Man kan ju hoppas att någon av de 40st nya/uppgraderade modeller till 2027 kommer vara riktade till oss som inte vill betala för stora batterier och prestanda som vi inte behöver, men BMW är och kommer nog vara riktad till en annan kundgrupp tyvärr. Hoppas på att Audi gör VW/skoda sällskap och slutar tävla med BMW och Mercedes, så kan det säkert finnas chans att kamrerer och vi andra får lite mera att välja på av de tyska elbilarna också.
Och tänk en liten, låg sportsedan eller hellre ny el-Z4 ![]()
Snabbkollat videon, va FAN??
Ratten o skärmen är ju vidrig. Attans, jag som fick grym HA-begär av designen ute.
Varför inte efterapa förarmiljö från Saab 9-5, Taycan eller nåt som är snyggt och ergonomiskt?
Det har ju varit ett väldigt hallå om paradigmskifte med neue klasse men är inte detta ett antiklimax?
OK, har nu sett Tomas på Autogefühl och det kommer finnas tygsäten och mindre batteri samt rund ratt. Borde dra ned priset lite grann!
Ok 750 kkr i startpris var för nu lanserade version med fyrhjulsdrift. Jag fick för mig att det var grundversionen som skulle börja på det.
Tillvalspaket för 50 kkr så har man en bil som för mig ser komplett ut.
Det är högre pris än jag egentligen tänkt, men jag är inte inte frestad.
Det är väl mer vanligt att ha den än inte ha den nuförtiden, och då menar jag alla tillverkare.
Synd på ratt/ställgage, elektrisk laddlucka/dörrhandtag och den där ofattbara panoramaskärmen; verkar kompetent annars. Kanske de lugnat ned sig med rymdskeppstendenserna tills det är dags för ny bil om 3 år.
@Esse, du nämnde något om att man kan lämna klimatanläggningen på. Hur länge?
Byggde ihop en för skoj skull. Landade på drygt 836000 med M-sport paketet. Med vanliga grundpaket såg den inte mycket ut för världen. Finns ett M-sport Pro paket också och då närmar det sig 900 000.
Tills batteriet når 20%.
När man går in och bygger grundversionen så har priset höjts 20 200kr utan att man klickat i nåt.
Sedan var konfiguratorn så seg, så det var bara jobbigt att kolla vidare. Antingen många inne, eller så är det knas med websidan eller nåt ![]()
Edit: såg nu att den lägger till en del utan att man valt nåt. Går att få ner till grundpriset om man väljer annan färg och fälgar.
Joråsåatte allt kostar och springer iväg och blir väldigt dyrt.
Om man vill lyssna på en BMW-designers beskrivning av bilen, så rekommenderar jag verkligen det här klippet:
Oliver Heilmer var en riktigt hyvens person - gick igenom varje detalj och det med stort engagemang och ja det var lite av en upplevelse faktiskt.
Framstår som väldigt genuin!
Intressant med den lilla skärmen under framrutan. Jag har en ID4 med head-up display som är värdelös så fort jag behöver mina progressiva Polariserande solglasögon som gör den oläsbar. Den digitala skärmen borde göra informationen lika bra att se utan att behöva sänka blicken men utan Head-up displayens nackdel med polariserande solglasögon.
Dessutom om man som jag behöver glasögon på långt håll och vill spara några kronor och skaffa vanliga glasögon för bilkörning utan den progressiva funktionen är det bra att displayen är lite längre bort för fokuseringen i närområdet.
Är annars inne på Esses synpunkter på att en riktig förardisplay med kartor är suveränt. Jag skulle aldrig betala extra för en Head-up om det inte är så att den ofta ingår i ett paket där en massa andra saker man vill ha ingår.
Jag kör nästan alltid med polariserande och har samma bekymmer.
BMW har sagt att den här skärmen funkar med polariserande, så det ser jag fram emot att testa.
Testat headsup-display?
Jag tycket det är suveränt. Troligen billigare teknologi än en böjd skärm under vindrutan.
Känns som att alla tillverkare ska imponera med teknik utan reellt värde!
Det är väl för tur att BMW’s grillstorlekar inte eskalerade. Nu har Mercedes tagit över.
Sedan kan diskutteras vad som mest liknar ett gristryne när bilarna recenseras framöver ![]()
Källa: https://alltomelbil.se/bmw-om-jattelika-grillar-nya-elbilarna-slipper-dem/
Ja det är ju en riktig vill ha bil det där . Men Cell to pack ? . Finns det inte en fördel med att det ska gå att byta en modul av hela batteriet . Inte billigt det heller efter vad jag förstått ca 50000 kr inklusive arbete ? . Men möjligt ändå . Löften om att det nog ska hålla efter garanti ändå , skulle inte göra att jag sov gott om nätterna i alla fall .
Är det förresten någon som har fått en indikation om när bilen kan finnas i en bilhall för beskådan?