Bilkostnad per månad

Vi är en familj som inte har dåligt med pengar, typisk medelklass, men jag blir lite chockad över hur dyrt det är med bil, och har en fundering. Vi kollar på bilar runt 280 000 kr och även med 4 procents ränta blir det ju en jädrans massa pengar att lägga per månad på en bil. Så jag undrar mest av nyfikenhet hur mycket pengar “vanligt folk” tycker det är ok att lägga per månad. Särskilt i ett läge där elbilar är dyrare än fossildrivna. Liksom, 6000 plus per månad, exklusive drivmedel, det är för mig en vansinnigt stor kostnad relativt sett. Vi har råd men det känns bisarrt att lägga nästan en halv hyra bara på en bil. Är det bara så att folk tycker det är så pass viktigt/kul/status motiverat att annat kul får stryka på foten till förmån för bilen? Skulle mest vara kul att veta vad vanligt folk spenderar. :grinning_face:

Är ocksä lite orolig över vad en treårig bil kommer att ha för räckvidd om sju år, det känns vanskligt än så länge att skaffa elbil men dieseln blir ju inte direkt billigare för varje dag som går!

Betalar 5000kr/mån för en 10 år gammal Volvo v70 exkl värdeminskning och alternativkostnad. Kan bara hålla med vansinnigt dyrt med bil :roll_eyes:

Har även en 8 år gammal elbil med 11000mil på sig. Den har typ tappat 1-2 mil av sina 20 mils räckvidd. Detta är en bil från den tidigaste perioden av elbilar och med luftkylning av batteriet samt laddat till 100% sedan den var ny. Så räckvidd på en elbil behöver du inte tänka på överhuvudtaget skulle jag säga.

Bilar är svindyrt men man får prioritera.
Körde små gamla skitbilar under 15år, innan vi hade ekonomi att köpa hus o bra bilar.
Nu då ungarna är över 20år, satsar vi mer på oss föräldrar, tex bilar…
Räknar 100k värdeminskning under 3år på min beggade EQS så plus försäkring, däck mm, räknar jag på 15k/månad. Efter 3år räknar jag med att värdefallet planar ut så då kostar den som en ny småbils-EV.
På C40’n räknar vi samma.
Vi brukar köpa nästan nya beg bilar med all utrustning, ta värdefallet snabbt och köra billigt efter 3år. Sedan ha kvar bilarna kanske 10år så det blir ekonomiskt längre fram.
(men byter EQS till el-cabbe om en fin sådan ÄNTLIGEN släpps - ser dåligt ut dessvärre !!!)

1974 kom Mk1 Golf 2024 firar Volkswagen stort 50 år med Golf

1976 kom första Golf GTI 2026 slår Volkswagen på stora trumman för 50 år med GTI och släpper ID.Polo GTI

1979 kom första Golf Cabriolet 2029 firar Volkswagen 50 år med Cabriolet och släpper ID.Golf Cabriolet?

Jag vet att jag står där med öppen plonka

Beroende på smak och behov , som storlek och räckvidd mm såklart , så finns det både Elbilar och ICE bilar att privatleasa för mellan 3 och 4000 kr i månaden . Om man känner sig bekväm med det ? . Man behöver inte bry sig om dessa farhågor iallafall .

Leasa/hyra bil gör mig orolig i och med att jag inte äger bilen själv. Men som tur är är vi alla olika :face_savoring_food:

1 gillning

Ja det verkar onekligen som att det är något som många vill/måste prioritera. Elbilar gör det ju såklart lite dyrare också. Sedan är det ju säkert en vanesak om man laget dessa pengar i många år, då kanske man inte tänker på hur mycket det egentligen kostar.

Har för närvarande en “gratis” i30 Diesel som repareras för 20 tusen om året men tror inte den affären kommer hålla för evigt. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Har också lite speciella krav, som bra utrymme för lång förare, lång körsträcka per år och het konkurrens om de få laddplatserna i BRF:en - så lång räckvidd hade lugnat nerverna. Kollar på att leasa Elroq eller EV3, som båda egentligen är på gränsen för små. Har ett litet hopp om att Ioniq 3 ska vara tillräckligt stor på insidan också!

Jag känner att jag kanske börjar bli lite tjatig eftersom jag redan har nämnt Renault Scenic E-Tech i några andra trådar, men om du kollar på dessa två så tycker jag att det ligger nära till hands att även ta med Scenic i jämförelsen. Den har längre räckvidd än de båda andra. Invändigt är både fram- och baksäten rymligare än vad vi normalt behöver och förarsätet kan därför flyttas ganska långt bakåt även om det sitter någon bakom. Bagageutrymmet är på pappret lite större än på Elroq och EV3, men det beror mest på att det är djupare och jag tror knappast att man får in större grejer.

Vi köpte en begagnad Scenic efter att nästan ha bestämt oss för Elroq/Enyaq. Då, för drygt ett år sedan, var Scenic klart mindre dyr än någon av Skodorna. Möjligen för att den kom ut på marknaden 2024 så det fanns fler som inte var helt nya. Vi har inte alls tittat på leasingpriser, så där vet jag inte hur den ligger till i jämförelse med Elroq och EV3. De är i alla fall jämförbara i många avseenden.

1 gillning

Ja det är ju väldigt olika . Jag är inte helt bekväm med leasing jag heller . Men det har passat mig bra av andra skäl än vilket som är mest otryggt .

Jag gillar verkligen att äga mina bilar och dom senaste åren hade jag gått igenom ett flertal hybrider från Mercedes Toyota och Lexus men ville gå EV då kom Tesla Fiaskot in i mitt liv som snabbt ersattes med en Toyota Auris Sportwagon Hybrid

Det blev dax att hänga upp arbetskläderna och flytta söderut och behovet av två Daily Drivers och en Pickup var inte aktuellt längre och elbilen lockade Vi behövde bara en Daily Driver så för att inte bli sittande med Svarte Petter så privatleasade vi en ID.3 för att se om det fungerade och vi var så nöjda att vi efter 3 år beställde en ID.BUZZ som vi köpte Den är idag våran Daily Driver och det funkar hur bra som helst laddar mest på uppfarten utan lån och med personalrabatt på försäkringen och bra elavtal lever vi med billigt bilinnehav

Dom andra bilarna får kosta vad dom kostar

Lite intressant frågeställning ändå . Varför har jag en helt vanlig bil ? . Jo för att jag behöver kunna ta mig till jobbet . Skulle jag ha en helt vanlig bil om jag inte arbetade eller kunde ta mig till jobbet med kollektivtrafik ? . Nej absolut inte , gumman har ju en bil som används otroligt lite , då hade det ju räckt med en bil . Är lite drygt 6000 kr i månaden all inklusive dyrt i fasta kostnader för en ny bil drygt 3000 mil om året ? . Ja Väldigt dyrt om bränslekostnaden dessutom är hög . Ganska billigt tycker jag om bränslekostnaden är låg . Dessutom högre kostnad för oss än gemensamma boendekostnader per månad , som frågeställaren jämförde med . Skulle jag ändå vilja äga en egen bil utan behovet i vardagen ? . Ja absolut , men då en entusiast bil / veteranbil mest för nöjes skull i så fall . Summan av kardemumman - varför skulle jag vilja köpa / äga en elbil när jag snart ska sluta arbetslivet ? . När bestämmer jag själv . Lite avundsjuk är man ju på dom i städer med bra kollektivtrafik dygnet runt . Bil endast till fritid och nöje hade jag upplevt som en otrolig lyx . Nu äger jag ju en helt vanlig tråkig bil ändå ett tag till , oklart hur länge ? . Men när jag har slutat jobba , får det allt bli byte till något betydligt roligare .

Som vadå?

1 gillning

Lite den situationen jag är i. Bilen är absolut inget måste för mig och är barnlös. Ibland blir jag sugen på en riktig rolig 6-8cylindrig coupe att bara ha kul i. Men gräset är alltid grönare på andra sidan och det är dyrt med bil här och kollektivtrafik är ofta en tidsparasiterande mardröm ha med göra. Kommer ihåg hur billigt försäkring och parkering var när jag bodde i småstad, och hur accepterat det var med bil för att ta sig runt. Och trots kollektivtrafik väljer de flesta ändå praktiska över roliga bilar även här.

Kommer bli tuffa val att göra om Cayman EV blir bra…då gäller det spara redan nu…

TCO på en elbil är snarare lägre än på jämförbar fossilbil. På begagnatmarknaden får man modernare elbil för samma pengar som en fossilbil, samtidigt som bränsle, skatt, reperation och service är lägre på elbilen. Samma sak med nya bilar, en fossildriven ny bil blir dyrare när man räknar in skatt, bränsle och service.

6000kr per månad är såklart en del pengar och ska givetvis sättas i relation till vad man får. Samtidigt kostar även en väldigt billig fossilbil 3000kr per månad när man räknat in allt, och med det i bakhuvudet är för mig en ny elbil värt merkostnaden alla dagar i veckan.

Har man behov av en bil och har relativt god ekonomi har jag svårt att se att 6000kr per månad är dyrt för en nyare modern bil med låga driftskostnader. Mina bilar har de senaste åren kostat mig runt 6000kr/månad i snitt, och jag tycker faktiskt inte det är mycket sett till vad jag får. Sen har såklart alla olika förutsättningar och prioriteringar, så det är alltid upp till var och en vad som är rimligt.

Finns hur mycket skoj som helst att välja bland , men något som ger mig så mycket mer än bara transport . Skruva lite på kalla vinterdagar i garaget / åka på veteranbilsrallyn och veteranmarknad med på sommaren och leta fina delar . Eller bara en trevlig utflykt till närbelägna caféer på landet . Ganska lättroad när det kommer till veteranfordon , så en fin Volvo Amazon t.e.x. Skulle vara skoj . Men återuppleva min Ford Mustang 69 som jag hade som ung , i modernare tappning ” inte El ” skulle också smaka bra .

2 gillningar

Ja så är det ju om man kör hyfsat mycket , men mer osäkert om man kör väldigt lite . Och också anledningen till att jag leasade en elbil . Dom 3000 kr nu med ICE bil och ca 3000 kr i bränslekostnad, om bilen håller och inte går sönder med dyra reparationer. Mot 6000 kr för bilen och knappt 1000 kr i månaden för elen med elbilen på mina dryga 3000 mil om året . Blir bränslet dyrare så blir begagnade ICE bilen dyrare än den nya leasade elbilen per månad . Billigaste sättet att transportera sig hyfsat bekvämt , får vara prioriterat på väg till jobbet . MEN försvinner transportbehovet och behovet av den alldagliga bilen , så blir det ju inte bara billigare , utan noll kronor till bilinnehav för transport . Helt sjukt när man tänker på att man måste jobba 3-4 dagar gratis per månad , för att kunna utföra sitt arbete . Och dessutom lägga dyrbar fritid på att ta sig dit . Nä nu får det nog snart vara färdig jobbat för min del . Någon gång ibland möjligtvis . kör man väldigt lite utanför arbetslivet har man också väldigt liten förtjänst med att köra på el . Elektrifierade bilar är ju väldigt bra till billig / bekväm / miljövänlig transport i vardagen , men inte mer än så för mig .