Beggad elbil för 300k

Hej! Är på jakt efter en beggad första elbil som primärbil för barnfamilj. Runt 300-350k budget.
99% av resorna är enkel väg 3-6 mil. Kommer installera laddstolpe. Har inga problem med att stanna några minuter längre vid ett laddstopp 1-2 gånger om året. Siktar nog på att behålla bilen 5-10 år och föredrar så lite strul med service/reparation som möjligt under dessa år. Föredrar komfort och estetik framför sportighet. Har provkört en Tesla Model Y (inte Juniper) och den komforten var tyvärr undermålig.

Skriv gärna om det är något mer jag ska förtydliga. Har funderat på privatleasing men vet inte om jag vågar pga att barnen lär orsaka en del mindre skador som man kanske kan bli kraftigt debiterad för vid tillbakalämnandet?

Mercedes EQB/EGC kanske? Brasklapp: Blir nog dock en långmilare då förresten, kanske medför lite service/reperationer av slitage längre fram.

1 gillning

Volvo XC40 / EX40 kanske kan vara något. Hade en XC40 elbil 2023 och vi är 4st i familjen. Där vi kört på semestrar och till fjällen. Nu har vi bytt till en EX40 och barnen är 18år (189cm lång) respektive 13 år. Faktum är att äldre grabben sitter bättre i XC40 än i den gamla V70:n vi hade.

Fördelen med XC40 / EX40 är att många reservdelar fortfarande är samma som till förbrännings XC40. En 2023 års modell kan man få för ~300kkr (tror min gamla ligger ute på Bilia för något sådant).

Estetik är ju en smaksak, men det jag uppskattar är “riktig bilinredning” dvs inte avskalat typ Tesla

3 gillningar

Håller med om XC40, mycket trevlig bil till fantastiskt pris. Hade själv en XC40 tidigare, som jag nu har bytt ut mot en ID4 GTX MY25. ID4an går också att få för ca 300 tkr men då med klart sämre infotainment och utan förvärmning inför snabbladdning jämfört med XC40. ID4 har rymligare baksäte och bagage, vilket tillsammans med uppdateringen som kom 2024 (för dyr för budgeten dock) gör den till en bra kandidat. Båda är bra och komfortabla bilar, jag skulle kika på dessa och fundera vilken som passar bäst för er.

1 gillning

Skoda Enyaq​:+1:

Många rekommenderar den. Men jag har haft svårt för den alltså. Hyrde en del såna via Volvo on Demand/M och jag klickade aldrig med modellen. :laughing:

Intressant. Får kolla vidare på dem. Hur tycker du de står sig mot Audi E-tron 55 som kommit ned väldigt mycket i pris?

Gillar XC40, men är lite orolig att den är för liten. Just nu har jag en bensindriven Kodiaq och jag tycker min väns XC60 är på gränsen till för liten. Finns det någon större i klass med XC60 eller större än så du kan rekommendera?

Det är något med ID4 som inte riktigt klickar för mig. Tror det är för att jag egentligen vill ha en sprillans ny ID7 GTX Tourer men den ryms tyvärr inte inom budget.

Håller med @DanielB Skoda Enyaq

En i familjen bytte i höstas sin Kodiaq mot en Enyaq RS demobil från en ÅF dom har tre kottar 13 16 och 19 och en hundvalp dom kör mycket och långt från Mälardalen till oss minst tre gånger om året och till Italien ett par gånger om året dom är väldigt nöjda speciellt 19åringen hon tar bilen så ofta hon kan Jag har haft Enyaq i olika versioner i flera omgångar och jag gillar den skarpt trevlig att köra bekväm och mycket utrymme trevlig inredning jag tycker faktiskt att face liften blev ganska misslyckad och den tappade mycket av sin Skôda Look

I sin storleksklass skulle den vara mitt första val

1 gillning

Tack för tipset! Har du testat den med respektive utan DCC chassi och tycker du det var en stor skillnad? Har Skoda fixat så att man kan ställa in ett schema gällande förvärmning av kupén i appen? På min Kodiaq kan man bara ha en dag åt gången vilket gör mig galen. Misstänker att det är samma app som används?

Jag har haft Enyaq både med och utan DCC chassi men som med både Skoda och VW är bilar med DCC Chassi alltid bättre (förutom GTX bilarna som bara är stumma och stötiga i alla inställningar) Utan DCC är Enyaq soft men inte så man stör sig på den det är ju ingen sportbil men hur den fungerar med full last på folk vet jag inte Nackdelen med fyrhjulsdrift är som alla VAG den vansinniga vändradien Kommer inte ihåg hur det var med förvärme/kyla men det är säkert samma som VW från appen 30 minuter i taget och det går säkert att sätta avresetider i displayen

1 gillning

Jag har kört min Audi e-tron 55 i snart 7 år nu utan några problem. Tycker det är en trevlig och komfortabel bil.

Mycket prisvärda just nu.

Bra barnsäkerhet och rymlig att packa i.

Bra vinterbil med fyrhjulsdrift och värme.

Inte någon jättelång räckvidd, men laddar snabbt så det funkar bra på långresa.

1 gillning

Kul att höra! Är det några tillval/utrustning som du rekommenderar starkt? Kör ni fortfarande helförsäkring?

Jag har fortfarande helförsäkring, 12 234:- helår 1500 mil bor i Stockholm.

Så länge maskinskadan gäller kan det ju vara lämpligt med helförsäkring.

En standard utrustad E-tron 55 gick ju på 850 000:- och en fullutrustad 1 425 000:- så det fanns ju galet mycket att välja utrustning.

Jag har till exempel night vision kamera, kul men inget nödvändigt även om den har räddat mig från viltkrock.

Standard ljudanläggning är lite tråkig, finns bättre ljud.

Sportstolarna är bekväma om du är långsmal.

Rumpvärme i baksätet och sensorstyrd öppning av bakluckan kan ju vara bekvämt.

Dragkrok har nog de flesta.

Såldes många paketutrustade i olika varianter.

1 gillning

Är det någon annan som har några andra förslag? E-tron 55 är just nu mest intressant pga storlek och att det känns som man gör en bra deal eftersom de fallit så långt under inköpspris (främst pga förbrukningen antar jag?). Ska försöka ta mig iväg och provköra en del i helgen så förslag innan dess uppskattas starkt.

Jag tror isåfall det är Enyaq som är alternativet, eller som nån skrev Audi e-tron 55. Har Polestar fortfarande kvar Privatleasing för 5995:- på Polestar 4 skulle jag kollat på det också för det är ett väldigt lågt pris.

1 gillning

Tack för tips! Vågar man privatleasing som familjebil? Tänker på att barnen lär orsaka en del onormalt slitage som lär debiteras för.

Absolut vågar man det. Finns ofta förutbestämda villkor vad som är normalt slitage och vad man får betala extra för. Jag själv har lämnat tillbaka en Polestar 2 med mer repade fälgar än godkänt utan att fått betala en krona. Känner flera barnfamiljer som leasat bil med ”normalt sliten barnfamiljsbil” som har lämnat tillbaka utan extra kostnad. Det är mycket skrönor där ute, men jag tycker det är väldigt tydligt i villkoren vad som är acceptabelt och inte när man leasar från Volvo, Volkswagen och Polestar.

2 gillningar

Vi körde privatleasing via Bilia på XC40 Recharge och det var inget som helst problem vid återlämnadet. Fanns nån repa på innerdörrar bak som var lite större och i övrigt normalt slitage. Var inte något snack om det vid återlämnadet. Som sagt 4 i familjen… visst barnen är ju lite äldre men det har varit mycket fotbollsskor i bilen.

Tog en ny EX40 på privatleasing igen. Intressant nog blev den billigare än den gamla (trots att den gamla fick miljöbilsbonusen på 70kkr) och dessutom gick jag upp till 2500mil/år (2000 mil på förra) lade till dragkrok och både loungepaket och teknikpaket. Båda var/är plus paket i grunden.

Fick ju dessutom snabbare laddning och större batteri på den nya de är trots allt detta lite billigare än den gamla per månad så bra kampanj på den.

Hade Polestar haft den kampanjen på Polestar 4 för 5995kr/mån när jag bytte hade jag tagit den istället. Det känns som ett riktigt lågt pris.

Så om man bara sköter bilen normalt så behöver man inte vara så orolig.

Säljaren och jag snackade lite om det, och hans syn på det var att om han är petig vid återlämnadet kommer ju ingen vilja beställa någon ny av honom….

1 gillning