Begagnad XC40 Recharge

Hmm, intressant take på det. Det är det som är så bra med såna här diskussionsforum när man får en lite annan syn på grejerna. Fullt rimligt.

Har man fått byta glastak (jag har fått byta på två bilar) så gör man allt för att slippa det på nästa bil skadan går inte på glasförsäkringen utan vagnskadan i mitt fall på en Peugeot och en Toyota så var självriskerna 6.000 och utan bil i minst en vecka sen har @Vanheden berättat om allt annat

1 gillning

Ja för mig är det tvärt om, glastak är ett måste. Är det bara BRA kvalitet finns inga nackdelar.
Alla får tycka olika

Helt rätt , alla är vi olika med olika behov . För min del handlar det mest om att jag är ljuskänslig. Kanske en chaufförs åkomma som alltid bär keps . Så åker jag med i en sån bil sätter jag på mig kepsen . Men jag skulle gissa på att dom flesta uppskattar glastak . Jag vill inte ha adaptiv farthållare eller styrassistent heller . Och dyr musikanläggning skulle vara bortkastade pengar för mig . Lyssnar mest på ljudböcker under bilfärd . Jag föredrar bilar där man får lov att beställa enskild utrustning så man inte betalar för sånt man ändå inte använder .

1 gillning

Styrassistent håller jag med om, men adaptiv farthållare är det bästa som hänt enligt mig.
Min far sa likadant som dig i början, han avskydde adaptiv farthållare, men efter några månader älskar han den.

1 gillning

Jo jag hade det på laddhybriden jag hade tidigare , men det blev mest till besvär för mig . Artros i knän som gör att det värker om jag sitter med för böjda knän , viket gjorde att jag inte kunde sträcka ut benet med farthållaren i . Lösningen blev att sitta med högerbenet utsträckt till vänster om bromspedalen . Men då blev det lite snett och konstigt i ryggen . I Cupran valde jag fartbegränsade istället, så jag kan sitta med gasen i botten med utsträckt ben . Gummans Volvo kan jag inte köra några längre sträckor heller av den anledningen numera , därav inköp av Opeln . Jag hoppades att hon skulle kunna tänka sig att köra min Opel , så vi hade klarat oss med två bilar . Den är ju manuellt växlad som hon vill ha det . Men hon vägrar att köra något annat än hennes egen bil som hon är van vid . och elbilen är det inte tal om att hon skulle köra . Så hon får väl ha kvar sin Volvo . Ska det köras långt så är det jag som får köra , då hon oftast är för trött på grund av sömnproblem . Opeln kan jag välja fartbegränsare eller farthållare , men har aldrig använt farthållaren . Den är betydligt rymligare också, så den är helt perfekt för en gammal defekt gubbe som mig . Mycket olika konstiga behov bland olika människor.

1 gillning

Men bara för att vara tydlig så kan man väl dra för glastaket från insidan om det är mycket solljus? Eller har jag missuppfattat detta?

På XC40 med glastak så finns det motoriserad solgardin som går att dra för så. Notera att även taket är öppningsbart. Har en ultimate årsm23 och är mycket nöjd.

Är det något du är missnöjd med?

Jag gjorde ett liknande byte i januari - bytte in ny Volvo V60 T6 Recharge Inscription Expression (MY21) mot en Volvo XC40 Recharge Plus (MY23).

Kan bara säga att jag är HELNÖJD. Det enda jag saknar är dragkroken, men det är mer av ett hypotetiskt problem då jag använt dragkrok en enda gång de sista fem åren…

Mitt bästa tips är att dubbelkolla utrustningslistan. Core kommer inte med BLIS, Pilot Assist och dylikt som standard, har jag för mig. Om sådant är viktigt för en bör man sikta på Plus.

Nej jag är inte missnöjd med något.
Brorsan lånade den även till fjällen förra vintern och det var inte några problem.

Har EX40 plus som familjebil och är supernöjd.

Mjukvaran var lite buggig i början, fick starta om infosystemet 2-3 gånger förra året. Nu var det ett tag sedan det strulade. Det verkar de ha fått koll på nu.

Däremot är det en rätt långsam dator i. Märks främst vid öppning av appar (Spotify) och vid profilbyten om t.ex. sambon haft bilen före mig. Tar kanske 5-10 sekunder innan alla inställningar lästs in. Hade önskat att det gick på 1-2 sekunder.

Körning och allt annat funkar bra. Pilot assist är rätt kass förutom vid motorväg, men jag nöjer mig med adaptiva farthållaren till vardags.

PS. Älskar enpedalsläget. Vill aldrig gå tillbaka till något annat.

Finns både glastak / lucka i lastbilarna med gardin . Jag har alltid till 100 % gardinen fördragen . Finns även night panel , som däremot är en finess som jag gillar och använder .

Har du Awd eller single motor?

Jag håller på och skriver på en bil just nu, det är en Ultimate single motor år 23 säger dom men rullades ut dec 22 (hm).

Problemet just nu är om det blir ”tråkigt” med lilla motorn eller om jag hellre ska köra på en Plus Awd​:see_no_evil_monkey: Det känns lite som en nice to have då jag sällan drar på så mycket men vill kunna dra husvagnen så kanske värt med awd?

Soltaket är ju såklart nice men aldrig haft det tidigare och klarat mig bra. Dock så är absolut Plus minimum.

Är det den uppdaterade modellen med bakhjulsdrift så får du ju bra räckvidd.

Tyvärr är det inte det, det här är en MY23, uppdateringen kom 24, men då kostar det på mellan 50-60k mer.

Jag har haft en bakhjulsdriven XC40 och brorsan har haft en framhjulsdriven, jag har även haft en fyrhjulsdriven Polestar 2. Självklart är den framhjulsdrivna XC40n tråkigast av de olika alternativen, men allt beror på vad man är van vid. Jämfört med fossilbilar så är den framhjulsdrivna XC40n pigg och klart tillräcklig för de flesta. Om man inte är så brydd om att göra 0-100 på 5 sekunder och vill ha en bra allroundbil med bra ekonomi så är en XC40 Recharge framhjulsdriven ett mycket bra val. :slightly_smiling_face:

Hur står sig Polestar 2 i jämförelse med Xc40 framhjulsdrivna? Tänker på körkänslan och bekvämligheten?

Min Polestar 2 var en dual motor med konstant fyrhjulsdrift, men skillnaden i bil är slående. Polestar 2 är fantastisk att köra och svänga med, den ligger stabilt på vägen och hela bilen är tightare och kompaktare invändigt. Den är ganska stötig över broskarvar. XC40n är betydligt mjukare satt och lite tystare, dessutom blir kupén och utrymmena naturligtvis mer rymliga. Det beror på vad du värdesätter och behöver. Polestar 2 är en perfekt bil för 1-2 personer men med barnstol och barnvagn är den för mig för trång tyvärr. Numera kör jag en ID4 GTX.

Kört hustruns C40 och flera Polestar 2, kan bara hålla med om sammanfattningen.
Ingen av dessa är tysta men inte värre än många konkurenter.
Tänk på att val av däck och passform mellan dörr/lister kan göra stor skillnad mellan olika exemplar.
Till hustrun valde jag mellan flera olika C40 och köpte den som var tystast vindbrus och den som var “tyst nog” från däcken. Den rullar (oväntat nog) fint och ganska tyst på 235/45/20, 255/40/20 Pirelli Scorpion SF2 recharge elect däck.