Min Cupra är tillverkad Januari 2024 , och det sägs ju att MEB bilarna ska ha förvärmning från 2024 . Men jag har då inte sett någon sådan funktion i bilen . Hur den snabb-laddar i kyla vet jag inte ? . Jag har inte haft tillfälle att prova . Dom få gånger jag tar Elbilen på långkörningar, så är det på semester utflykter i sådana fall . Och då är det viktigare för oss Var vi stannar och laddar , än hur effektivt det blir tidsmässigt . Så nej vi använder ingen navigering till laddning , utan väljer trevligt ställe i ChargeFinder där vi kan njuta av tillvaron . Så länge det nu varar , sen får vi njuta av Elektrskt tåg och Taxi hoppas jag .
När jag senast stog och laddade och det inte fanns en eller flera lediga laddplatser runt mig var nog tre år sedan…
Jag åker ju inte Stockholm Sälen på Sportlovet eller Stockholm Böda Camping på Midsommar med TV4 Pölsan Jag kan ibland träffa på någon servicebil mellanchef eller resande säljare när man laddar ner genom Tyskland men aldrig några köer till laddare ofta 10-20 laddplatser och min vita ID.BUZZ helt ensam
Vem bestämmer vad som är längre tid än nödvändigt
I värsta fall, en arg småbarnspappa med skrikande barn i baksätet som väntar på sin tur till laddaren. ![]()
Han skulle köpt en dieselbil ![]()
Helt seriöst så har nog hans Navigator/ruttplanerare valt samma laddplats som många andra som valt att köra efter sin och inte free styla
Jag har aldrig använt min bils navigator. Skulle aldrig falla mig in att låta BMW planera mina stopp, känns väldigt främmande för mig. Använder Google maps via CarPlay, om jag är på okänd mark kollar jag ChargeFinder hur landet ligger.
Intressant. Du som kör mycket tänker jag vill ha en “set and forget”-lösning men å andra sidan är ju laddstationer lite av ett intresse har jag hört
Jag föredrar att köra den inbyggda om jag ska gå någonstans, oavsett bil. Helt ointresserad av att “välja laddstation” eller "planera med Chargefinder” vart jag ska stanna. Jag är i stad A och ska till stad B, där någonstans mellan behöver jag stanna, låt bilen lösa det bara ![]()
För mig handlar det om kontroll och frihet, jag vill ha det på mitt sätt, stanna där jag vill utan att BMW skall berätta det för mig. Tittar faktiskt aldrig på ”nya” laddare när jag är ute och jobbar även om intresset finns, laddar alltid på Tesla eller IONITY pga pris då jag betalar all laddning själv.
För mig är friheten att inte behöva vara begränsad till en specifik laddare det mest fördelaktiga. Att jag inte vet vart jag ska stanna och ladda innan jag sätter mig i bilen, jag vet att jag ska till plats B och Sverige dräller av så mycket laddare att jag inte är orolig över att komma dit
Förstår det praktiska och ekonomiska i att hålla sig till specifika operatörer dock, 3,50 eller 5,80 gör rätt stor skillnad på 5000 mil.
Jag tänker mig scenariot att jag har fördefinerade laddare på rutten A till B, så får bilen fixa det sedan till valet av laddare! Tycker det är bilen som ska servera mig det, istället för tvärtom om jag betalt dyra pengar för bilen ![]()
På 5,80kr/kWh (Circle K/OKQ8) vintertid och motorväg går du back på att köra i tjänst (9,5kr/mil skattefritt). Tesla Linköping kostar 2,30kr om du är där innan 09:00, liknande i Göteborg. Det är enormt stor skillnad för mig ekonomiskt över ett år vi pratar 10.000-tals kronor. Jag vet oftast på förhand var jag skall göra nästa stopp, fungerar klockrent för mig.
Lägga det ödet i BMWs händer dagligen är inte aktuellt, den kanske sköter det helt perfekt varje gång, ingen aning aldrig testat. Jag har testat på alla mina gamla elbilar, aldrig varit i närheten nöjd.
Förstår inte riktigt, du kan välja kostnad genom att ladda på billiga tider. Därmed kan du låta bilen välja laddare under dessa biliga tider…
Det borde inte vara tekniskt svårt att ha en navigator i bilen som kan filtrera på inte bara operatör, utan även pris.
Men det kanske redan finns ![]()
Blir jag sugen på att använda Elbilen till långväga transporter ? . Nej tack , jag får nog hålla mig till dom sträckorna som bilens räckvidd medger från hemmet . Så länge man använder elbilen på det viset , så är livet med elbil underbart ![]()
Om du syftar på ursprungsfrågan så kör jag Polestar 2 så det är precis som i C40.
I ID.3 kom det först 2025, kan det vara samma på Born?
Ja det verkar ju troligt då .
Ytterst märkligt att biltillverkare från norra Europa inte hade detta som standard till en början. Vill minnas att inte ens MB hade det på sina elbilar Volvo och BMW har jag inte koll på riktigt.
Nej, frågan var om även du struntar i förvärmning av batteriet.
Eller startar du den manuellt?
(Citat funktionen på detta forum gör det lite svårt att få helheten med sig ibland, ursäkta otydligheten)
Förvärmer alltid genom att navigera till snabbladdare som tyvärr är enda alternativ för Polestar (och Volvo). @cgullin och @Esse får gärna framföra konstruktiv kritik till tillverkarna där och meddela att 2026 bör manuell förvärmning både i bil och från app vara standard!
(Håller med om citatfunktionen som helt klart är stökig.)