BMW presenterar Neue Klasse X Concept den 21 mars

Jag håller tummarna - plötsligt händer det! :star_struck:

2 gillningar

Fronten ser bra ut, tycker de har kvar sitt DNA där

Aktern ger jag dock inte mycket för, ser lite ut som Darth Vader :slight_smile:

2 gillningar

Intressant att de fram till 2027 ska ta fram 40st nya och uppdaterade modeller på nya plf om jag tolkade det rätt.

Utvändigt helt ok och i3 sedanen kommer nog leverera där också, när maskeringen tas bort.

Synd dock de inte visade mera invändigt. Jag hoppas den där consolskärmen och ratten inte blir standard i alla modeller.

Jag spar nog att skrapa lotten tills jag sett Mercedes GLC, men en av varje kanske sedan om det blir en rejäl vinst :slight_smile:

BMW iX3 50 känns i alla fall i den här förhandsvisningen som komplett, man har tänkt på allt. Det är första gången jag går från en billansering med känslan av att inte sakna någonting. De kallar det Neue Klasse, och visst har de satt en ny standard med iX3 50.

Just det, priset då? I Tyskland ska den kosta 68.000 euro får vi veta. Det är bara 2.000 euro mer än vad grundmodellen av dagens X3 laddhybrid kostar i Tyskland. Törs vi hoppas på under 700.000 kr i Sverige?

Och här är min take!

2 gillningar

Jag blir nästan förbannad över att den blev så jäkla bra. Nu kliar det i köptarmen.

Fina ord av @Esse:

Den här bilen är helt otrolig.

1 gillning

Man ser ju fram emot i3 redan :slight_smile: synd med ratten men annars ser jag inget som saknas :slight_smile:

1 gillning

Håller med. Jag avskyr ratten i ID 4 och hade sett fram emot något med rediga knappar.

På bmw.se finns förstås inte ett ord om neue klasse, i alla fall inte på första sidan. Varför är bilföretag så här? Det var likadant med Skoda när de släppte nytt.

Nå, jag har inte haft tid att ta mig igenom materialet. Men det finns alltså inga färdiga priser för Sverige?

@Kristofer har fått bekräftat från BMW att priset börjar på 749 000kr vad jag förstår :slight_smile:

1 gillning

Tack! Högre än jag hoppades men inte direkt förvånande. Får se om de har några företagsinriktade erbjudanden, fast eventuellt löses mitt problem genom att den blir tillgänglig efter att jag redan behövt byta bil.

Med en WLTP på 800 km så tror jag att denna bil kommer attrahera en helt ny kundgrupp som tidigare har avfärdat elbilar och köpt plug-in hybrider istället. Med denna kan man helt enkelt lämna ruttplanering och fundera över sina laddstopp. Om recensionerna blir bra på den när den provkörs så kan jag absolut tänka mig att plocka upp en 2-3 års begagnad ix3 om några år och ha som bil tills den skall skrotas.

Satan i gatan !!! :heart_eyes: :heart_eyes:
Äntligen en snygg Bimmer!
Medhåll på handtagen, de ska vara greppvänliga, borde vara självklart och kan lösas utan att luftmotstånd påverkas alltför negativt.

Ser ut att vara BMW hela vägen faktiskt.

Bakänden är lite väl utslätad och ser mer ut som Audi eller Alfa om man får vara petig, fronten klart mer aggressiv och BMW.

Även ”småbilarna” är groteskt stora till yttermåtten idag men denna verkar ha bättre utrymmen än väntat.

Sen har vi det tveksamma med JellyRolls batterier, skapar mer plats än cellpaket men 10-80% på 21min för en bil som stoltserar med att den laddar i 400kw är fan ganska uselt. :zipper_mouth_face::zany_face:

Men den diskussionen har vi ju redan haft. :rofl:

1 gillning

Det ryktas om att bilarna ska gå att beställa med “vanligare” rattar också, men formen på skärmen lär nog vara kvar tyvärr.

Jag hoppas Audi går på sin inredningsstil med konceptbilen de visade upp. Smart att lätt kunna gömma skärmen :slight_smile:

1 gillning

Deras lösning med att laddluckan öppnas då man närmar sig en snabbladdare är intressant.
Kommer man på vad som triggar den, så kan man snart köpa “om krisen är framme” kit, så kan man parkera bredvid en BMW och slanga lite el när det krisar :slightly_smiling_face:

Risken att åka omkring med en öppen laddlucka som en idiot är också överhängande, trots AI! När blev det jobbigt att öppna laddluckan?

Väldigt snygg bil, kommer nog aldrig att äga en ens som begagnad, kort sagt för dyr! Intressant teknik ser jag när läser Elbilen! 100 kg lättare än Zeekr 7X antar AWD extra allt så ca 2400 kg! Tänk om man nu gjorde en snikversion för oss kamrerer där man tog bort 20% av batterierna och fick ned vikten med 10-15% (och priset), klassisk BMW-plysch från 80-talet då börjar det bli intressant! Behöver (läs: vill inte betala för) 80 mils räckvidd. Drömma kan man alltid, kostar ingenting.

1 gillning

BMW måste ju ge Tech Bro köparen något att bli exalterad över…

Man får ju hoppas att den och dörrhandtagen är uppvärmda när det kryper ner under 0⁰ så man inte blir utfryst

Jag ser precis som @cgullin fram emot en riktig i3-serie sedan Touring eller nästan otänkbart en 2 dörrars Coupe från BMW Har vi inte nog med 2.4 tons bjässar på våra vägar nu

1 gillning