Billigare med elbil?

Jag har egentligen inte valt elbil för att den är billigare i drift men det var/är en trevlig bieffekt. Nu har jag dock efter drygt 4000 mil fått en felindikering i instrumentklustret, något slags electric system failure! Ringde verkstaden och de konstaterade att det kunde vara 12V batteriet (Kia) och undrade hur ofta jag laddade: en gång i veckan sa jag, vi gör mycket korta resor (en av anledningarna till elbil). Tydligen laddas 12V batteriet under de första 15 minuterna av laddcykeln så han sa vi måste ladda oftare! Jag insisterade på felsökning a 4000kr! Tvingades ta svärfars polestar på längre resa men laddade Kian ändå. När vi kommer hem så är felkoden borta, så tydligen hade verkstaden gissat rätt från början. Jag ombokade felsökning till service då de faktiskt skulle byta ut 12V batteriet. Fick dock en smärre chock när han sa priset: 9600kr!!! På en service?!? Okej de ska byta kylvätska också men vad är det mer som kostar? Tycker också serviceintervallerna är korta för Kia, 1 år eller 1500 mil, var det dubbla mot Skodan jag hade tidigare! Är det fler elbilar som är så här kostsamma i service?

Har kört 3000+ mil med vår ID 4 och det är 100+ dagar kvar innan första servicen. Uttagen i november 2022. Så vet inte ännu vad priset landar på för servicen.

Tyvärr finns det en hel del knepiga serviceintervall på många elbilar, och en del servicepunkter är bara för töntiga, typ “kontroll av infällning på sidospeglar - 400 kr”.

Eftermarknad greppar efter halmstrån för att hitta saker att ta betalt för.

3 gillningar

Service är egentligen bara ett sätt att kunna skinna kunder på mer pengar. Det är rena rama lurendrejeriet där de tar 2000kr/h för en mekaniker som har 30,000kr/mån. Finns ingen som helst rim och reson i prissättningen men det är såklart villkorat med att garantin ska gälla så man har inget val. Its a scam.

3 gillningar

Min hyundai electric har inte kostat mer än 2500 kr per service. Kan va bra fråga redan när man köper bilen vad servicen kommer kosta. Ibland kan man få en service på köpet eller så binder man ett avtal från början där service är inkluderad. Sen kan man även välja alternativa serviceställen efter 3 år.

1 gillning

Servicekrav är ju också ett sätt att följa upp nybilsgarantin - som vissa tillverkar är rätt snåla med å andra sidan.

Jag har en Kia Sorento plugin hybrid som precis var på service. Minns inte vad den gick på men nu några veckor senare så dök ett problem med Motorstyrsystemet upp under en långresa till Göteborg. På väg hem noterade jag även att batterierna gick ned på röd nivå vilket nära nog aldrig händer och bilen tappade kraft även om tanken var nära nog fylld. Håller på att försöka få kontakt med en Kia-certifierad verkstad och nu blir det intressant om den där 6-7 åriga nybilsgarantin är värt något. En kompis till mig sa att hans pappa hade fått beskedet att om du i något läge lämnat in bilen för sent(utifrån antal mil) så försvinner unybilsförsäkringen vilket verkar helt vansinnigt då service oftast endast kan göras av certifierade verkstäder och där kan det lätt vara 1 månads väntan när väl bilen signalerar att det börjar bli dags.

Ska man vara lite trist så kan man ju kanske hävda att Tesla hade upptäckt problemen med bakre länkarmarna på Model S i god tid för att göra något åt dom (via t.ex en servicebulletin) om man hade haft ett riktigt serviceprogram, istället för att som nu leva i förnekelse och påstå att det inte är ett problem.

Är rätt mycket kontroller som görs på service som kan verka meningslösa men som ändå har ett syfte.

Vet att vissa japanska bilar ännu idag har efterdragning av vissa skruvar vid service.

På nya modeller görs mycket mer kontroller också av t.ex kaross, hjulupphängning m.m för att hitta fel snabbt och få statistik på att förbättringar i produktionslinan når konsumenterna alternativt att besparingar inte märks på produkten.

Av erfarenhet på verkstadsgolvet med KIA och Hyundai 7 års garanti så har ofta någon ägare mellan 3 och 5år missat en service med någon månad eller några km och då blir det NEJ det finns en webbaserad funktion där verkstaden kan göra en ansökan om att få igenom ett garantiärende efter ett NEJ men oftast blir det ett nytt NEJ Ska man köpa begagnat och hoppas på garantin bör man kolla att allt är rätt och riktigt

Fun fact: Alfa Romeo 4C kostar första service mellan 30 och 40.000.- ALLA bultar som fäster aluminium fram och bakvagnen och ALLA bultar som fäster motor och transaxel i carbonfiber chassit ska efterdras med moment

Finns det då någon begränsning i hur tidigt du får göra en viss service? Tidigare har jag förstått det som att service skall göras runt en viss tidpunkt eller miltal. Och idag kan det vara svårt eller rent av omöjligt för alla utom de stora certifierade märkesverkstäderna att genomföra service vilket gör att köerna kan vara långa tills dess att du får en tid. Utifrån detta anser jag att om man kan bevisa att man bokat en tid så skall garantin gälla för då har man gjort vad man kunnat.

Jag hoppas att man inser att bilen trots allt inte är sämre om service råkar inträffa lite lite senare än ett exakt miltal men däremot blir jag som kund vansinnig om jag köpt en Kia där jag räknat med 7 års problemfritt bilägande och så kommer det ett NEJ pga en något för sen service. Efter det lär jag ju aldrig köpa en Kia igen om detta sker.

Allt det där står i service/garantiboken som kommer med eller finns digitalt för fordonet och det är upp till DIG som ägare att läsa det och följa informationen anser leverantören

Man kan ju tycka att det är snålt att en månad här och där betyder så mycket men hos Kia/Hyundai är det så hos Peugeot kan man ansöka om Goodwill om service missats eller garantitiden nyligen gått ut och dom var ganska generösa med det Man kan ju tycka att Peugeot/Citroen är franska skitbilar men när det kommer till kundservice är man från importören väldigt kundfokuserad men det är till syvende och sist ÅF som hanterar dig och din bil och min erfarenhet av ÅF är att dom är otroligt trötta på KW Bruun men måna om sina kunder som allt som oftast är återkommande

På min Opel hade dom inga problem att ta garantigrejer även om servicen gått förbi, var väldigt tydlig med dom att jag behöver min bil och det är dom det hänger på om intervallerna kan skötas eller inte.

1 gillning

Vi bilägare hade en artikel om just servicen på elbilar för någon månad sedan. Spannet för servicekostnaden på bilarna de hade med i artikeln var från 2.804kr till 15.400kr för 4år/8.000mil, billigast Volvo EX40, dyrast Skoda Enyaq. Förutom de 2 så var det Kia Niro EV (8.800kr), Renault Megane E-tech (11.288kr) och Nissan Leaf (14.236kr) med. Alla 5 märken säger att servicen måste utföras för att garanti ska “gälla” (volvo citerades att sagt “problem med garanti och assistans” om man inte följer service), mest fascinerande är just hur lite som ingår för dessa pengar tex testa tutan, okulärt besikta framrutan osv.

Lite synd att tidningen inte följt upp detta mer och ställt generalagent/tillverkare lite mer mot väggen, tex då de testade Enyaqen 2021 så rapporterade de första servicen efter 2 år skulle kosta 3.600kr, nu i artikeln från 2024 så har den siffran nästan dubblerats till 6.921kr, snacka om inflation.

1 gillning

Jag har aldrig gjort någon service på min Renault Zoe ZE50 2020, nu har den gått drygt 15000 mil.

Nästa år tänker jag själv byta 12V batteriet och lämna in för byte av bromsoljan vilket inte är ett GDS jobb.

Vad innebär då en “service” på Zoe. Byte av kupéluftfilter. Sedan är det bara kontrollpunkter som inte innebär ett skit.
Så i mitt fall lägga 3000:- två ggr per år (3000mil servicintervall) är absurt. 1kr/mil i servicekostnad för att sparka på däck kolla mönsterdjup, fylla på spolarvätska, kontrollera bromsbeläggens tjocklek, bromsskivornas skick, lampors funktion (med byte om så erfodras) och liknande.

Vad som INTE görs är att kolla vattenhalt i bromsvätskan. Kontrollera oljenivå eller partiklar i reduceringsväxeln. Balans i motorn. Krypströmmar.

Så service på elbilar är meningslöst för inget åtgärdas för att förebygga fel.

Om man vill att garantin ska gälla under garantitiden så är det resonemanget helt åt ****** det är bara att följa tillverkarens specifikationer vare sig man vill eller inte om man vill ha en intakt nybilsgaranti

Jag har just nu en diskussion med Volkswagen Sverige vad det gör med nybilsgarantin om jag monterar Air Ride på min ID.BUZZ väntar med spänning på svar…

Men att ens service existerar måste ju vara för att tillverkaren anser att det behövs göras något löpande för att produkten skall kunna garantera garantin. Så om service bara är dyr och inget vettigt görs så borde tillverkaren vara helt ok med det hoppas över om nu inte service bara är en stor bluff som vi konsumenter på något sätt accepterar.

Tror det jag vill säga är att jag inte gör service för att garantin skall hålla. Jag gör service för att bilen behöver det och därigenom kan tillverkaren lämna en garanti att produkten skall funka i x antal år.

1 gillning

Sanningen ligger väl nånstans däremellan.
Allt behöver service men jag kan känna att 5000 mil är en mer rimlig serviceintervall för en elbil än 2500 eller ännu mindre eller bara på tid utan hänsyn till km.

1 gillning

Volkswagens upplägg med 2år och fria mil tycker jag var en ganska bra lösning.
Sen att servicen bara var däckspark och ett kupefilter för 6000:- kan man klart ifrågasätta.

De som inte kör så längt får då lägga många kr/mil bara för att bilen skall parkeras på verkstan en dag vartannat år.

Nu med Kian kommer det bli nästan dubbelt så dyrt och bilen skall dessutom in flera gånger under de 3-4 åren vi skall ha den i företaget.
Ärligt inte helt rimligt i min mening men bara att följa tyvärr.

1 gillning

Tänkte jag skulle avsluta tråden jag startade. Servicen gick på 11047 kr (inkl vindrutetorkare och nyckelbatteribyte). Felet var att pumpen till kylvätskan lagt av (tur vi tog alternativ bil på semestern) och felsökning plus byte tog Kias garanti (tack för det!). Frågade också vad nästa service skulle kosta och den var rimligare ca 4000kr. Inser att den 7-åriga garantin betalar man med korta serviceintervaller och saftiga priser, ytterligare en aspekt att ta i beaktande, there is no such thing as a free lunch.

Oj, saftigt för en liten vattenpump med byte, särskilt som ingenjörerna haft en chans att sätta den på nåt bra ställe där den går att komma åt…

Som referens gick en hel front med lackering och montering på 8700 på en MG.