I hustruns C40 2024 kan man ställa in navigatorn att enbart ladda på en/flera utvalda laddnätverk.
Efter att testat olika leverantörer, filtreras nu ruttplaneringen automatiskt så att C40 bara laddar hos Tesla.
Kollade på elbil till mig, och testade att göra samma sak i en BMW iX.
Kommando med rösten ”Kör till Kiruna”…varpå den valde olika laddnätverk längs resan.
Dumt.
Gick inte att filtrera ruttplaneringen eller att ställa in förvald laddleverantör???
Enl säljare (hos auktoriserad ÅF för BMW) kan inte BMW det och hellerinte Mercedes.
Gjorde vi fel eller är det bara Google-bilar (Volvo/Polestar/Renault…) som stödjer detta?
Jag kan inte alla bilars ruttplanerare, men det är ganska troligt att Google är överlägsna även på detta tack vare Google Maps (som så mycket annat med infotainmentsystem med Google).
I min nuvarande Volkswagen kan man filtrera ut Ionity alternativt de laddstationer som stöds av We Charge, Volkswagens roamingnätverk, men inte mer än så.
Dvs kan filtrera på ena av två alternativa laddnätverk. Alltid något !
Man vill minska ”bruset” då man ruttplanerar.
BMW’n visade upp alla laddare, snacka om information overload!
Hos BMW väljer du dina förvalda operatörer i appen och sen väljer man ”använd förvalda operatörer” i bilen så kommer bilen använda enbart de operatörer du valt i största möjliga mån. Att bilen visar alla operatörer som standard ser jag inte riktigt som negativt
När du är på navigeringsfliken i appen klickar du på laddstationer, då kan du längst till vänster klicka på filtreringsfilter. Under rubriken Laddningsnätverk en bit ner kan du välja dina prioriterade laddstationsoperatörer, sök fram Tesla Supercharger. Gå sedan tillbaka där du klickade på filteringsfilter och markera istället prioriterade operatörer, då kommer den endast att välja Tesla Supercharger.
Valde ”Tesla” och ”Tesla Supercharger” som föredragna operaöter (oklar på skillnaden hos BMW) och planerade en resa till Göteborg varpå den planerade med Tesla
Nu har jag inte tillgång till någon iX så jag kan inte testa tyvärr men skulle bli förvånad om det inte fungerade.
Oj, vilka krav på röstassistnterna, jag är glad om de får på rattvärme eller lyckas navigera till en plats dit jag ska, än mindre bestämma vilken operatör jag ska ladda hos Ingen bil som jag vet om som klarar det i nuläget.
Har testat lite med Gemini kopplat till google maps i mobilen och frågade “kan du navigera till malmö och bara visa tesla supercharger på vägen”.
Gemini visar rutten på karta och listar alla Tesla supercharger på vägen, så det borde vara lätt att integrera i bilarna också om det finns vilja till det
Vilken förmån att ha två super-testare på forumet, TACK till @cgullin och @Esse
Om vi sammanfattar BMW:
Inställningar
1/ i Appen välj laddstationer / filtreringsfilter / under Laddningsnätverk välj Tesla SC. Gå tillbaka till filteringsfilter och markera prioriterade operatörer
2/ i Bilens Navigator, tryck laddsymbolen / filter / välj prioriterade operatörer där Tesla SC ska synas
Navigering
Alt A: från Bilen, ge kommando “åk till Paris”, varvid bilen planerar in Tesla-laddare längs rutten
Alt B: från Appen, planera resa och skicka till bilen. Gå in i bilen och kör iväg utan att göra något