Billigare med elbil?

Fick offert idag, 14000-mila inspektionen på E-golfen, 3900 inkl material, då är det kupefilter och bromsvätska. Bestämde mig att för dom pengarna kryper jag inte under bilen :sweat_smile:

2 gillningar

Trist för ägarna men den felar just på alla kontrollpunkter man utför på en service.

Dom har dock inte bilbesiktning på samma sätt i USA så där kan hända att det är smidigare.

Kan själv inte komma ihåg sist jag fick en anmärkning på en av mina bilar.

I våras besiktigade jag min Golf Cabriolet och före mig var det en Model S när ägaren fick protokollet blev han vansinnig “Ni måste ha gjort fel det är ju en nästan ny bil det här får ni göra om” jag frågade stationschefen som besiktigat den och nu gjorde min vad det var om “Den fick 4 anmärkningar och ombesiktning på sånt som är fel på nästan alla Teslor Jag har inte besiktigat en enda med rent protokoll nästan alltid lysen men väldigt mycket hjulupphängningar och nu kommer tidiga Model S med rostskador”

Min Golf då 35 år gammal och rent protokoll

Är inget snack om att elbil är vansinnigt mycket dyrare än bensin/diesel-bil. Åtminstone om man jämför likvärdiga bilar! Inköpspriset är hutlöst! Jag har länge kört Audi och ska jag gå från befintligt a6 diesel till a6 etron så är plötsligt priset 1 miljon kr istället för ca 500k… Dieseln drar 0,5L/mil på långresor och med aktuella priser blir det fler mil än jag hinner köra innan den billigare eldriften skulle komma ikapp. Hade för miljöns skull gärna kört elbil men är inte beredd att byta ner mig till Kia eller Tesla etc.

1 gillning

Men där gör du samma fel som jag gjorde första gången. Ska du köpa ny bil behöver du jämföra en likvärdigt utrustad ny A6 diesel mot en ny A6 etron. En begagnad bil är alltid billigare än en ny.

Nja. Titta på ex q6 etron som är hyfsat likvärdig och funnits ett tag. En begagnad kostar fortfarande närmre miljonen…

1 gillning

“ett tag” = 6 månader tror jag?

Stämmer! Jämför man en q6 med en a6 från från -24 där båda gått <1000 mil skiljer det ca 400k i inköp… Det jag konstaterar är att det fortfarande är väldigt dyrt att köpa elbil från något av de klassiska tyska märkena och att jag har svårt att få kalkylen att gå ihop trots billigare driftkostnader.

1 gillning

Helt klart är Q6 en betydligt dyrare bil än gamla A6 ICE plattformen.

Men kollar man begagnade -24 med vettig utrustning så är inte A6 ICE en billig bil direkt.
Inga problem att de med 1000mil på mätaren går för över 700k.

Jämför man med nya A5 som den av någon anledning heter numer så får man en riktigt snikutrustad för 550k och en jämförbar med en proline Q6 går även A5 på närmare 750k, dvs ganska likvärdiga priser.

Kontentan är att bilar är skitdyra.

Man får ju jämföra bilar med liknande utrustning och då skiljer det väldigt många hundratusen. Håller dock med dig… Bil är dyrt hur man än gör!