Så om du är en BMW ägare med minst 5-7 BMW bilar bakom dig är du en av dom jag syftar på det finns ju alltid någon i gruppen som sticker ut men många äldre män är väldigt märkestrogna visar statistiken
Min far var Opel genom hela 70-90talet bytte till ny bli vart tredje år betalade alltid mellanskillnaden kontant och skulle aldrig köpa något annat en ganska vanlig konservativ man
Haft en Mach-E i ett år och var supernöjd med den egentligen Den laddade för långsamt (saknade laddbox hemma) och var inte superförtjust i stolarna dock.
Har hört det Mach-e var topp 3 på min lista när jag jagade EV mycket för att jag då hade en 1968 Mustang och ville ge alla haters något att gnälla över tyvärr kunde Ford inte leverera det jag önskade i tid men jag har kört den åtskilliga gånger och trivts i den
Ingen kritik, men det är rätt intressant att märke när det kommer till bilar har en så stor påverkan. Själv skulle jag drabbas av FOMO(fear of missing out) om jag var märkestrogen när det kom till mina grejer. I synnerhet om jag var så rik att jag kunde köpa vilken bil som helst inom rimliga gränser.
I min orbit har jag ett flertal av just den kategorin som sitter i främst X5 men även Mercedes och Range Rover som trivs och skulle ha väldigt svårt att byta till annat märke hur snygga och förträffliga dom än är
Det finns bara ett bilmärke i historien som nästan slagit ut måltavlan det var när Toyota släppte Lexus LS400 i USA och i princip sänkte E och S-klass Mercedes försäljningen under ett antal år
Rika och till åldern komna oftast män är lika svårstyrda som en oljetanker
Efter att min Opel far gått bort sa min mor sälj Opeln jag ska ha en Mercedes “tanter med hjärna kör bil med stjärna” sagt och gjort hon körde Mercedes fram till hon gick bort vid 94år
Jag tror det mest har handlat om att äldre gärna känner “Jag vet vad jag har och vad jag får om jag byter till samma bilmärke”.
Jag tror dock att detta kommer att ändras, även om det tar olika lång tid för olika människor.
Ett exempel som dock inte direkt var märkesspecifik, var omställningen från manuellt växlade bilar till automat växte och kanske fortfarande väcker motstånd idag och jag blev nästan utfryst av mina äldre bröder när jag bytte till automat. Nu är manuellt växlade bilar nästan utdött och finns inte ens på elbilar i fysisk form. En del roas dock över att kunna leka med de fejkade växling och motorljuden i Ionic 5 N
Jag tror och hoppas det kommer gå fortare för omställningen till elbilar och att bilmärkena inte kommer att vara så “viktiga” för konsumenterna. Det kommer mera att vara funktioner som passar individen som styr. Faktiskt ännu viktigare, hur det är ställt med leverantörer, ÅF, service, försäkring m.m för åtminstone de som köper bilarna för långt ägande.
Där tror jag de viktigaste komponenterna är i framtiden, istället för märkesfixeringen!
Vet inte var jag hamnar i denna diversifierade debatt men lite @cgullin att jag köper det som passar plånboken men också att jag vägrar köra Tesla pga en viss Musk men är inte lika negativ till kinesiska bilar men ändå tveksam pga av mängden olika märken, service och framtida kostnader och andrahandsvärde. Återförsäljaren och dess service är mycket viktigt, i övrigt är jag notoriskt illojal. Har ägt SAAB (Sälj aset annars byt), Opel (som Gevalia, väl genomrostat), VW (väldigt svag för det märket), Renault (Statligt, franskt, emotionellt och lite konstigt), Ford (ingen Fård på min gård), Skoda (svag för detta också, nuftig bil) samt nu Kia (för 10 år sedan hade jag sagt att det var den tråkigaste bil jag sett, nu väcker EV3 begär). Den enda bilhandlaren jag varit nöjd med är Skoda och Kias service, resten vill jag helst glömma! Jag är en person som drömmer om Citroen, Alfa och Lancia men köper en Skoda😄
Vi är nog ganska lika i vårat vurmande för bilar. Har dock inte ägt en opel (köp en opel och bli belåten, se naturen genom plåten). Ej heller Renault, Skoda eller Kia, men dessa 3 är väldigt intressanta nu för mig.
Jag har ägt några Saab och några VW och sitter just nu och rattar en sådan.
Sedan finns det faktiskt en Ford (tro det eller ej) som har varit min roligaste bil jag ägt och det är en Ford Capri. Alltså inte den nya elbilen som jag hatar, då de kunnat göra en riktigt bra klassiker värd namnet.