Campervan på el... Är marknaden redo för det ännu?

Jag har en plan, som Sickan sa.

Vi funderar på att sälja båten och vår Zoe, lägga dom pengarna på en en campervan istället och samtidigt använda den som andrabil (Vad är en “andrabil”? en fråga för en annan tråd).
Att bilen skall vara elektrisk är en självklarhet, inte minst för fördelarna det ger när man fri-campar. Att kunna stå i två dygn, eller längre, med AC/Värme, kyl/frys,ha tillgång till 220vac för kaffekokare, induktionshäll osv. Detta är främst detta som jag lockar med att ha en el-camper. Man laddar upp batteriet till max så nära inpå där man vill campa, så man har tillgång till 50-80kwh.

I min resarch så har det landat i två realistiska alternativ, båda med sina för och nackdelar.

ID.Buzz. Största nackdelen, och förmodligen deal breaker. Inget camping mode. Det finns lösningar för detta på ebay, men en elektronikbox man kopplar in i förarstolen för att simulera att det sitter någon där. Men den största nackdelen, bara tillgång till 300w 230Vac. Finns lösningar även här med en power box med ett stort lithium batteri, men här kommer nog min tjurskallighet in, varför ta med ett extra batteri när det finns ett jättestort batteri?
Fördelen med ID Buzz är ju att den funkar ju utmärkt som vanlig bil, och det är ju realistiskt, det den mest kommer användas som.

MB EQV Fördelen är ju att denna har det som Buzz saknar, Camping Mode och tillgång till 3000W 230vac. Den har även pop-up tak och allmänt lite “mer” camping än Buzz.
Nackdelen har mer att göra med själva bilen. Omgjord lite halvhjärtat av MB från en Bensinplattform. Svag motor, hög förbrukning, kort räckvidd. Samt att den är ju större att köra runt med än Buzz när man använder den som bil.

Vad tycker ni. Är det för tidigt att hoppa på detta? skall man vänta några år till det finns vettiga lösningar?

Har sett konverteringar av Citroen Berlingo EV, men vet inget om camping mode. Skulle av dina alternativ välja Buzz bara för utseendet.

e-Crafter och e-Sprinter är väl det bästa valet för ett VanLife/Camping fordon det finns mängder av hel och halvfärdiga camping lösningar till ICE modeller som passar i en EV Kanske inte det bästa som daily driver då är nog en ID.BUZZ LWB bästa valet och det börjar komma en hel del Camping utrustning och när dom börjat levereras på riktigt i USA och Europa kommer det att finnas hur mycket som helst att tillgå Ryktet säger att om ett eller två år kommer en Westfalia version direkt från VW

Har ett antal VanLifers i bekantskapskretsen och flera räknar på EV bygge ännu har ingen tagit steget det rör ju sig om ordentliga summor för ett bygge

Gillar verkligen ditt tänk, håller med dig om Buzz, den är det självklara valet för allt utom just möjligheterna till camping i det fria. Fattar inte hur de tänkte på VW när de satte kraven på den bilen. Hur är det med F150, har den bara flak? Som jag kommer ihåg det så hade den väldigt stora möjligheter att använda bilens batteri för annan utrustning.

Ford e-Transit så klart! Superkul att köra, och har V2L som skulle kunna driva det mesta.