Bristande underhåll snabb laddare

Inne på tredje veckan nu . Dom kunde väl åtminstone trä en röd säck över laddarna , eller sätta på en tydlig väl synlig lapp om att dom är trasiga . Inte bara att det skapar kö , man ska gå runt och trycka på skärmarna för att kunna se om dom är i bruk också . Den här informationen syns inte förrän man trycker på skärmen. Men varför tar det sån tid innan dom repareras ? . Brist på elektriker som klarar uppgiften ? . Någon som vet ? . Skapar irritation hos mig och antar jag för åkaren . Risken är väl att inte bara blir lovord från åkaren till åkar kollegor, när dom undrar hur det går med EL Lastbilarna .

Ohh är det gamla ABB-laddaren? Tycker jag känner igen det där gränssnittet – inte utan lite PTSD.

1 gillning

Det sår ABB på dom elskåpen som står vid sidan om laddarna , så det har du nog rätt i . Jag har inte sett någon text om tillverkare på själva ladd stolparna .

Är det en privat eller publik snabbladdare, vem är laddoperatör?

Publik - Lastbil . Det är lite dumt också att om man delar stolpe så får man bara ca 170 KW effekt , vilket händer ofta på en del av deras mer välbesökta stationer . Så borde det väl inte vara vid laddning av yrkesfordon.

Men om någon frågar mig , om hur det är med Ellastbil . Så brukar jag svara , helt underbara att köra , starkare / tystare och lite bekvämare fjädring vid körning utan last . Tack bare tyngden av batterierna . Men också lite nackdelar med ibland krångel vid laddning , och mer svårlastad då bilen lätt blir för tung på första axeln då batterierna sitter långt fram . Det problemet har inte dragbilar / Trailerdragare på samma sätt , där är det nog snarare fördel med tyngden av batterierna då dom har kortare axelavstånd . Då får dom lite mer vikt på drivande axel också, när dom går utan last . Laddning kommer ju bli mycket bättre med tiden räknar jag med , men som med allt nytt så blir det väl lite utmaningar i början . 24 meters ekipage på el kommer mer och mer nu , men har lite utmaningar ännu så länge .

Känns lite lyxigt faktiskt, att tjäna drygt en medianlön på att susa fram tyst och fint i ett sånt ekipage på kvällarna . Och lyssna på poddar och ljudböcker.

I andra änden av skalan har vi återigen Circle K.

Var iväg med en av firmabilarna till HK i Södertälje, i sin senaste uppdatering av appen så kopplar man in och får upp rätt uttag i appen och börjar ladda med ett knapptryck.

Även OKq8 har fått till sitt flöde nu, blippa kontokort, välj uttag, koppla in, som en bensinpump.

Jag tycker det är skitlänge sen som jag stötte på en trasig laddare. Känns som driftsäkerheten ökat något enormt.

Bild på vår nya snygga firmabil sen 2025, sög i sig 150kW med kallt batteri, kört 3km från hotellet bara.

1 gillning

Och Circle K har numera kortbetalning på 100% av sina laddare jag har ännu aldrig haft laddstrul där Det är ju som du beskriver precis som att tanka bensin/diesel varför ska det vara svårare än så….

Jag tror att det är pga “laddstrulet” som man hör och läser om överallt som håller tillbaka många “vanliga” bilköpare från att skaffa elbil jag får ofta frågor från icke elbilister om hur mycket strul det är att snabbladda man måste ha appar och att laddarna alltid är trasiga hur jobbigt är det att leva med elbil När jag berättar att jag bara laddar på kortbetalning och det är precis som att tanka bensin/diesel så blir dom förvånade för det har dom aldrig läst/hört om

Vi har kanske kommit till tiden då vi lägger ner allt annat än kortbetalning och Plug and Charge på snabbladdning

Spenderar man 30 minuter med att sätta sig in i ämnet så kommer man ju lära sig hur det fungerar. Problemet är att detr inget man vill göra/gör och sen har vi medier som gärna klagar på allt utom Tesla :man_shrugging: Senaste avsnittet av Bilar med sladd var skrämmande…

Killarna i bilar med sladd borde väl veta hur det funkar , efter att ha kört elbilar i 10 år drygt några av dom . Jag laddar lastbilen tre gånger per dygn , och spenderar 11 timmar om dagen vardagar i elfordon . Hade dieselpumpar jag använde krånglat ofta , och varit trasiga länge utan åtgärd eller skyltning . Så hade jag skrivit om det i annat forum , och jag tror inte att det hade bemötts med förnekelse där . Inte uppskattat att skriva om sånt här då kanske . Som jag har skrivit förut , jag har bra timlön när jag laddar eller köar till laddare på jobbet så inget stort problem för mig . Men är jag trött och vill hem och sova , så kan jag bli lite irriterad.

Perfekt om det hällregnar . Ut fort och sätta i kabeln . In i bilen och sätta på laddningen i telefonen . Hoppas det funkar så på Shell . Jag har bara tankat flytande bränsle med den appen än så länge , så jag har inte provat .

Jag körde en av dom första LNG bilarna i landet . Skoj att få göra det också , men det var verkligen inte problemfritt det heller till en början . Få tankställen som ofta var ur bruk , om det gör er gladare . Dessutom var det problem med tank mätarna i LNG tanken i dom första bilarna . Så man visste aldrig riktigt hur mycket bränsle man hade . Det kunde bli riktigt spännande ibland. Att skriva att allt är guld och gröna skogar , för att det är det enda en grupp människor vill höra , ligger inte för mig helt enkelt . Jag sökte mig till denna körning mycket just för att jag ville prova Ellastbil . Hinner det komma vätgas lastbil, så kommer jag vilja prova det också.