Det är det inbyggda OS:et i bilarna jag pratar om.
Nu har iallafall Kia med Kia EV2 insett att deras egna OS är skit och erbjuder en light variant av sitt OS utan GPS stöd då alla använder mobilerna för att navigera från.
Det är dags att bilarnas OS programvara förnyas på samma sätt som datorer och mobiler har förnyats med bättre OS programvara genom tiderna.
Hyundai group m fl ligger ju nästan kvar på en nivå där datorerna fortfarande snurrade på CP/M eller MS-DOS med sitt WebOS från palm-eran 2009-2013 ![]()
Jag vet. Glöm det. Orkar inte.
Det är en dealbreaker för mig, men Hyundai Group ska ju faktiskt uppgradera till AAOS (pleos) och säger även att de ska erbjuda stöd för CarPlay Ultra. Kanske får vi se det redan i dagarna med Hyundai Ionic3. Synd bara att inga av släppen hittills planerat in de i sina utgåvor.
Det som är mest intressant är att folk börjar rekomendera bilar som bra köp som ingen har kört än mindre har fått klämma på….
Vem köper en bil på en bild och tillverkarens uppgifter??
Allt är relativt, men helt klart finns det olika acceptnivåer och även kunskapsnivåer med grundläggande saker i bilarna. Sedan kan man tycka att det är mer eller mindre viktiga detaljer som gör att människor tycker att det är dealbreaker när de ser en bild som inte uppskattas.
Gissar att det t ex finns de som tycker det är en dealbreaker att Köpa en Kia EV3 GT med skärbräda om den inte går att få med förvaringsfack istället, som nu visas upp på mässan. ![]()
Nervärdera inte andra utefter dina egna krav på vad som krävs för att du ska köpa en bil!
Jag har inte nervärderat något!
Tänker inte heller uttala mig om något utan att ha kört det under verkliga förutsättningar
Läs imorgon om min erfarenhet av en vecka med Audi RS e-tron GT….
Men alla har inte de möjligheterna som du har att prova bilar och då är det väl bra att någon annan testar och ger omdömen och råd på bilarna. De kanske har sett bilen på bild och att intresse väcks. Sedan räcker det kanske att se recensioner och få råd från oberoende de har förtroende för att köpa en bil online. Jag tror det kan vara ett ganska vanligt förfarande, särskilt om det är bilar som nästan bara säljs via nätet som bekant.
Så när du klagar på recensenter som du kallar influenser och att människor inte provar bilarna de köper tillräckligt. Då utgår du från dina värderingar och möjligheter och sätter dig över andras rekommendationer och önskemål!
I min bok är det hål i huvudet
Hur kan man köpa/leasa en bil som man ska leva med och betala för i minst tre år utan att ha kört och sett om bilen kan fungera i sin vardag Tänk om rutorna bak är för små och mörka så att hunden i buren spyr varje gång den får sitta där Tänk om barnvagnen inte får plats Tänk om det är otroligt struligt att få in två barnstolar i baksätet Tänk om den känns som en traktor bakom ratten och har en vändradie som en Scania buss och kräver tre omtag för att komma in på uppfarten
Och vem köper/leasar an bil utan att ha kollat vem som servar bilen och står för garantiärenden?
Vem gör det?
ALLA har möjlighet att prova en bil innan man skriver under köpe/leasingavtalet ALLA seriösa ÅF låter dig låna en bil minst över dagen för att kunna kolla om den uppfyller dina krav och funkar för hur du kommer att använda den i din vardag
Föstå att inte alla är pensionerade och har all tid i världen och kontaktnätet att låna bilar kors och tvärs. En hel dag? Tjena. Det kanske man lyckas övertyga någon om om man är en dryg snackgubbe kanske. För många är en tripp till bilhandlare och en timmes provkörning en hel dagstur som måste klaffas med barn och partner. Check your privilege brukar man säga va?
To each his own
Jag
. Fjärde privatleasing bilen nu från VW koncernen . Ingen av dom provkörde jag innan . Åkte till återförsäljare på Cupran och provsatt men men dom andra beställde jag per telefon , och fick stanna lastbilen för att signera samsavtal i telefonen . Det går så fint så , om någon annat märke varit bättre är jag lyckligt ovetandes om
. Man vet vad man får med VW koncernens bilar kanske ? . Nöjd är jag i alla fall.
Det jag svarade på . Citerar Jeremy Clarkson om varför . ” Peak Car var när bilar byggdes för människor som älskade att köra , inte för människor som älskar funktioner ” . Moderna bilar flyttar min kropp från A till B på ett bra sätt . Motorcyklar och veteranbilar kör / körde jag för nöjes skull .
Det sitter faktiskt det nya systemet i Kia PV5. Jag har dock inte haft tid att testa det.
Jepp jag hade glömt det ![]()
Synd att det modifierade ICE N3 systemet som Staria baseras på inte erbjuder det.
Man inför det ju på andra kommande facelift av Hyundai Santa Fe som redan använder N3 systemet. Hoppas det bara är nåt missförstånd, eller att det snabbt kommer en facelift även på Staria. Mycket märkligt annars!
Den gode Clarkson har ofta mer rätt än fel…
Som du märker så finns det människor som gör på andra sätt än det du anser vara det rätta sättet innan man leasar eller köper bil. Vet att du inte tittar på recensioner, men det är ju sånt som de brukar vara väldigt duktiga på att ange i sina recensioner.
Vet ju själv hur viktigt det är att man uttrycker sig väl, så risken minskar att det kan misstolkas. Jag har ju fortfarande ångest av att jag sårade dig då jag klumpigt försökte skämta bort att du hade lite trångt på uppfarten, men gillade din självparkerande VW Buzz.
Jag märkte ju sedan att du tog väldigt illa upp av detta och försöker lära mig av detta, men ibland blir det fel i hetsen att skriva.
Jag tänker att du kanske också behöver ta en funderare på om du inte sårar en del människor med det du skriver. Det var väl det jag ville framföra!
Med det sagt så ser jag fram emot att se och läsa om flera tester och tyckande om bilarna från mässan som ju denna tråden handlar om, men även att läsa dina erfarenheter av Audi RS e-tron GT när du lägger upp det!
Det beror ju väldigt mycket på personlighet. Jag är ju en early adopter och vill gärna vara först med nya grejer, och då blir det ju som så att man kanske inte hinner prova grejerna innan.
Sedan tycker jag att man ofta vet skillnaden mellan olika bilmärken, så man har ju en viss förutfattad mening som oftast stämmer. Man vet ju att en Mercedes är komfortabel och en BMW något mer sportigare.
Jag skulle däremot aldrig köpa ett, för mig, okänt bilmärke utan att prova.
För mig handlar det om budget (felköp av billiga saker är inte så farligt) och om köpet ska nyttjas av andra.
Elbil, laddbox/lastbalanserare och val av snabbladdare till hustrun som kör 6k mil/år är en HELT annan sak.
Allt ska vara klockrent och fungera perfekt.
På mitt jobbär vi super-early adopters ![]()
Hemma med många barn ska allt bara funka stabilt.