Funkar MB på samma sätt?
Låter jobbigt med dessa leksaksbilar…
![]()
I see myself out… ![]()
Mercedes har bara “alla” eller “Mercedes Me” i sina elbilar
Kollar så jag fattar…
Så man kan navigera och få antingen Mercas laddnät eller ALLA laddare?
Dvs inte filtrera enbart Tesla?
Precis så.
Hur kan Merca-köpare gå med på det??
En dealbreaker för mig att inte kunna välja EN specifik laddoperatör. Vanligt att företag har underleverantör som de skriver ramavtal med. Har man sedan fler olika bilmärken i bilflottan måste alla ladda på “företagets” ladd-partner.
För mig som reser inom EU är det viktigt med ett laddnätverk som är stort, väl fungerande och har enkel betalning = Tesla.
PS
Svängde förbi MB och torrsimmade en ny EQE. “kör till Paris” funkade inte, “kör till Berlin” funkade inte.
Funkade att ge kommando att köra inom SWE och NO…va fan ??
Min E-klass 2017 funkar bättre i navigeringen. Har det blivit sämre eller gör jag fel i EQE?
Mercedes är gräsligt anala med prenumerationer och online-aktiveringar, kan antagligen vara något sådant. Jag publicerade aldrig min EQE-långresa eftersom det visade sig att de enorma problem jag hade med ruttplanering hade blivit löst om jag bara aktiverade vad-tjänsten-nu-hette i appen. Gissar på att det är något sådant för när det väl är igång så tycker jag Mercedes är en fröjd att använda.
Men jag har inte krav på att använda en specifik operatör, jag kör gärna med BMW Charging/Volvo Charging/Mercedes Me etc för att få lite flexibilitet.
Skitbra att det funkar i mobilen (man kan navigera med tesla-appen med), men som du redan vet…problemet är att då funkar inte förvärmningen i bilens batteri.
Är därför BRA integrerad Navi är en viktig funktion.
Då BMW tydligen kan navigera med enbart Tesla-laddare, lutar det åt i4/iX eller en EX30/Polestar 2 som har Google.
Ska testa BMW själv.
Tack alla för input, uppskattas stort ![]()
Du är å andra sidan proffs, det är inte en annan… ![]()
För mig ska teknikstöd vara enkelt. (Mac/iphone/bil/TV mm), så jag kan lägga all kraft på jobbets HighTech-teknikutveckling.
Oaktat vad bilens navigator kan så undrar jag om många faktiskt bara sätter sig i bilen och låter den styra? Jag kollar alltid Chargefinder och sen navigerar jag direkt mot laddare med alternativa laddpunkter som omfall. Jag har aldrig låtit bilens navigator planera laddstopp på en resa, men det kanske bara är jag?
Håller med Jag har under snart 5 år kört Skåne - Lombardiet turochretur jag vet inte hur många gånger i elbil Första resan med elbil var i ID.3an och inför den torrkörde jag i ABRP så jag hade någon humm om var jag kunde hitta Ionity som jag hade gratisladdning hos men sedan dess går det per automatik och numera laddar jag bara där det finns kortbetalning och jag vet vart dom finns längs vägen Att låta navigatorn guida till laddplatser känns lite som det är överspelat nuförtiden när det är gödslat med laddare till man kommer till Balkan eller Albanien
Navigatorn däremot är helt oumbärlig som när man ska hitta till en Nonna långt upp i Toscana som gör en magisk Caprino på mjölk från sina tio getter men då duger bara Google Maps via Android Auto
Om jag reser utan att filma elller då, om jag ska någonstans, så låter jag bilen sköta det. Då vill jag komma fram asap, vill inte stanna och njuta av en lunch eller se vad förbrukning blir. Farthållaren går på med moms och sen stannar jag där bilen säger att jag ska stanna
planera laddstopp orkar jag inte med.
För mig handlar det om i vilket ärende jag färdas från A till B.
Har jag ett ärende och en tid att passa, så gör jag precis som @cgullin att låta bilen plenera hela resan med snabbaste vägen.
Semestertripper skulle jag först grovt planera in mina avstickade m.m från A till B.
Så gör jag nu med min fossilbil, men skulle nog göra det på samma sätt med elbil, dvs att låta bilen planera in laddstopp på utvalda laddare utefter mina rutter. Ett av mina störta krav på min framtida elbil är just att ha bra inbyggd smart ruttplanerare så jag slipper ha andra verktyg att bestämma färdvägar och laddstopp.
Försökte det, eller nja, något mellanting med eget planerat laddstopp för bilens förslag var kajko, på en 800 km tur-å-returresa uppåt inlandet med sprojlans BMW och det gick verkligen inte bra på flera sätt.
Hädanefter blir det Google Maps och manuell förkonditionering nu när jag vet ungefär hur lång tid det tar (bilen säger också hur lång tid den behöver).
Är jag ensam och bara ska mellan A och B (och det inte finns ett parti med 140 km mellan laddplatserna) spelar det väl mindre roll.
Jag brukar svänga av när det är slut på ström. Undviker även Tesla som pensten ![]()
Så du struntar i förvärmning av batteriet?
Eller startar du den manuellt?
Du får samma fråga ![]()
Man kan ju välja laddare själv i navigatorn. Jag väljer oftast laddare baserat på var den ligger alternativt vilken operatör jag har köpt månadsabonnemang hos. Bilen kan föreslå ungefär var jag vill stanna men jag byter allt som oftast ut mot någon annan som jag föredrar.
Jepp
Efter att ha gjort åtskilliga långkörningar och uppskattar tiden i bilen har jag alltid gott om tid och ladda tar den tid det tar
Stressade förare är trafikfaror och tro mig man ser dom nästan överallt
Snabb laddning innebär att man inte behöver stressa då man kör på vägen.
Att du uppehåller en laddare under längre tid än nödvändigt för andra som ska ladda, så de blir stressade är inget du reflekterar över? ![]()