Billigare med elbil?

Fick offert idag, 14000-mila inspektionen på E-golfen, 3900 inkl material, då är det kupefilter och bromsvätska. Bestämde mig att för dom pengarna kryper jag inte under bilen :sweat_smile:

2 gillningar

Trist för ägarna men den felar just på alla kontrollpunkter man utför på en service.

Dom har dock inte bilbesiktning på samma sätt i USA så där kan hända att det är smidigare.

Kan själv inte komma ihåg sist jag fick en anmärkning på en av mina bilar.

I våras besiktigade jag min Golf Cabriolet och före mig var det en Model S när ägaren fick protokollet blev han vansinnig “Ni måste ha gjort fel det är ju en nästan ny bil det här får ni göra om” jag frågade stationschefen som besiktigat den och nu gjorde min vad det var om “Den fick 4 anmärkningar och ombesiktning på sånt som är fel på nästan alla Teslor Jag har inte besiktigat en enda med rent protokoll nästan alltid lysen men väldigt mycket hjulupphängningar och nu kommer tidiga Model S med rostskador”

Min Golf då 35 år gammal och rent protokoll

Är inget snack om att elbil är vansinnigt mycket dyrare än bensin/diesel-bil. Åtminstone om man jämför likvärdiga bilar! Inköpspriset är hutlöst! Jag har länge kört Audi och ska jag gå från befintligt a6 diesel till a6 etron så är plötsligt priset 1 miljon kr istället för ca 500k… Dieseln drar 0,5L/mil på långresor och med aktuella priser blir det fler mil än jag hinner köra innan den billigare eldriften skulle komma ikapp. Hade för miljöns skull gärna kört elbil men är inte beredd att byta ner mig till Kia eller Tesla etc.

1 gillning

Men där gör du samma fel som jag gjorde första gången. Ska du köpa ny bil behöver du jämföra en likvärdigt utrustad ny A6 diesel mot en ny A6 etron. En begagnad bil är alltid billigare än en ny.

Nja. Titta på ex q6 etron som är hyfsat likvärdig och funnits ett tag. En begagnad kostar fortfarande närmre miljonen…

1 gillning

“ett tag” = 6 månader tror jag?

Stämmer! Jämför man en q6 med en a6 från från -24 där båda gått <1000 mil skiljer det ca 400k i inköp… Det jag konstaterar är att det fortfarande är väldigt dyrt att köpa elbil från något av de klassiska tyska märkena och att jag har svårt att få kalkylen att gå ihop trots billigare driftkostnader.

1 gillning

Helt klart är Q6 en betydligt dyrare bil än gamla A6 ICE plattformen.

Men kollar man begagnade -24 med vettig utrustning så är inte A6 ICE en billig bil direkt.
Inga problem att de med 1000mil på mätaren går för över 700k.

Jämför man med nya A5 som den av någon anledning heter numer så får man en riktigt snikutrustad för 550k och en jämförbar med en proline Q6 går även A5 på närmare 750k, dvs ganska likvärdiga priser.

Kontentan är att bilar är skitdyra.

Man får ju jämföra bilar med liknande utrustning och då skiljer det väldigt många hundratusen. Håller dock med dig… Bil är dyrt hur man än gör!

Model S har aluchassi, säker på att det inte var en 3?
Om S, vari bestod rostskadorna?
Hjulupphängningar kanske

Jag hade inte direkt någon utfrågning av stationschefen då det egentligen inte angår mig men han nämnde att det finns ett flertal problem som rost bromsar belysning hjulupphängningar m.m på Teslor och framförallt Model S som nu börjat bli gamla som ofta leder till ombesiktning

1 gillning

Kan nån fatta vad dem gjort förutom då bytt kupefilter., kylvätska och (utan att fråga) 12v batteriet. Måste svänga förbi där imorgon och kolla. Detta är sambons Renault zoe. 6000mil servicen gick på 12000

1 gillning

Dom första 30 åren av bilägande för mig , lämnade jag aldrig någonsin någon bil på service. Servade alltid själv och reparerade det mesta själv . Därefter serviceavtal inkluderat i leasing avgift , och garanti hela leasing perioden . Låter som jag får återgå till det när jag lämnat tillbaka sista leasing bilen . När man har tid för det bara , så är det skoj dessutom tycker jag . Tur att jag köpte en teknisk enkel bil , till framtids behov . För då vågar man ju inte tänka på vad en högvolt batteri reparation kostar .

Jo, detta kan jag svara på.

I alla A och B service så skall kupéfläktfiltet bytas (Franskt påhitt). I Sverige har vi inte så skitig luft som dom har. Jag bytte mitt nu och efter 5 år och 20 tusen mil. Såg fortfarande nytt ut, inget damm eller annat skräp lämnade filtret vid renblåsning med tryckluft. Detta är det enda som görs vid A och B service, resten är bara kontrollpunkter som Renualtservice tar mellan 1500:- och 2500:- per gång. Vår första ZE40 2019 fick en A och en B service. Därefter ingen ytterligare. Min ZE50 har inte fått en endast “service” sedan jag köpte den.

Sedan så är 12V batteriet kritiskt för funktionen så det byts på tid (5år) istället för vid behov. För ett dåligt 12V batteri ger massor av sjuka felkoder och är ett rent elände att hantera om det inträffar. Jo, jag anser att dessa skall bytas på tid, för då eliminerar man risken för problem (trots att våra batterier var i utmärkt skick så bytte jag dom på tid istället för när behovet vart akut). Att sedan Renault tar straxt över 3000:- för ett batteri som kostar runt 1300:- är ju ett problem i sig.

Sedan så skall kylvätskan också bytas på tid, 5 år. Här är det kritiskt att bara använda Renaults egen då korrosion i en elbil är tiofalt värre än i en bränslebil. Men det går bara åt en dryg liter koncentrat så det är ingen kostnad egentligen. MÅSTE återfyllas med vakuummetoden annars så finns det luftfickor i kylningen av elektroniken varvid elektroniken brinner upp… Man tömmer genom att lossa undre slangen till kylarvätskepumpen som sitter nertill till vänster, inte smidigt eller enkelt men fullt görbart hemma med upplyft bil fram.

ZE40 har ett “problem”, dess kylarvätskepump har “planerat” åldrande, så efter ett visst antal varv på pumpen så dyker det upp felmeddelanden och en dyr verkstadsräkning (pumpen kostar drygt 8000:- och tar en dryg timme att byta) (går på maskinskadedelen av helförsäkringen). Detta trots att pumpen fortfarande fungerar utmärkt, den har bara uppnått ett visst antal varv, den modige kan återställa räkneverket (via serviceverktyg och ODBII uttaget) och fortsätta köra. Men då kan det bli bärgningsbil om och när den stannar istället. Att köra utan en fungerande kylvätskepump i en elbil kan elda upp all motorelektronik och då är bilen skrot.

Vad som förvånar mig är att de inte också bytte bromsvätskan för den skall också bytas på tid, 5 år. Vanligt DOT 4 vätska men MÅSTE bytas med en övertrycksmetod annars så kommer inte bromsvätskan att bytas i ABS enheten.

Jo, jag har gjort allt ovan på 3 st Zoe tar runt 3 timmar som värst (en ZE40 och två ZE50) och normalt 2 timmar när allt är framme och förberett. Detta inklusive byte av bromsvätskan. 12V batteriet är ett “hemma” GDS-jobb att byta tar under 30 min (lika enkelt eller jobbigt som på alla andra bilar med 12V batterier).

Sedan så har bromsar och spindellederna. Bromsarna bak på ZE40 är bra eller dåliga, de dåliga slits ojämt och förstörs långt innan de borde. På ZE50 är det betydligt värre. Renault har gjort ett designfel som innebär att bromsbackarna bak inte är “flytande” som de ska, de verkar har missat att den rostfria glidplattan sitter där den sitter så bromsbackarna kärvar. Då förstörs bromsbackarna och skivorna blir skit alldeles för tidigt.

Spindellederna är underdimensionerade, det är samma som till den 600kg lättare Renault Clio. Så de slits hårt på dålig väg. Det är inget roligt/billigt byte hos en Renaultserviceverkstad då de bara byter hela länkarmarna komplett (man måste riva ner hela fronten för att ta loss den främre bulten) så räkna med 10-18 tusen för det nöjet (båda sidor)… 100% risk för nedslag på nästa besiktning. Jag har bytt två länkarmar kompletta samt därefter tre stycken spindelleder genom att pressa ut spindelleden ur länkarmen och montera en ny, inte ett kul jobb men kan klaras av normalkompetenta mekaniker. Då är det billigt, med en reservdel för 200:- och några timmars jobb. Vad som är tokviktigt på dessa (ZE40 och ZE50 samt antagligen även ZE22) är att byta krängningshämmarstagen samtidigt och att byta dessa så fort som det säger “klonk” från framvagnen vid passerande av gupp, vägbulor eller gropar. Om krängningshämmarstagen glappar så har man en förstörd spindelled inom ett år. Att byta krängningshämmarstag är ett ganska enkelt GDS jobb, reservdelen kostar runt 100:- på Autodoc.

Sedan så rekommenderar jag alla Zoe-ägare att alltid teckna den förlängda maskinskadeförsäkringen (från 15000 till 17500 mil) och att teckna en självriskelimineringsförsäkring. För motorerna får lagerproblem någonstans mellan 8000 och 20000 mil på grund av en feldesign. EDM bearbetning av lagerbanorna genom inducerad energi i rotorn som urladdas genom kullagren och sakta förstör dessa. Utbytesmotor kostar 40k och sedan är det två dagars jobb så mellan 16 och 48 tusen till…
Man vet att man har problemet när det finns ett “nytt” vinande som bara beror på hastighet, inte acceleration, regenerering eller annat (dvs även i läge N). Vi har bytta motor både i ZE40 vid 16000 mil och på min vid 17700 mil (felet anmäldes och vart godkänt som ett maskinskadefel vid 17450 mil…

Det enda som jag undrar över i din lista är packningen (RE296889243R), jag har inte behövt byta någon packning. Men packningen tillhör batteriladdaren ombord (12V laddaren). Varför de har varit inne i den enheten framgår inte (möjligen för att bryta laddningen till batteriet (vilket det inte finns behöv av om man har väntat tillräckligt länge sedan man körde (15 min, vilket man garanterat har om man byter kylvätskan) och jag kan absolut inte se någon som helst anledning att lyfta på det locket. ZE40 har en 100A DC/DC laddare, ZE50 påstås ha en 200A DC/DC laddare. Men det är stora skillnader i mjukvaran i bilarna ZE40 laddar bara 12V batteriet vid pågående laddning och vid körning och då INTE temperaturkompenserat utan en fast 13,5V laddningsspänning. ZE50 verkar ladda vid behov (och vid laddning samt körning) samt är temperaturkompenserad fullt ut (bättre lösning).

Vår ZE40 2019 har rullat 18 tusen mil nu och har SoH på 89%. Min ZE50 2020 har rullat 20100 mil nu och har SoH på 92% (96% SoH när jag köpte den 18 månader gammal 2021) så högspänningsbatteriet är inget jag oroar mig alls för.

Det som skall göras framöver är mina parkeringssensorer som krånglar, samt min backkamera som är oskarp (dis/slöja i bilden) samt fungerar intermittent (blå skärm).

1 gillning

Dra på trissor, dyrt!

Wow, superkompetens. Tack !!
Och fransk kvalitet tyvärr.
Vi funderade på Renault Megan eTech men läste på rejält. Massa problem enl ägarna.

Verkas som att BMW-ägare är nöjdast. Även MB o Volvo har vissa problem med sina elbilar