Jag har nu kört BMW iX en vecka av de två jag hyrt bilen. Upplevelsen har hittills varit ganska dålig. Jag befinner mig i ett europeiskt land där temperaturen ligger runt 2-3 grader.
Stolsklädseln känns om en jacka från Taxi Stockholm. Ful och luktar taxibil.
BMW’s navigation är ganska dålig. När jag navigerar till närmsta matvarubutik kommer jag till en lokal som verkar ha varit stängd i flera år. Butiken har flyttad. På samma sätt hittar den inte de närmsta laddstationerna utan föreslår mig att köra 14km.
Vad är problemet när det finns Apple Car Play och Google Maps? Bilen vägrar att förvärra batteriet om jag inte använder BMW’s navigation och den visar inte heller navigationen på head-up displayen.
Kopphållaren sitter jättekonstigt till och det är obekvämt att nå kaffet.
Bakluckan är konstig. Ibland öppnar den sig bara till hälften.
När jag lägger i backen startar inte backkameran hälften av gångerna och när backkameran funkar och jag bestämmer mig för att köra framåt tar det ibland lång tid innan skärmen visar kartbilden.
Jag har kört Polestar 2 en hel del och det känns som om Googles mjukvara befinner sig mil före BMW.
Att bilen inte visar karta när man använder Google Maps i Apple Carplay är inte BMW, det är Apple. Apple har endast support för två skärmar via Apple Maps.
Jag kör BMW i4 och den inbyggda Navi går ej använda, kör bara CarPlay och förvärmer batteri via genväg som jag skapat i rullgardinen. När man kör manuell förvärme så berättar den hur lång tid den behöver beroende på hur kallt det är ute, det är rätt bra.
Nackdelen med både IX och i4 är ju långsam laddning även när man förvärmer.
Ja, den laddar otroligt långsamt. Jag trodde det var för att jag inte lyckats få igång förvärmningen. Jag har laddat ett par gånger på en 300kW station. När jag kommer in med 10-20% startar den runt 120kW som sedan faller ganska snabbt under 100kW och runt 50-60% ligger den nere på 50kW.
Spelar det verkligen roll vems “fel” det är? Om resultatet är en suboptimal upplevelse så är det en anledning att inte välja bilen, utan välja en bil där det funkar bättre.
Jag och frugan var millimetrar ifrån att köpa en, men jag tycker att bilen förlorade mycket på dörrklangen. Verkligen inget BMW-klang när man stänger dörren.
Jag har inga problem med dörrklangen, snarare att man öppnar dörren med en knapp.
Ok, det är inget fel med det i princip, men knappen sitter inte i närheten av det ställe där man instinktivt vill trycka dörren utåt, så det blir en konstig armrörelse varje gång.
En annan sak som stör mig är att om man lyssnar på t.ex. en podcast så slutar den inte spela när man öppnar dörren och lämnar bilen. Jag kan höra ljudet där inne, så man missar alltid några sekunder.
Jag får för mig att de som tar beslut om mjukvara hos BMW inte använder sina egna bilar och att många saker därför känns kantiga och opraktiska.
Det finns naturligvis många bra saker med iX. Den är bekväm och relativt rolig att köra för att vara en stor SUV. Jag har fraktat lite saker, så jag är nöjd med lastutrymme och hur lätt det är att fälla sätena.
iX har ingen frunk och det är synd. Det var tänkt att jag skulle ladda över natt (AC) på hotellet och därför ligger laddkabeln framme i bakluckan. Det finns utrymme under, men eftersom jag har saker i bagaget går det inte att komma ner där utan att flytta runt. Nu spelar det inte någon roll eftersom jag inte fått AC-laddningen att fungera, vilket inte har något med bilen att göra.
Låter som du har en IX40, ix50 är lite vassare än det du beskriver men samtliga BMW elbilar som är ute är riktigt långt efter täten när vi pratar DC-prestanda i den prisklassen BMW verkar. På långresor får man dessutom meddelade att man är ytterligare begränsad i hastighet…
DC-prestandan gör att jag kommer inte välja en BMW igen, trots att mycket med bilen är riktigt bra.
Vi får hoppas de får till det bättre där. Jag har sett laddkurva på förserie Neue klasse men det går inte dra några slutsatser på det, mycket kan ändras innan kundleveranser påbörjas.
I min hörna av Sverige så har BMW handlare varit väldigt offensiva när X5 ägare tittat på ny bil så har dom fått låna en iX ett par dagar för att känna på den Jag har personligen pratat med två som kände precis som du “för mycket rymdskepp sticker ut like a sore thumb inget man vill synas i” sa Lundell och och min andra vän kände att den inte var “riktigt färdig” båda köpte en ny X5 Laddhybrid
Tycker personligen att iX är ett felsteg i BMW formspråk man får ju hoppas att Neue Klasse inte följer i samma spår I4 och i5 känns verkligen OG BMW
Var även min första bil, dock lite mer rost. Ingen direkt synlig rost men när jag skulle byta däck då jag hade haft den några år så ville inte bilen höjas av domkraften för den var så genomrostad i balkarna blev skroten efter det.