Samma här finns inte på kartan att ladda hos Tesla
I december 2020 hämtade jag ut våran ID.3 som vi förhandlat till oss obegränsat Ionity under leasingperioden vi kopplade ett separat kreditkort till för att det skulle funka
Första resan hem till Italien i mars 21 var verkligen en pers laddade ner Ionity appen och ABRP som då var hellre än bra och eftersom bilen inte ännu fått Android Auto fick jag använda mig av VW ruttplanerare Satt många nätter och planerade laddstopp längs resvägen När jag bokade övernattning på vårt vanliga hotell i Kassel hade dom precis satt upp laddare så vi startade dag två med fullt batteri Flera gånger längs vägen kom vi till trasiga Ionity laddare ibland låste sig hela processen och man fick ringa supporten vi blev tillochmed debiterade för laddningar som skulle vara gratis Det var inte direkt en avslappnade upplevelse man satt och glodde på hur % charge tickade ner och letade febrilt efter nästa laddare Väl i Italien så var det ännu glesare mellan laddare till man lärde sig hitta till dom kommunala 11Kw ofta gratis laddare Som tur var hade vi då vår trogna D3 A8 W12 “Transporter” i Brescia att ta oss runt med under tiden där Resan hem blev ungefär lika och jag undrade mer än en gång om jag gjort ett gigantiskt misstag
Sedan dess har det blivit många resor med både ID.3 och ID.BUZZ och ju mer rutin man fått ju bättre går det nu vet jag var jag laddar Jag laddar bara på snabbladdare med kortbetalning
I Sverige Danmark Tyskland blir det uteslutande på Circle K där det aldrig är köer snabbt och enkelt att blippa kortet och alltid en välsorterad butik med toaletter Ser allt som oftast Ionity laddare som gapar tomma verkar lite som dom är mobbade killen på skolgården Jag har aktiverat Plug & Charge kopplat till We Charge för nödfall men ännu inte användt det
Tesla ägarna som i nutid råkat slinta lite på knappen , när det blev oemotståndligt billigt att köpa en Tesla trots att man ogillar Musk , är nog glada att vi inte står i vägen när dom ska ladda .
Fast felfrekvensen är väldigt mycket mindre, och tack vare många laddare kan man enkelt flytta bilen till annan ledig.
Om man inte gillar appar förstår jag att andra alt är bättre…
Och du laddar ju i jobbet hela tiden så fattar !
Förstår, inget jag finner jobbigt men vi är alla olika.
Men med min EQS (wltp 79mil) laddar man väldigt sällan länge trots hög fart på motorväg, underbart!
Men hatar strul !!
Är förvånad vilka prisskillnader det är på laddningen hos olika leverantörer. När man tankade fossilt var det ju inte mer än några öres skillnader när man betalade med sitt kort.
Vad är rimligt att betala med kortbetalning egentligen?
Vad är det som gör att t.ex Circle K tar 6,27 medans Cheap Charge med sina 50 stationer kan ligga på 4,50. Nima som börjar få en hel del stationer verkar ligga på 4,99 och Elmacken här på forumet ser ut att ta 4,39 enligt Chargefinder.
Med en förbrukning på runt 2 kWh/mil så blir det ju runt 3 kr/mil dyrare att välja Circle K.
Eller så är människor smarta och har ingen större lust att stå i en asfaltsöken med 16 laddare och vänta utan förväntar sig service (jag har faktiskt sett en Circle K personal gå ut och hjälpa en äldre dam att få igång laddning) som toaletter något att äta och en OK mugg kaffe
Jag håller helt med dig det borde vara mer konkurrens mellan laddbolagen precis som på drivmedel borde kW kostnaden upp med bensin och diesel priser på skyltarna men…..
Att Circle K är såpass mycket dyrare kan kanske bero på att dom har runt 2500 laddkontakter i Tyskland Danmark varav 1000 i Sverige och dom har gjort ett bra jobb på att sälja och marknadsföra sina stationer och att man som kund upplever att det faktiskt inte är så krångligt att leva med elbil Jag vet att OKQ8 och även ST1 har smidig kortbetalning men om någon frågar mig vart jag laddar och var det är enkelt och smidigt att ladda man slipper köer det finns toalett och fika i närheten och finns överallt så blir alltid svaret Circle K
Det där vetefan jag bara vägrar automatkaffe och föredrar hederligt bryggkaffe om det inte är som längs vägarna i Belgien Frankrike och Italien där det står en livs levande barista bakom disken
Åker sällan långväga och har inte hamnat på någon Circle-K så jag fick väl prova då , för att göra en egen bedömning eftersom alla säger att det är bra . Jodå breda rymliga laddplatser med möjlighet att köra in på denna mack , startade med appen som funkade direkt . Dom fick av mig högsta betyg som dom frågade efter . Ingen big business dock . Önskar att dom kunde finnas vid riktiga restauranger i större utsträckning bara
Mm.. detta hade jag helt missat.. jag trodde Ioniq fortfarande var typ 8 kr men ser nu att de har ju helt normala priser även utan abbonemang.
Tja bra att veta, ännu mindre anledning att använda Tesla SUC. Och jo jag har haft strul även med Tesla, faktiskt ofta strul att hitta själva laddsiten i min app.
Sen hoppas jag ju nästan bil blir en 800 volt bil och då är ju suc helt borta från listan.
Det där är ju både plus och minus när man laddar blir det max 20minuter precis lagom för ett toalettbesök en kaffe en flaska vatten och lyssna lite podcast det är för mig vad Circle K är i ett nötskal In & Ut med service
Vill man sitta på restaurang och käka så får man ju minst räkna med en timme om man vill ha kaffe efter maten och då är ju att göra det medan man laddar orimligt jag skulle aldrig kunna sitta vid ett bord och äta och veta att snart är bilen laddad och då måste jag flytta på den
För mig som matmänniska och i viss mån elbilsmänniska är äta riktig mat och ladda elbil två separata saker som jag aldrig skulle kunna kombinera och vara nöjd med
Var på en Circle K någonstans mellan Linköping och Jönköping som även hade en riktig restaurang (inte snabbmat) i anslutning till Macken
Dom få gånger det varit aktuellt för oss , har det snarare handlat om 40 minuter som ju 35 KW effekt igår visar på . Då brukar det bli lite riktig mat , även om tiden är lite i kortaste laget . Dom flesta Laddstationer jag passerar på dagarna är oftast helt tomma på elbilar , så där kan det nog stå en bil en hel dag utan att någon skulle bry sig . Men lite mer välbesökt vid dom som ligger i nära anslutning till bättre restaurang kanske . En ST1 mack med 6 laddstolpar som jag numera passerar 8 gånger per dag , spanar jag in varje gång , och har hittills inte sett fler än EN Elbil där åt gången . En annan vid E20 och 8 laddplatser ännu mer sällan någon bil alls . Man blir lite glad när man sällsynt ser någon bil där , och tänker att dom funkar nog ändå då .
Vet inte om jag kallar Rasta restaurang men Mantorp var det inte tror det var i Gränna trakterna men jag var där vid 2tiden på natten och det var stängt så jag la det inte på minnet
Något jag däremot la på minnet var en Circle K i Skillingarydtrakten där det vid en laddare stog en toksänkt drifting Volvo 740 med en laddkabel kopplad i tanklocket jag frågade snubben bakom disken om han visste vad det var “det är min jag har 3D printat ett CCS uttag som sitter bakom tankluckan för jag har en fuel cell i bakluckan alltid retar det någon” han fortsatte att berätta om sitt bygge en riktigt seriös Puff & Pys bil med helbur BMW 6a turbo och mängder av godis Kul kille
Håller med till viss del , även om jag tycker det är 100 gånger bättre än snabbmat . Vid Gränna finns annars Gyllene Uttern med i mitt tycke riktigt god mat . Dock inte i omedelbar närhet till Circle-K . Men det finns två Carge Node 150 KW och 18 st 22 KW varav 14 är lediga just nu 1250 söndag resdag . Perfekt för mat Gourmet med vacker utsikt över Vättern .
Här är ju lite problemet för restauranger. 150 kW är för snabbt för ett stopp på en timme tycker jag, samtidigt är 22 kW gränsfall men bara om bilen faktiskt klarar 22 kW, 11 kW skulle jag inte bry mig om att koppla in ens.
Här borde man ha satsat på 10-15 50 kW-laddare istället, det tror jag hade varit mer attraktivt för kunden. Då kan man gott stå en timme och äta i lugnt och ro utan att känna stress över att man blockerar en laddare
Samma här, jag&hustrun laddar 10-20min men äter på en riktigt bra restaurant på annan plats eller har med oss egen mat.
Då slipper man stressade resande, trängsel och skrikande barn som är legio på en mack/snabbmatställe.
10-20min är lagom för en liten promenad medan bilen laddar.
Visst kan vi äta på BK, MacD om det krisar, men aldrig vid högbelastning.
Vi har alltid planerat våra resor för att slippa “stau” i trafiken.
Jag parkerar alltid längst bort från affärer så man får lugn o ro.
Hustrun o jag har stressiga arbeten så vi planerar för att undvika det på fritiden.
I Italien satte många Amministrazione cittadina (stadskontor) upp 11kw laddare lite överallt i vissa städer duggade dom tätt i andra inte så mycket för det mesta var det gratis att ladda på dom Nuförtiden byter man ut dom mot 50kw laddare vissa är fortfarande gratis andra får man skaffa en tagg från stadskontoret och lägga upp ett konto Dom används i största utsträckning till kommunens och polisens (Fiat Toppolino) bilar men man kan som privatperson även ladda där det är faktiskt riktigt bra genomtänkt i våran region Lombardiet Jag har en garageplats där jag låtit sätta upp en laddbox så jag behöver inte använda dom publika i någon större utsträckning
Här på Österlen har många av dom mindre ICA handlarna satt upp 4-8 22kw laddare jag har inte brytt mig att kolla vem dom är ifrån men under turist tider står det ofta bilar och laddar andra tider på året inte så mycket
Jo det gör vi om det räcker för kvarvarande resväg . Vi har ca 8 mil kvar till hem därifrån om vi kommer från Stockholm , så det blir en dryg timmas laddning . Men jag hade föredragit möjligheten till 50 KW .