Berätta om hur man ska göra och vilka fel många gör. Är själv lite amatör efter knappa tre kvartal med elbil i familjen, som hustrun kör.
Blir lite sugen på att göra en riktig långresa , för att prova olika laddare . Men då får jag nog åka själv , för gumman ser det inte som intressant på det viset . Sist jag laddade på snabbladdning med personbil var i Oktober förra året , vid en ICA butik i centrala Askersund som funkade perfekt . Den hade jag själv planerat in dagar innan resan , för att det är en trevlig stad med flera trevliga restauranger med god vällagad mat . Åker vi långt så är det på våran fritid och på resor som ska vara en trevlig upplevelse även på vägen till målet . Så låta bilen eller en app tjänst bestämma var vi ska stanna och spendera tid , skulle jag aldrig göra . I jobbet är en annan sak , då ska laddstoppet avverkas så fort det går . Och trevnad står då inte så högt på kravlistan .
EVCC som sitter bilen skall vara överens om allt med SECC som sitter i laddaren.
Det är massor som kan gå fel innan laddningen börjar. Här kommer de vanligaste.
Time-Out på EVCC om auktorisationen inte kommer till laddaren inom viss tid (olika på alla bilar). EVCC avslutar och sätter SLAC till ”unmatched” den försöker reseta men det går inte innan man pluggar om, stort problem på MEB plattform om man hanterar saker långsamt. Bilar som klarar reseta SLAC utan replug är BMW, Tesla, Volvo/Polestar, Mercedes, Kia/Hyundai Scania
Sequence error, drabbar mest E-GMP bilar som har problem att EVCC inte följer förfrågningar i rätt ordning till SECC enligt standard
Charger_connector_lock_fault:
Klarar inte låsa kabeln ordentligt, drabbar ofta tidiga MEB-bilar, hjälper att hålla upp kabeln och emot bilen så att låsmotorn lättare kan låsa kabeln.
Link_Error:
Drabbar bilar där kommunikation bryts mellan EVCC och SECC innan handskakning är klar, bilar som kämpar med det är tidiga BZ4X/Solterea, Mustang mach-e, Zoe, Megane e-tech.
Fördröjda förfrågningar från EVCC;
Drabbar bara Tesla, händer inget från bilen under ca 20-30sekunder sen kommer allt i rätt ordning till SECC resulterar oftast inte i nåt fel. Normalt är Teslas EVCC extremt snabb, stället förfrågningar snabbast men som sagt 1 gång av 100 är den seg en viss tid sen kommer alltid lika snabbt som vanligt, under den tiden väntar bara laddaren på bilen.
Inga förfrågningar från EVCC alls:
Drabbar Volvo EX40/EC40/Polestar2 mycket ovanligt men det händer, varit med om det två gånger. Hjälper att låsa bilen och gå därifrån 10-15min därefter fungera bilen som vanligt.
I princip de flesta fall där laddningen inte startar beror det på bilen/handhavande eftersom EVCC bestämmer och är ”Master” i förhållandet mellan bilen och laddaren. SECC är slav och försöker lyssna på bilen men måste följa standard slaviskt.
Här kommer sammanfattningen från AI vad som händer när du ansluter kontakten, jag är inte expert på detta men jag kan följa alla steg i laddarens logg.
Hoppas ni får lite mer förståelse varför detta är komplext med DC-laddning.
1. Fysisk anslutning (innan SLAC)
När du sätter i kontakten:
-
Control Pilot (CP) går från State A → B → C
-
Bilen vaknar och aktiverar EVCC
-
Laddaren (SECC) är redan i standby
Ingen datakommunikation än – bara analog signal
2. EVCC startar PLC-modem
EVCC:
-
startar sitt HomePlug Green PHY-modem
-
börjar lyssna på nätet
SECC:
- gör samma sak på sin sida
Nu finns ett “fysiskt datalager” redo i kabeln
3. SLAC startar (nyckelsteget)
Här börjar själva “parningen”.
SLAC =
Signal Level Attenuation Characterization
Syfte: säkerställa att bilen pratar med rätt laddare (inte grannen)
3.1 EVCC initierar SLAC
EVCC skickar:
- CM_SLAC_PARM.REQ
SECC svarar:
- CM_SLAC_PARM.CNF
De enas om parametrar
3.2 Attenuation measurement
EVCC sänder ett antal:
- Sounding signals (MNBC_SOUND)
SECCmäter signalstyrka
-
svarar med:
- CM_ATTEN_CHAR.IND
Detta används för att verifiera “närhet”
3.3 Matchning
EVCC skickar:
- CM_SLAC_MATCH.REQ
SECC svarar:
- CM_SLAC_MATCH.CNF
NU är de “parade”
3.4 Nätverksnyckel sätts
SECC skickar:
- NMK (Network Membership Key)
EVCC:
- ansluter till detta privata PLC-nät
Nu har du en dedikerad datalänk mellan bil och laddare
4. IP-kommunikation startar
Efter SLAC:
EVCC:
-
gör IPv6 autoconfiguration
-
får en link-local adress
Nu går vi från “PLC-nivå” till riktig nätverkskommunikation
5. SDP – hitta tjänsten
EVCC skickar:
- SDP Request (UDP multicast)
SECC svarar:
- “Här är min V2G-tjänst + port”
EVCC vet nu var den ska koppla upp sig
6. TCP + (ev. TLS)
EVCC:
- öppnar TCP-anslutning till SECC
Om ISO 15118 används fullt:
- TLS handshake (certifikat, Plug & Charge)
Nu är sessionen “uppe”
7. ISO 15118 / DIN 70121 session
Nu börjar själva ladddialogen:
Steg:
-
SessionSetup
-
ServiceDiscovery
-
Payment/Authorization
-
ChargeParameterDiscovery
Här förhandlas:
-
spänning
-
ström
-
effekt
8. Pre-charge
SECC:
- höjer DC-spänning till bilens nivå
EVCC:
- verifierar att allt är OK
9. PowerDelivery → laddning startar
EVCC skickar:
- “Start charging”
SECC:
-
sluter kontaktorer
-
börjar leverera energi
Viktigt att förstå (hela kedjan)
Hela kedjan är:
CP → PLC → SLAC → IP → TCP → ISO 15118 → Power
SLAC är alltså bara ett steg – men ett kritiskt sådant
Vanliga fel innan laddning startar
SLAC-fel
-
Ingen matchning
-
Dålig signal
→ ingen kommunikation alls
Efter SLAC (vanligast i verkligheten)
-
SDP timeout
-
TLS fail
-
Sequence error
→ du får “laddning startar inte”
OEM-beteenden
-
VW: fastnar → kräver replug
-
e-GMP (Hyundai/Kia): kastar “sequence error”
-
Tesla CCS: aggressiv retry
Kort sammanfattning
Innan laddning startar händer detta:
-
Kabel i → CP signal
-
PLC startar
-
SLAC parar EVCC & SECC
-
IP + SDP hittar tjänsten
-
TCP/TLS session startar
-
ISO 15118 förhandlar laddning
-
Pre-charge
-
Laddning startar
Och när man AC laddar behövs inget av allt det där . Bara ström till bilens egen laddare ?.
Tack
. Det var bra att veta . Ta fram telefonen och appen så man är redo direkt efter att ha satt i kabeln då . Jag har inte råkat ut för det men bra info som det borde informerats om från VW kanske.
Som alltid bra att köpa generation två vid stora teknikskiften. Jag är säker på att de nya folkvagnmodellerna är klart stabilare, samma har varit fallet med BMW, Mercedes och Porsche
Ett annat problem för yrkestrafiken när laddningen slår ifrån mellan skiften . Ingen närvarande vid bilen som kan starta om laddningen. Det borde ha varit fulladdat nu när jag kommer till jobbet . Men laddningen hade stått ifrån vid 37 % . Resterande 60 % = en timmas laddning hamnar på mig på mitt skift . Och för sen ankoms till lastning . Tur att man har timlön som sagt .
Jaha , det blir till att byta laddstolpe . 59 KW till en Lastbil med 450 KWT batteri var ju inte så skoj .
Är de på samma site du hittade en bättre laddare?
Någon som vet varför de blir såhär i sådana fall?
Den slöa laddaren funkar ju liksom men går långsam. Vad är de som gör att de fungerar men blir så begränsad i effekt?
Ja precis, bytte från fyran till ettan av fyra laddare . Ibland får man byta för att kortläsaren inte godkänner våra laddoperatör kort . Digitalt elände gissar jag på , för mycket datorer inblandade. Det måste bli stora underhållskostnader på just den ladd stationen för det är ofta något som strular . Men mycket välbesökt av Lastbilar endast , så det kanske blir vinst ändå . @elmacken vet kanske varför det kan bli så med effekten .
Nej det tror jag inte i detta fallet . För när jag kom till jobbet idag hade chauffören som kört dagtid ställt bilen på laddning på fyran , och gått hem utan att kolla att det laddade som det skulle
. Den laddade med 58 KW när jag kom . 22% i batteriet kommer man inte långt med i en tung lastbil av denna sort . 51 km som displayen visar är utan last , det brukar gå åt 30-35 % på 6 mil lastad , mer om det är motvind eller högt rullmotstånd i snöslask mm . Dom 80 % som saknas blir 1,5 timma övertid för mig .
Tänker ju att åkeriägaren borde vara intresserad av att se till att bilarna faktiskt laddas över natten. Någon form av övervakning av flottan borde väl gå att ordna via Volvo osv?
Bra fråga varför det blir så med effekten. Jag kan väldigt lite om ABBs laddare men just Terra360 är ingen höjdare om man skall ladda lastbilar.
Ja det borde kunna finnas någon larmfunktion , som kan gå till några i personalen. Jag ska kolla med transportledningen om det är möjligt . Våra Ellastbilar rullar nästan dygnet runt .
Som tex när de pratar om snabbladdning “allting bara fungerar på Tesla laddare”.
2 min senare: “Bara strul på allt som inte är tesla, de går aldrig igång. Man försöker och försöker och de vill aldrig starta.”
2 min senare: “Vet inte riktigt hur det fungerar på andra laddare jag använder bara Tesla”
Rent krasst så är bilar med sladd killarna rätt trevliga att lyssna på men de är fan värre än partiledarna när de hyllar sitt egna parti.
Det är exakt så som du beskriver.
DC laddning är tidskänsligt, om riktigt vet hur operatören fungerar man är där första gången och man vet inte hur EVCC enheten fungerar på den egna bilen så är risken för misslyckad start väldigt stor.
Om man är van att göra auktorisationen snabbt hos en operatör tex Tesla så ökar det chansen dramatiskt till en lyckad start. Jag gjorde ett experiment förra sommaren med 120sek fönster på auktorisation. Då startar alla sessioner automatiskt och en klocka som räknar ner på displayen att man skall betala inom viss tid. Men då skapar vi ny utmaning folk tittar inte på nån display, bilen laddar de går därifrån, skiter fullständigt i att betala, laddning stängs av efter 120sek, resultatet är arg kund.
Kan inte förklaringen ligga i att dom sedan tidigare är vana att ladda med appar hos övriga laddoperatörer. Och fortsätter med det utan att skaffa tagg eller Laddkort ? . Och får då ibland samma upplevelse som Alrik Söderlind och Fredrik Sandberg vittnat om vid app laddning ? .
Mitt problem med det är att de är inte konsekventa. De säger i ena meningen att de inte vet hur det fungerar för de använder det inte för att i nästa mening tala om hur dåligt det fungerar.
Hur vet de det om de inte använder det?
Förmodligen har de använt det för massvis av år sedan och killgissar nu att det är så fortfarande.
Jag tycker det är tråkigt när en sån pass stor podd går ut med ”sanningar” som jag anser är rent av felaktiga. Detta är återkommande hos dem. Väldigt mkt av det de säger om annat än Tesla är direkt av felaktigt.