Bluetooth dongel för ABRP

Någon som kan tipsa om vilken dongel man bör ha för att läsa ut bilens data för användning till ABRP?

Har precis köpt en vLinker MC+ men inte hunnit testa den än då jag just nu kör Tesla (saknar Appla Carplay vilket man ju vill ha kopplat till ABRP då) Hämtar en Mercedes på tisdag och då får jag chansen att kolla hur bra det fungerar :slight_smile:

Hej
Jag har också tänkt skaffa OBD-dongel för att använda med ABRP. Finns det någon mer app som också är “nödvändig” att ha? Vet att EV Notify verkar bra men den funkar inte med iOS. Ser fram emot att Gullin gör en video om detta.

Från deras FAQ finns det följande info om OBD-donglar

" We cannot recommend any specific model because the OBD dongle market is a jungle. However, one hard requirement is that the device supports BLE (Bluetooth Low Energy) for connection - not classic Bluetooth. We have also compiled a short list of devices we’ve found to be compatible. You may read more about the ABRP OBD connection and check out the list here."

Dom här OBD Bluetooth dongel ligger dom och drar ström även när bilen är avstängd?

Jag hade en OBD Bluetooth dongel på en Fiat Abarth som när den blivit stående en längre tid (som sommarbilar ofta gör när man har flera att rotera) så kunde jag komma ut till ett tomt batteri visserligen lättåtgärdat med en CTEK laddare och snabbkoppling på batteriet men onödigt kan man tycka Det visade sig att den stog på hela tiden och drog väldigt lite ström men tillräckligt

Dagens elbilar har ju haft en gemensam barnsjukdom och det är alldeles för klena 12 volts batterier Vad jag vet har VAG gruppen haft en recall för byte till ett större/kraftigare batterier på sina bilar men jag har hört om andra märken där bilen suttit 2-4 veckor som resulterat i tomt 12 volts batteri Vi Bilägare har skrivit och pratat i Podden om detta

Ja dom drar batteri även med bilen avstängd tyvärr.

Jag köpte en likadan men den går inte å ansluta och inte updatera firmware på.

Meeh, så frusterande. Det är den tredje jag köper för att få till ABRP. Jag är personligen av åsikten att ABRP är trevligt att kunna planera en resa med men helt värdelös i bilen om man inte har en koppling till bilen och därför är jag lite förvånad över hur dåligt det fungerar med donglar från deras sida.

Nu när Chargefinder kommit till Carplay/Auto också så ser jag ännu mindre anledning att använda ABRP utan dongel.

Precis min tanke också att abrp i princip kräver livedata blir alldeles för yxigt att köra på ett snittvärde.

Återkoppla gärna hur de funkar i mercan.

Förstår att du vill testa, men navigeringen i Merca funkar så bra, så du behöver inte ABRP.
Du ser de allra flesta laddare och navigerar du till dem med inbyggda navin så förvärms batteriet för bra laddeffekt. Funkar till och med att navigera till Teslas Supercharger. (föreslås dock inte i navin, men du kan ju tvinga den) :slight_smile:
Se till att du får låna ett Mercedes me laddkort också kanske?

haha, jodå, så är det nog! Och när jag gör långresa med Mercedes så blir det ju med den inbyggda. Men man kan ju alltid testa ABRP, kan jag få till en video på det så är det ytterligare en box checkad :slight_smile:

1 gillning

Nope, får ingen kontant med dongeln. Kan inte uppdatera den, car scanner kan inte se den och ABRP kan se den ännu mindre… om det är möjligt. Står dock som ansluten i mina BT-inställnibgar… så nu ger jag upp, kan inte fortsätta köpa donglar för något ssom fungerar så dåligt.

Töligt värre med 3st

Kan du dela med dig om vilka du provat med?

Blev inspirerad av ditt inlägg och beställde en likadan från Amazon igår förmiddag med leverans samma kväll. Installerade den idag i Enyaqen och det gjordes utan problem. Kunde även uppdatera med hjälp av Vgate appen. Kopplade samman med ABRP och det gick också smärtfritt. Har bara kört några få km och det registreras diverse data i ABRP. Får se om det komma att löpa lika lätt framöver.

Kör med IOS 17:2 (redigerat)

Kör du iOS eller Android?

Sjukt frustrerande. Iphone 14 pro med 17.1.2 men 0 kontakt… Kul att det fungerar för dig :slight_smile:

Du kan nog inte få ut kördata via ODB på Mercedes dessvärre.

Se upp med att lämna dongeln inkopplad i låst bil om du har för vana att starta ABRP när telefonen fortfarande har bluetooth-kontakt.

Då går larmet på ID.4 och jag gissar att det är så på Skoda också. Går tyvärr inte att lösa enligt VW.

Dock tycker jag att ABRP fungerar riktigt bra nu helt utan dongel efter att ha samlat in referensdata med dongle under några månader och fått en ”kalibrerad referensförbrukning”. (Gjort en profil för sommardäck och en med vinterdäck plus takbox.)

Har du 3.2 eller senare? Upplever att just VWs navigation har blivit helt okej, vad är det som gör att du föredrar ABRP? :slight_smile: Ren nyfikenhet bara

Jag har kört med Veepeak OBDCheck BLE+ och iPhone i drygt ett år nu med ABRP och det har fungerat utan problem.