måste du ha Ultimate (skrev Ultra förut men gamla namnet är Ultimate). Om du pendlar mycket landsväg i mörker så ta en med Pixel LED, om du har barn i baksätet så se till att välja en som ha uppgraderad sätesinteriör. Klimatpaket har i princip alla vilket är trevligt för där ingår rattvärme.
Problemet är om man vill ha 360-kamera, men absolut inte soltak.
Ja 40 är en enklare bil, men köp en Ultimate / Ultra (olika namn beroende på ÅM) så blir 40’an trevligare!
Vi gjorde så. Samt utöver Ultra…ville vi ha 20", Pixel, uppgraderad klädsel, vit pärlemor, tonade bakrutor mm.
Elbil med BRA kraft och 4WD gör sedan allt ännu med premium, jämfört med gamla bilen.
Med 400+ hk drar den hårt i alla farten, hustrun älskar snabba bilar.
Något med liknade utrustning letar jag efter, men tyvärr verkar dessa inte finnas utan panoramaglastak?
Håller med @cgullin och kollar själv på plus versionen där man får det mesta man behöver. Tyvärr är begagnatpriserna ganska höga på den populära versionen, men mängden begagnat gör ju att det också kan hittas fynd då säljare vill göra plats i hallarna.
Jag kommer nog avvakta till 2027 när nya EX40 planeras komma. Då lär nog priset på de begagnade gå ner betydligt mera. Det är iallafall min gissning!
Vet ju inte hur kort sträcka du kör till jobbet , men dieselbilar mår ju inte så bra av allt för stor del korta sträckor. Och kör man dieselvärmaren så drar det ur batteriet då det inte hinner återladdas på en kort sträcka . Värdeutveckling framåt är väldigt svårt att spå i , men bra värde på det du har nu , och stort värdefall från ny till begagnad och låga begagnat priser på det du vill ha . Låter ju inte som ett allt för stort risktagande.
Jag kör runt 2 km till jobbet, sen är det liksom skjutsa ungar till träning, handla mat osv i centrum så det är absolut inte bra för dieselbilen.
Kom precis tillbaka från verkstaden efter att min motorlampa lyste, visade sig vara partikelfiltergivaren som blivit sotig så den ska jag byta nu.
En ganska bra indikation på att det inte är superbra ![]()
Angående risktagande så är det väl egentligen så med alla bilar man köper, speciellt om det är nytt men det är klart att man inte vill köpa nåt som inte är värt något sen när man ska sälja liksom. Som sagt svårt att spå i framtiden såklart.
Varför vill du inte ha panoramatak? Är inte det rätt nice?
Betala dyrt för något jag inte vill ha.
Risk för läckage och missljud.
Stenskott (glastak går inte på glasförsäkringen).
Väger mer än vanligt plåttak.
Kallare i bilen på vintern och varmare på sommaren.
Takhöjden blir lägre inne i bilen.
Jag tycker det är snyggare både invändigt och utvändigt med plåttak.