Jag har en plan, som Sickan sa.
Vi funderar på att sälja båten och vår Zoe, lägga dom pengarna på en en campervan istället och samtidigt använda den som andrabil (Vad är en “andrabil”? en fråga för en annan tråd).
Att bilen skall vara elektrisk är en självklarhet, inte minst för fördelarna det ger när man fri-campar. Att kunna stå i två dygn, eller längre, med AC/Värme, kyl/frys,ha tillgång till 220vac för kaffekokare, induktionshäll osv. Detta är främst detta som jag lockar med att ha en el-camper. Man laddar upp batteriet till max så nära inpå där man vill campa, så man har tillgång till 50-80kwh.
I min resarch så har det landat i två realistiska alternativ, båda med sina för och nackdelar.
ID.Buzz. Största nackdelen, och förmodligen deal breaker. Inget camping mode. Det finns lösningar för detta på ebay, men en elektronikbox man kopplar in i förarstolen för att simulera att det sitter någon där. Men den största nackdelen, bara tillgång till 300w 230Vac. Finns lösningar även här med en power box med ett stort lithium batteri, men här kommer nog min tjurskallighet in, varför ta med ett extra batteri när det finns ett jättestort batteri?
Fördelen med ID Buzz är ju att den funkar ju utmärkt som vanlig bil, och det är ju realistiskt, det den mest kommer användas som.
MB EQV Fördelen är ju att denna har det som Buzz saknar, Camping Mode och tillgång till 3000W 230vac. Den har även pop-up tak och allmänt lite “mer” camping än Buzz.
Nackdelen har mer att göra med själva bilen. Omgjord lite halvhjärtat av MB från en Bensinplattform. Svag motor, hög förbrukning, kort räckvidd. Samt att den är ju större att köra runt med än Buzz när man använder den som bil.
Vad tycker ni. Är det för tidigt att hoppa på detta? skall man vänta några år till det finns vettiga lösningar?