BMW presenterar Neue Klasse X Concept den 21 mars

Under morgondagen kommer BMW att presentera Neue Klasse X Concept, vilket är en bil som jag ser fram emot att få veta mer om.

Det har - så klart - redan läckt bilder. Det är onekligen ett annorlunda designspråk om man jämför med t ex i5.

Det ryktas om 350 kW i denna och kommande Neue Klasse-bilar.

Nå - vad tycker ni om den? Finns mer att läsa här.

Sehr schön aber vielleicht teuer!

Gillar njurarna, tillbaka till gamla BMW igen. :+1:
I övrigt inte så kul.

Tydligt att designspråket från iX fortsätter, om än något mindre njurar i fram. Jag vet inte om jag tyckte det såg så spännande ut faktiskt, tycker inte iX ser så spännande ut heller… 350 kW DC-laddning kan bli intressant att se hur man jobbat med laddkurvan, om 350 kW är en teoretisk gräns eller om man faktiskt kan ligga där någon minut :stuck_out_tongue:

Jag är dock svag för svarta iX. Dock tycker jag att det är otroligt synd att dörrklangen i iX är så dålig, vilket är märkligt eftersom i4 har ett riktigt bra ljud.

Jag måste ändå säga att jag tycker att denna ser väldigt lovande ut. Verkar vara en ljus och rymlig bil invändigt.

Kollat videon nu och tar nog tillbaka en del :slight_smile: utsidan ser nog rätt bra ut ändå :slight_smile: ser stor ut för att vara nya iX3. Insidan tycker jag dock ser hemsk ut, en gammal nött filt och pressad kartong, jag hoppas det endast förblir koncept! Häftig och smart display längst fram :slight_smile:

Känns som att de väljer färger och material från ursprungliga Neue Klasses tid, så min teori är att det bara är nu i konceptbilarna som det ser ut så här. :smile:

Tyskarna har visat sig ganska starka när det kommer till höga strömstyrkor under längre tid på laddning. När man tar klivet till 800v så ändras nog inte det. Taycan facelift kunde köra 320kw från 10-50% utan att ens tackla av. Jag blir förvånad om vi inte ser 500A i iaf 10 min.

Är ingen big fan av iX men den här skulle jag kunna tänka mig :slight_smile:

Jag har levt med en del fördomar om BMW. Blev kanske skadad då nån försökte kränga en stulen BMW 2002 till mig i unga dagar. Snygga attraktiva bilar är mera stöldbegärliga än alldagliga bilar. Sedan är förhoppningsvis alla bilar idag svårare att stjäla.

Nåväl Den nya suven är väldigt intressant även för en BMW skeptiker som mig och de verkar satsa på precis rätt saker i Neue Klasse. Vad är största chansen om valet är att Neue Klasse kommer ut med en <500 000kr version, eller att jag vinner en miljon på lotteri? :slight_smile:

Jag har inget emot ny teknik som förbättrar bilen men är inte helt säker på om allt för futuristiska interiörer och exteriörer på klassiska Europeiska premiummärken kommer gå hem hos kunderna. Men skall bli intressant att följa.

1 gillning

Det här 100%. Inte imponerad och jag hoppas det är kraftigt överdrivet i design.

Jag prioriterar funktion före design, men håller med om att det kan göras om en del designmässigt från cenceptet.
Anledningen att jag gillar BMW med neue Klasse är deras nya funktioner som de planerar införa. Mycket med just kopplingen till säkerhet och förarens uppsikt över omgivningen och vägen. Säkerhetsfunktioner som kommer att kännas befriande och tryggt, istället för påtvingade och funktioner man vill stänga av!
Där hoppas jag ALLA leverantörer tar efter, istället för att lägga alla kort på självkörande bilar. Bravo BMW!!!

Hrm. Jag trodde vi kommit ur rymdskeppsfasen nu, men antar att BMW inte övergett den kinesiska marknaden ännu fast de borde inse att de är rökta där ändå.

BMW Panoramic iDrive är väl hej och hå för en yngre tech generation men för oss lite till åren komna (och som oftast är stadd i kassa för att kunna köpa bilen) är det helt ointressant och för mig som använder glasögon när jag kör för att se instrumenteringen har jag ännu inte kört en HUD som jag inte måste släcka vid mörkerkörning för att den stör synfältet förutom Peugeot & Citroen lilla plastskärm som dyker upp på instrumentbrädan

Hört från mina BMW kontakter att när väl Neue Klasse står på snhowroom golvet så är dom oroliga för att den trogna BMW köparen (inte förmånsbils föraren) kommer precis som @iconoclast tycka att det är för mycket rymdskepp och köpa en ICE eller laddhybrid X3 eller X5 istället eller i värsta fall byta märke

Jag har en krog runt hörnet som just fick två Michelin stjärnor ägaren är bilintresserad och vi pratar ofta bilar Krogen har BMW spons och han kör privat en ny iX3 till krogen fick dom en i7 att hämta kunder i men det gnälldes (och det vill man ju inte att 10.000.- / person kunder ska göra) dom bytte den mot en X7 och det lugnade sig lite men nu lutar det åt en eller två ID.BUZZ LWB till våren Han tror att hans klientel kan tycka att en ID.BUZZ kan vara en blinkning och inte så flash Dom har även satt upp 8 st laddare för sina kunder som kommer i elbil…

Allt är relativt vad gäller rymdskeppsfasen. Jänkarna ska väl vara värst på det också vad det lider.
Vem vet snart kanske inte kineserna och volvo m fl. jämföra sig med Tesla i allt. Detta kanske blir framtidens bilar. Vet inte vad som är värst, Tesla eller denna skapelse :slight_smile:

Ajdå det var en generalisering som som heter duga över oss äldre bilförare. :slight_smile:
Jag anser mig tillhöra den skaran du syftar på, men känner inte alls igen din beskrivning av oss äldre bilförare. Jag har personligen ganska knaper kassa i jämförelse och har möjligen råd att skaffa en mindre bil ny eller större begagnad. Har också halvtaskig syn på nära håll utan glasögon och har problem med att köra i mörker jag med. Har ingen HUD, men väl en liten stackare till förardisplay. Fördelen är ju att jag kan dimma den så funkar det ändå bra. All instrumentering är också behagligt upplysta och stör inte. Gissar att man i moderna bilar också kan justera belysningen och/eller stänga av så jag ser inga problem med det, men undviker helst att köra i mörker om jag kan undvika det.

Jag föredrar faktiskt panoramic lösningen över det mesta annat man stoppar in i infotaimentsystemen idag och som i sin tur kräver en stor fet skärm. Flytta de stora skärmarna till baksätet istället för de som gillar det och anpassa förarspecifika grejor istället väl synligt enl panoramic stuket så slipper man glo ner i en skärm eller behöver kolla in i en liten plottrig förarskärm som alla bilarna har idag.

Jag tror inte du har rätt i ditt antagande att de trogna BMW köparna överger BMW pga deras Neue klasse. BMW köpare är nog som Volvo köparna trogna oavsett vad leverantören hittar på. I Volvos fall till det sämre, men i BMW’s fall nog till det bättre funktionsmässigt. Sedan hoppas ju jag att billigare bilar också anammar funktionerna.

Aptera är iochförsig, om inte en scam, så åtminstone ett hobbyprojekt i allt för stora byxor som aldrig kommer släppa ett fordon till de som förköpt. Förstår inte riktigt hur Elbilen kunde gå på det bara och ta dem på allvar.

1 gillning

Jo jag håller med om att det nog kan vara förlustpengar för de som förköpt Aptera. Om Elon Musk gör/gjorde samma sak så är det iallafall ingen Tesla aktieägare som tycker det är scam.
Så allt bestäms väl vem som agerar så och förstås vem som har pengarna att göra som de vill.
Jag är inte så förtjust i varken tillvägagångssättet eller en sådan utveckling, men jag är väl för gammalmodig antar jag :slight_smile:

hejhej, 32-åring här som gärna vill ha knappar och ett herdeligt, fysiskt volymvred :sweat_smile:

1 gillning